Första leveransen av en Lola-Tiga på Kinnekulle. Ref 1
Första leveransen av en Lola-Tiga på Kinnekulle. Ref 1

SSK Sport 2000
Text och bild Björn Bellander
Tillbaka English version

På Snetterton race track. Ref 1
På Snetterton race track. Ref 1

Uppdaterad
2021-06-22
©Copyright Ref. 1
Björn Bellander

Detta var på den tiden, före den digitala kameran. Mao 1/25 sek bl. 8, 24x36 utan blixt.
Typisk Sport2000 på flygfältsbanan. Ref 1
Typisk Sport2000 på flygfältsbanan. Ref 1
Bo Emanuelsson i den nylevererade Tiga bilen på vårkanten!! Ref 1
Bo Emanuelsson i den nylevererade Lola bilen på vårkanten 1979!! Ref 1
Här kommer historien när SSK reste till England för att lära sig mer om Sport 2000 1978. Det var en ganska ny klass i England och SSK ville introducera den i Sverige. Klubben behövde något nytt på sina tävlingar, som kunde dra åskådare och nya förare. På den tiden var det Bosse Emanuelsson och det gäng kring honom på tävlingarna, som var de ledande namnen. Robin Shorter som var SSK:s leading boss på nya saker, hade pratat in sig hos dem. Bosse hade planerat att åka  till England för att köpa bilar, Sport 2000. Vi skulle besöka några tillverkare, Tiga och Lola som var de ledande och som kunde leverera. Jag måste säga att av någon anledning så skulle jag följa med. Det var ju så att jag liksom Robin var heltidsanställda av SSK-racing. Någon påverkan på det hela kunde jag inte ha. Det som blev resultatet av mitt sällskap var dokumenterandet och att man hade lite roligt åt min osäkerhet och oförmåga i det engelska språket.
England var ju något helt nytt och lärorikt för mig. De första dagarna besöktes Tiga tillverkaren och sedan var vi på en lokal racing tävling på som kördes på ett gammalt flygfält från kriget, Snetterton. Efter det besöktes en publiktävling på Oulton Park. Därefter som sista tur hade vi besökstid på Lola fabriken.
Hela resan företogs i Bosses Volvo Combi. Den som inte har åkt med denna kända racerförare skall inte önska sig det. Kanske var det bra att det var en Volvo, ingen annan bil hade klarat den behandling den fick på alla de B-vägar som då fanns och fortfarande finns i England.
Då denna resa företogs 1978 i oktober, nu över 30 år sedan, får en kunnig läsare ha förståelse om vissa påståenden inte stämmer med hans egna. Jag försöker dock följa de bilder jag visar och de minnen som då kommer fram. Man skall också veta att på den tiden fotograferade man vanligtvis med svart vit enkel system kamera, som hade film för 36 bilder. Jag hade även en super 8 filmkamera, jag använde på Snetterton. Allt framkallades, utom super 8 filmen, sedan hemma i badrummet och kopiering skedde i lokala fotoklubbens klubblokal.

Programblad. Ref 1
Programblad. Ref 1

SSK Sport 2000
Oulton Park 1978
Text och bild Björn Bellander
Tillbaka

Banan med Lodge Corner där vi stod. Ref 1
Banan med Lodge Corner där vi stod. Ref 1

