Lank till huvudsida  English version
Om denna sida ej har någon innehållsförteckning. Klicka på den blå länken
Flera av dessa bildsidor fungerar dåligt i Google Chrome.
"Länk till huvudsida".

Volkswagen museum
I Wolfsburg finns förutom Autostadt även ett museum som drivs av Volkswagenstiftelsen.
Det är ett normalt museum som visar bilar knutna till Volkswagenkoncernen.
Följ den länkarna nedan om du vill informera dig mer.
Stiftung Volkswagen, Autostadt, VW och Hitler eller Svenska VW museet

Volkswagen Wolwsburg. Ref. 1
På vår väg till Wolfsburg övernattade vi på detta hotell. God mat. sång och öl serverades i restauranten på kvällen. Det är aldrig problem med att hitta övernattningsplatser, bara man kommer vid sidan om motorvägarna. Notera VW-bussen med svenska skyltar.
Volkswagen Wolwsburg. Ref. 1
Hanomag (kommisbrot) 1924-1928. Detta är verkligen en underlig bil. Den fick namnet kommisbrot i folkmun (armélimpa), efter det hårda bröd som soldaterna fick. Tillverkades under mellankrigsperioden 1924-1928. Försedd med en liten motor på 499 cc, som över kedja drev en bakaxel utan differential. När modellen lades ned hade 15755 st sålts. Se även bilder från andra museer.

Volkswagen Wolwsburg. Ref. 1
Horch 853 1935. Med 4.9 l motor, 8 cyl., 120 hk 3600 rpm, 135 km/tim. Denna  imponerande kabriolet kostade 15250 RM (riksmark) 1935. En ofantlig summa på denna tid. Som alltid kunde man få andra motoralternativ 6 cyl. eller V12. Modellen fanns med fram till 1939 i fabrikens katalog. Just detta exemplar är privatägt. Paul Daimler (son till Gottlieb) var teknisk chef, då man tog fram dessa, som idag kan betecknas som "lok". Modellen var dock billigare än andra likvärdiga bilar.

Volkswagen Wolwsburg. Ref. 1
DKW F1 1931. Bilen med danska MC-anor var försedd med 2-cyl 2-takt, 585 cc, 15 hk vid 3200 rpm och max 80 km/tim. Se även Autostadt.

 


Volkswagen Wolwsburg. Ref. 1
DKW Schwebeklasse 1935. Första DKW-bilen kom 1928 med självbärande kaross på trästomme och bakhjulsdriven. 1932 kom F1 och F2 med framhjulsdrivning. 1932 köptes DKW av Auto Union. DKW tillverkades i Spandau (utanför Berlin) och hamnade i östzonen efter kriget. 1949 startade man i Västtyskland, Düsseldorf tillverkning och 1950 kom den första modellen Meisterklasse F89. 1966 upphörde DKW att tillverkas. Se även detalj av framhjulsdrivning under Autostadt. Denna bil är bakhjulsdriven och har en V4 2-taktsmotor på 988 cc där 2 cylindrar arbetade som kompressor, 3200 rpm och 90 km/tim.
 Volkswagen Wolwsburg. Ref. 1
Audi Front 225 1937. En framhjulsdriven bil med 2257 cc motor, 6 cyl.Wanderer-motor på 55 hk vid 3500 rpm och 105 km/tim. JS Rasmussen från DKW övertog AUDI 1928 och köpte tillverkningsutrustning från Rickenbacker i USA. Med detta började han att tillverka Audi-bilar. Dock övertog Auto Union Audi redan 1932. Då tillverkade man denna modell 225. En liten Horch! Se vidare modell 920.
Volkswagen Wolwsburg. Ref. 1
Historien om Horch. Flera Horch- bilar kan man se på Audi-museet i Ingolstadt, där alla Audi numera tillverkas
Volkswagen Wolwsburg. Ref. 1
 Audi 920 1939. Ett försök till lyxbil, bakhjulsdriven med svingaxel, 6 cyl. 3289 cc, 75 hk vid 3200 rpm., 130 km/tim. Den sista modellan av AUDI som tillverkades före kriget. Modellen fanns också i liknande utförande i Tjeckoslovakien under namnet Skoda Superb 924. En bil för regeringspamparna. August Horch hade 1909 grundat AUDI. Han fick ej använda namnet Horch pga konkurs utan döpte istället sina bilar till AUDI som är det latinska ordet för Horch. 1956 köpte MercedesBenz AUDI som drev företaget till 1964 då Volkswagen tog över.
.Volkswagen Wolwsburg. Ref. 1
Volkswagen stilstudie. En karosseri studie med Volkswagen som grund. Synd egentligen att den ej kom ut på marknaden. Troligen blev det VW Karman Ghia som kom fram av detta.

 

Volkswagen Wolwsburg. Ref. 1
SMVW Sparmobil. Byggdes för att utröna dieselförbrukningen. Hade en 1 cyl. diesel på 25.7 cc vilket gav 0.27 hk. Drevs av kedja. Fordonet hade en tomvikt på endast 28 kg. Har lilla Lupo 3D något med denna att göra? Se även nästa bild.
Volkswagen Wolwsburg. Ref. 1
SMVW Sparmobil. Se föregående bild.
Volkswagen Wolwsburg. Ref. 1
VW Fiat.Byggdes på licens av NSU från Fiat. 4 cyl., 570 cc, 13 hk 4000 rpm och max 86 km/tim.

 

Volkswagen Wolwsburg. Ref. 1
VW Rennwagen 1949/1950, Byggdes för att slå en mängd rekord vilket också lyckades. Försedd med 54 hk, 1095 cc VW-motor, max hast. över 200 km/tim. Den kördes 100 mil med en genomsnittsfart av 126 km/tim. Notera huggkubben framför, mot vilken tillverkaren knackade karossen.

 


Volkswagen Wolwsburg. Ref. 1
NSU Kettenrad 1944. En 4 cyl. Opel motor på 1488 cc, 36 hk vid 3000 rpm, och max 70 km/tim på landsväg. Bensinförbrukning 1.6 l/mil landsväg och 2.2 l i terräng. Total produktion 8733 st. Denna "traktor" blev mycket populär bland Tysklands bönder efter kriget, då man varken hade hästar (gick åt i Ryssland) eller fordon för åkerbruk. Till vänster och höger står den omkonstruerade typ 1:an med terrängkaross, allmänt kallad Kübelwagen.

Volkswagen Wolwsburg. Ref. 1
Ett populärt sätt att täcka karossen med rotting. Varje museum av rang har en rottingbil. Jfr Rosso Bianco. Undrar vad som händer när rottingen blir våt.


Bilder från följande ägare har använts bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:        Referens 1: ©Björn Bellander   bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 2: ©Foundation Prestige Bugatti Paul Kestler
Referens 3: ©Auto-Salon-Singen www.auto-salon-singen.de
Referens 4: ©Sinsheim Auto Museum www.museum-sinsheim.de
Referens 5: ©Classiccar Collection www.carclassic.com
Referens 6: ©Mercedes Benz www.mercedes-benz.se
Webbsida som avhandlar Volkswagen Museum
omfattar 15 bilder. Bilder tagna år 2000.

 Skapad 060105 Uppdaterad: 2021-09-04

© Björn Bellander 2006-