Lodge Corner. Ref 1
Lodge Corner. Ref 1
Utgången ur Lodge Corner. Ref 1
Utgången ur Lodge Corner. Ref 1
Här kommer dom. Lodge corner. Ref 1
Här kommer dom. Lodge corner. Ref 1
Här har jag fångat brandberedskapen bakom depåns pub. Ref 1
Här har jag fångat brandberedskapen bakom depåns pub. Ref 1
När vi nu var i England måste man naturligtvis gå och titta hur en riktig tävling går till i det förlovade landet. Det blev Oulton Par där Reg Parnell Trophy Meeting skulle köras. Vi visste inte var vi skulle stå och se racet. Det var svårt då varje plats hade sin parkering. Troligen hamnade vi i Lodge corner. Här löste vi biljetter till läktarplats. Det var inte på nåt vis fullsatt så det var gott om plats. Kvalitén på läktaren var inte mycket bättre än de man kan sitta på i Sverige. Här skulle vi stanna för att titta på träningsheaten, för att sedan förflytta oss och gå i depån. I England var det så på den tiden att publiken var mer välkommen i depån. I Sverige var det ju mer eller mindre förbjudet för publik att besöka depån. Detta var ju en sak som under lång tid tryckte ned intresset för racingtävlingar. SSK hade ju alltid allmänt inträde för intresserade i depån. Detta var något som sedermera infördes allmänt på alla motortävlingar i Sverige. Mellan varje klass var det ett längre uppehåll för rensningen av banan och det genomfördes inte speciellt effektivt. Något helt annat än vad vi själva åstadkom på SSK-tävlingarna.
Robin var inte så där väldigt intresserad att diskutera detta. Troligen hade han helt andra tankar i huvudet. Kanske mer åt Sport 2000 hållet. Det kördes 2 klasser formelbilar med 3 heat. Detta tog ju upp en hel del tid. 2 klasser med British Saloon Cars med 4 heat. Dessutom det som för mig var mest intressant Sport cars och Special Saloon. Här kunde man få se TVR, Lotus, Morgan, Ginetta, MG Midget, Austin Healy Sprite, Hillman Imp, BMC Mini och Sunbeam. Flera Morgan var försedda med Buicks V8. Alla dessa olika bilar kom dånande in i Lodge Corner. De mest imponerande var Morgan +8. Dessa hade vissa svårigheter få ned hastigheten inför kurvan. Alla övriga småbilar körde genom denna kurva med fullgas. Generellt sett imponerade tävlingarna ej.
Vårt besök i depån har jag dåligt minne av. En sak var ju dock att här fanns det pub som serverade alla sorters drycker. Mest öl förstås. Detta noterades med stor förtjusning. Idag vet vi att ett öltält är en nödvändighet vid alla större arrangemang i Sverige. Det går framåt i lilla Sverige, men vi ligger alltid efter.
Bilden från jobbet i depån visar att man inte utnyttjat utrymmet speciellt bra. Bilarna står härs och tvärs. Det är blandat med formelbilar och Sport 2000. Denna bild är från Snetterton. Men vad gör det, bara alla är nöjda.
Sista bilden visar Robin och Bibi på väg till parkeringen för att åka till nästa plats. Nu var det väl mest fråga om övernattning. Denna gång åkte vi till en kompis till Emma som hade en hästgård. Det var ju tydligen så att han hade börjat med hästar långt tidigare. Det konstiga var dock att ingen var hemma och vi fick sköta oss själva med allt inklusive frukost dagen efter.
En bild från depån. Någon större ordning var det inte. Ref 1
En bild från depån. Någon större ordning var det inte. Ref 1
Robin och Bibi på vandring ur depån. Ref 1
Robin och Bibi på vandring ur depån. Ref 1

Huvudingången till Tiga Racing Cars. Ref 1
Huvudingången till Tiga Racing Cars. Ref 1

SSK Sport 2000
Besök på Tiga
Text och bild Björn Bellander
Tillbaka

Leveranshallen. Ref 1
Leveranshallen. Ref 1

Entrén till verkstaden. Robin och representanten för Tiga visar oss runt. Ref 1
Entrén till verkstaden. Robin och representanten för Tiga visar oss runt. Ref 1
Monteringsjigg för chassi. Ref 1
Monteringsjigg för chassi. Ref 1
Racings lokalerna var en chock för en bortskämd svensk, som varit van vid moderna, ljusa lokaler med en temperatur lagom för arbete inomhus. Här fanns ej tillstymmelse till uppvärmning. Väggarna var byggda av ett enkelt lager tegelsten. Hela tiden gick man och föreställde sig att det var övergivna lokaler från kriget. Men nu var det 1978 så det kan inte vara möjligt. Titta på bilderna och notera att alla har kavaj, skjorta och slips. På detta en varm tröja. Skulle gissa att man frös om fingrarna. Trots dessa förhållandes måste det ha varit skickligt folk som åstadkom underbara tävlingsbilar. Inte underligt att England idag har utvecklats till världens centrum när det gäller konstruktion och tillverkning. Tiga namnet är sammansatt av de två ägarna Tim Schenkens och Howden Ganley för och efternamn. Bosse Emma hade målet att få återförsäljningsrätten och förhandlade utifrån detta. Med sig hade han en bild på en transportbuss som var snyggt lackerad med en Sport 2000 på sidan. Detta för att visa sitt allvar.
På mina bilder ser man platsen där ett chassi monteras ihop. Detta skedde genom popnitning.
En Ford motor klar för montage. Ref 1
En Ford motor klar för montage. Ref 1
Bild från konferensrummet med för mig okända personer. Ref 1
Bild från konferensrummet med för mig okända personer. Ref 1
Detta var en teknik som hade utvecklats under kriget när man byggde bomplan till RAF. Titta på alla hållare som håller ihop alla olika al-plåtar. Sedan borrades hål för niten som sattes dit för hand. Notera också att bilen har en mittsektion som är självbärande. Till denna kom en främre och bakre delen som fästes till mittdelen. Dessa var i al-plåt och rör. Modernt och smart. Motorerna köptes tydligen in från en annan verkstad för någon montering och provkörningshall såg vi inte till. Dock pratade vi internt mycket om hur man från England levererade motorer som inte alltid levde upp till sina specifikationer. Sådana leveranser kommer från firmor som lever på gränsen till nedläggning. Man levererar vad man har haft råd att ta hem för att verkställa en order. Numera är nog denna tid över.
Sista bilden visar konferensrummet och det måste väl vara Tiga basen och hans verkstadschef? Min Engelska på den tiden var fruktansvärt dålig så jag hade stora svårigheter att följa diskussionen. I ena hörnet stod en mycket odiskad kaffebryggare, ur vilken vi erbjöds kaffe. Själv hoppade jag över.

Anställd hos Lola. Ref 1
Anställd hos Lola. Ref 1

SSK Sport 2000
Besök på Lola
Text och bild Björn Bellander
Tillbaka

Chefen Eric Broadley?. Ref 1
Chefen Eric Broadley?. Ref 1

Sp2000 i tidigt skede. Ref 1
Sp2000 i tidigt skede. Ref 1
Lola (=Sport2000) under montage. Ref 1
Lola (=Sport2000) under montage. Ref 1
Till Lola kom vi framåt eftermiddagen. Det var lite sent för att det skulle hinnas med en förevisning och förhandlingar. Lola med Eric Broadley var ju det välrenommerade företaget, men hade då å andra sidan dyrare bilar. Emma hoppades att kunna beställa åtminstone 2 st samt dessutom sno åt sig ett avtal som återförsäljare. Det blev en kort och snabb rundvandring i verkstaden. Den där snabba delen för eventuella kunder som inte var så viktiga. Jag lyckades ta några bilder i alla fall. Förhandlingarna drog dock ut på tiden och vår tid började också ta slut, då vi hade bråttom till nästa ställe. Vi, Robin, jag och en till fick gå ut medan Emma själv fortsatte förhandlingarna. Under tiden satt vi i bilen utanför och väntade. Det dröjde en bra stund innan han kom ut. Hur dessa förhandlingar slutade vet jag ej. Troligen blev det inget då bilder från en ny  leverans av Sp2000 visas upp på en presskonferens  på Kinnekulle Ring en vintrig vårdag 1979. Det var en Tiga. Se sid 1. OBS att det var under 80-talet som klassen började växa i Sverige.

Idag 2008 kan man se resultatet av vår resa 1978 och introduktionen av Sport 2000 som klass i Sverige under de följande åren till idag. Återförsäljare blev Leif Lindström som senare gick över till Ginetta. Läs artikeln om av Leif Lindström. Den mest populära bilen blev Tiga.

Nu gällde det sista besöket på Snetterton i samband med en klubbtävling.

Sport 2000 förare Snetterton. Ref 1
Sport 2000 förare Snetterton. Ref 1

SSK Sport 2000
Samlade bilder och klubbtävling på Snetterton race track 1978
Text och bild Björn Bellander. 15 bilder
Tillbaka

Sport 2000 förare. Ref 1
Sport 2000 förare. Ref 1.

Videofilm från Snetterton. Klicka för att starta.3.18 min 10.4 mb. Ref 1
Film från tävlingen på Snetterton. Click för att starta.
Bilder från resan utan inbördes ordning.
SSK Sport 2000. Ref. 1
Howden Ganley på Tiga.
SSK Sport 2000. Ref. 1
Året efter vår resa, tidigt på våren i vinterstorm kom Bosse E upp till Kinnekulle och visade upp den Lola han köpt.
SSK Sport 2000. Ref. 1
Alla bakom projektet Sp2000.
SSK Sport 2000. Ref. 1
Tiga verkstad.
SSK Sport 2000. Ref. 1
Tiga verkstad.
SSK Sport 2000. Ref. 1
Tiga verkstad.
SSK Sport 2000. Ref. 1
Tiga verkstad. Konstruktionskontor?
SSK Sport 2000. Ref. 1
Tiga verkstad.
SSK Sport 2000. Ref. 1
Tiga verkstad.
SSK Sport 2000. Ref. 1
Tiga verkstad.
SSK Sport 2000. Ref. 1
 Tiga verkstad.
SSK Sport 2000. Ref. 1 
Eric Broadley. Vi andra fick ej tillstånd att gå in på verkstaden.
SSK Sport 2000. Ref. 1
Lola diskussioner.
SSK Sport 2000. Ref. 1
  Tiga verkstad.
SSK Sport 2000. Ref. 1
  Tiga verkstad.
SSK Sport 2000. Ref. 1
Oulton Park. 
SSK Sport 2000. Ref. 1
Oulton Park. 
SSK Sport 2000. Ref. 1 
Oulton Park. 
SSK Sport 2000. Ref. 1
 Oulton Park. 
SSK Sport 2000. Ref. 1
På väg ur depån.
SSK Sport 2000. Ref. 1 
Oulton Park pit. 
SSK Sport 2000. Ref. 1
Snetterton pit. 
SSK Sport 2000. Ref. 1
Snetterton. Note Volvon i backgrunden. 
SSK Sport 2000. Ref. 1 
Snetterton pit.
SSK Sport 2000. Ref. 1
Snetterton pit.
SSK Sport 2000. Ref. 1
Snetterton pit.
SSK Sport 2000. Ref. 1 
Snetterton pit.
SSK Sport 2000. Ref. 1
 Snetterton pit.
SSK Sport 2000. Ref. 1
Snetterton pit.
SSK Sport 2000. Ref. 1
Snetterton pit.
SSK Sport 2000. Ref. 1
Snetterton pit.
SSK Sport 2000. Ref. 1
 Snetterton pit.
SSK Sport 2000. Ref. 1
 Snetterton pit.
SSK Sport 2000. Ref. 1
Snetterton pit.
SSK Sport 2000. Ref. 1
 Snetterton pit.
SSK Sport 2000. Ref. 1
 Snetterton pit.
SSK Sport 2000. Ref. 1  SSK Sport 2000. Ref. 1   

Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti 2000
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Glasbruk
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
My ArtGlas samling
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Peugeot 2018
Porsche 2000
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2000
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander