Entre/park biljett. Ref. 1Entre/park biljett. Ref. 1  Racing historiska klubben
Bilder från tävlingar på Gälleråsen
Velodromloppet 2017
Bilder aktuella 15 sidor,
Tillbaka Officiell hemsida  English version
sedan 060105
Uppdaterad
2021-06-14

© Björn Bellander

 
  Se även: Velodromloppet 2018.
Legends CupFord GT,  Rulle Nordisk SpecialRileyFormelbilarHillman
Austin A30-35MaseratiSport 2000Miller indy car,   AustinHealey, Bugatti, Hillman Imp, Marcos, Saab, GO-ON II, Links
sid 1

skapad 180616

Legend Cup

English version

Till huvudsidan



Länkar

Legend

Legends Racing Sweden
 Legend. Ref. 1
Legend Cup. Ref. 1
 
Vid mitt besök såg jag en klass helt ny för mig. Dvs jag har ju sett bilder från USA på liknande bilar. De körde då på rundbana och beläggningen var grus. Alla var försedda med skyddsbågar för att förhindra krock skador. Många krascher inträffadde. Klassen i Sverige, eller europa är anpassad till asfalt och bilarna försedda med kraftiga racingdäck.
En indelning efter motorsorlek finns. Tyvärr var jag ej kvar när dessa hade sin tävling.
Bil enligt reglemente för legends. Ref. 1
Legend racer byggd på 30tals USA bil. T.ex. Chevrolet. Ref. 1
En titt under huven. Ref. 1
En smygtitt under huven där en Chevrolet V8 syns. Ref. 1

sid 2

Tillbaka

English version

Ford GT

Länkar

Ford GT40

Ford GT 
  Ford GT. Ref. 1
Ford GT 2005. Ref. 1
 
Ford GT40 byggdes av Ford för att vinna LeMans. Detta lyckades man inte med en gång, men när man förbättrat alla detaljer vann man tävlingen flera gånger.  

Modellen som togs fram med hjälp av Engelska racing bils byggare blev ledande för alla framtida specialstandard bilar i framtiden. Undrar om inte Chaparall också var inblandade.

Ford GT under huven. Ref. 1
Ford GT Under huven. Här fins en 7 liter Ford V8 eller kanske 427 cc, Ref. 1
Ford GT under huven. Ref. 1
Ford GT Under huven. Här fins en 7 liter Ford V8 eller kanske 427 cc, Ref. 1

sid 3

Tillbaka

English version

Nordisk Specialstandard

Länkar

Ockelbo Lundgren 49 project

Kanonloppet

Ockelbo Spoca

Team Ockelbo

Rulle 2

Ockelbo story

Bild på info. Ref. 1
Info Rulle 2. Ref. 1
Info Rulle 2
Info Rulle 2.Ref. 1
Info Rulle 2
Flärwall nordisk special. Ref. 1
Flärwall i sin Nordiska Special på Karlskoga 1960 eller 61, på förarkursen. Bilen körde redan 1948 på Skarpnäck när Prins Bira var med. Ref. 1
Nordisk Special på Suramarknaden 2010. Ref. 1
Nordisk Special "Snövit" på Sura marknaden 2010. Ref. 1
Nordisk special på Garphytte marknad 2004. Ref. 1

Nordisk special på Garphytte marknad 2004. Kanske ett verk av Pelle Plåt.
Detta kan vara nr 57 Hölund i Järpås på Varbergs marknad 2004. Ref. 1
Detta kan vara nr 57 på Varbergs marknad 2004. Ref. 1
Kopia bygge av Ockelbo Lundgrens "Rulle". Ref. 1
Kopia bygge av Ockelbo Lundgrens "Rulle".  Byggare Erik Lundgren, sonen. Notera fälgar från Ford 38-39. Ref. 1

Motorn är en Ford V8 -47 A. Ref. 1
Motorn är en Ford V8 -47 A. Här med sidventilstopper ala Mercury. Byts sedan till Ardun. Byggare av denna bil är sonen Erik till "Ockelbo" Lundgren. Han har byggt den efter fotografier. Ref. 1
Förarplatsen. Notera till höger hastighetsmätare från Buick -47. Ref. 1
Förarplatsen. Notera till höger hastighetsmätare från Buick -47. På grund av byggmetoden ser ett tränat öga att den inte är helt lik förlagan. Hjälp har han fått från Högman karosseri i Järpås. Ref. 1

Ockelbo kopia Rulle 2. Ref. 1
Ockelbo kopia Rulle 2. Ref. 1

Motor till Rulle kopia. Ref. 1
Motor till Rulle 2 kopia. Ref. 1
Rulle 2 kopia. Ref. 1
Rulle 2 kopia. Ref. 1

Nordisk special med Buick motor. Ref. 1
Nordisk special med Buick 8 cyl motor. Ref. 1

Nordisk special med Buick 8 cyl. Ref. 1
Nordisk special med Buick 8 cyl. Ref. 1
Sittbrunn i Buick racern. Ref. 1
Sittbrunn i Buick racern. Ref. 1
Buick racern på banan. Ref. 1
Buick racern på banan. Ref. 1
Buick racern på banan. Ref. 1
Buick racern på banan. Ref. 1


sid 4

Tillbaka

English version


Länkar

RileyWiki Riley sv.


Wiki Riley eng.

Riley story

Riley standard

Riley i Allers samlarserie

Riley på Autoseum

Riley på Arvika museum

Riley. Ref. 1
 Brooklands Rileys var huvudsakligen tävlingsbilar för långlopp som de på Brooklands, Phoenix Park och Ulsters TT. Denna bil har en ombyggd kaross från fabriken samt anpassad vid Freddy Dixons verkstad för Pat Fairfield som tävlade med den. Bilen såldes och kördes sedermera av Mike Hawthorns far Leslie. Systerbilen vann Tysklands Grand Prix 1932. Notera också att det var Riley motorer som ERA började att omvandla till ERA bilens drivkälla. Ref. 1

Riley. Ref. 1
Det var flera olika Riley bilar. Ref. 1
 

Riley. Ref. 1
Riley. Ref. 1 

Riley. Ref. 1
Riley. Ref. 1
Riley. Ref. 1
Riley. Ref. 1 
Riley sittbrunn. Ref. 1
Riley sittbrunn. Ref. 1
Riley Sittbrunn. Ref. 1
Riley sittbrunn. Ref. 1 
Riley med öppen sittbrunn. Notera karosställningen av trä.  Ref. 1
Riley med öppen sittbrunn. Notera karosställningen av trä. Ref. 1
4 cyl Riley motor. Ref. 1
4 cyl Riley motor. Ref. 1 
Riley sittbrunn. Notera pedalerna. Ref. 1
Riley sittbrunn. Notera pedalerna. Ref. 1
Riley på banan. Ref. 1
Riley på banan.? Ref. 1
Riley på banan. Ref. 1
Riley på banan. Ref. 1
Riley på banan. Ref. 1
Riley på banan. Ref. 1 
Riley på banan. Ref. 1
Riley på banan. Ref. 1


sid 5

Tillbaka

English version

Formelbilar

Stanguelini. Ref. 1

Länkar

 Stanguellini bilder

Formel 3 Special

Formel 3 Special på Arvika museum

Stangulini. Ref. 1
Stanguellini. Ref. 1
 
Stanguellini sittbrunn. Ref. 1
Stanguellini sittbrunn. Notera drivaxelns läge. Ref. 1
Stanguellini framvagn. Ref. 1
Stanguellini framvagn. Ref. 1
Stanguellini motorrum. Ref. 1
Stanguellini motorrum. Ref. 1
Stanguellini motorrum. Ref. 1
Stanguellini motorrum. Ref. 1
Stanguellini på banan. Ref. 1
Stanguellini på banan. Ref. 1
 ?
Formel 3 Special ca 1952. Ref. 1
?
Framvagnskonstruktion. Ref. 1 
Framvagnskonstruktion. Ref. 1
Framvagnskonstruktion. Ref. 1
Bakvagnens upphängning. Ref. 1
Bakvagnens upphängning. Ref. 1
Ökänd.  Ref. 1
Cooper. Ref. 1
Cooper sittbrunn. Ref. 1
Cooper sittbrunn. Ref. 1
Grön Cooper. Ref. 1
Grön Cooper. Ref. 1
Grön Cooper hjulupphängning. Ref.
Grön Cooper hjulupphängning. Ref.
Besiktningsmärken. Ref. 1
Besiktningsmärken. Har varit med sedan 2003. Ref. 1

sid 6

Tillbaka

English version

Hillman Aero Minx 1934

Hillman. Ref. 1
Info Hillman


Länkar

Hillman Standard

Hillman car

Hillman Aero Minx
 


 

Hillman. Ref. 1
Hillman Aero Minx 1934. Ref. 1
 
Hillman. Ref. 1
Hillman märke. Ref. 1
Hillman. Ref. 1
Hillman Aero Minx 1934. Jämför bilder på t.ex. Singer, MG, Talbot. Ref. 1

sid 7

Tillbaka

English version

Austin A30  Länkar

A35 race car

A35 info

Austin A30. Ref. 1
Austin A30/35
  
Austin A30/35. Ref. 1
Austin A30/35. Ref. 1

Austin A30/35 motorrum. Ref. 1
Austin A30/35. Motorrum. Ref. 1


sid 8

Tillbaka

English version

Maserati
 
Länkar

Maserati story


Maserati story 2

Maaserati. Ref. 1
Maserati 4CLT 1000. Ref. 1
 

Maserati på banan. Ref. 1
Maserati på banan. Ref. 1

Maserati på banan. Ref. 1
Maserati på banan. Ref. 1

Maserati på banan. Ref. 1
Maserati på banan. Ref. 1
Maserati på banan. Ref. 1
Maserati på banan. Ref. 1

sid 9

Tillbaka

English version

Sport 2000 

Länkar

Läs när SSK startade Sport 2000

Den första Sport 2000 i Sverige. Ref. 1
Den första Sport 2000 i Sverige. Import av Bo Emanuelsson en st. Tiga. Foto vid pressträff och leverans på Kinnekulle Ring 1980. Ref. 1

Sport 2000 video från Snetterton. 1980. Ref. 1

Sport 2000. Ref. 1
Sport 2000. Ref. 1

Sport 2000. Ref. 1
Sport 2000. Ref. 1

Sport 2000. Ref. 1
Sport 2000. Ref. 1

Sport 2000. Ref. 1
Sport 2000. Ref. 1
Sport 2000. Ref. 1
Sport 2000. Ref. 1
Sport 2000. Ref. 1
Sport 2000. Ref. 1
 


sid 10

Tillbaka

English version

Indy car Miller motor

Miller info. Ref. 1
Info Miller bilen. Ref. 1

Länkar

Miller motorn

Miller motorer bilder
 
Car med Miller motor

Miller och Auto Union
Miller utrustad rundbanebil. Ref. 1
Miller motor i rundbanebil från USA. Ref. 1
 

Miller utrustad rundbanebil. Ref. 1
 Miller utrustad rundbanebil. Ref. 1

Miller motor i rundbanebil. Ref. 1
 Miller utrustad rundbanebil. Ref. 1

Förgasarportarna. Ref. 1
 Miller utrustad rundbanebil. Förgasarportarna. Ref. 1
 

sid 11

Tillbaka

English version

Austin Healey



Länkar

Austin Healey

Austin Healey Club

Hult Healey
 

 
Austin Healey. Ref. 1
Austin Healey 100. Ref. 1
 

Austin Healey. Ref. 1
 Austin Healey. Ref. 1

Austin Healey. Ref. 1
 Austin Healey. Ref. 1

Austin Healey. Ref. 1
Austin Healey. Ref. 1
 

sid 12

Tillbaka

English version

Bugatti

Bugatti. Ref. 1
Bugatti info. Ref. 1
Bugatti. Ref. 1
Bugatti info. Ref. 1

Länkar

Bugatti museum Molsheim

Officiella Bugatti sidan

Wiki Bugatti

Bugatti. Ref. 1
Bugatti typ 51. Ref. 1
 

Bugatti. Ref. 1
Bugatti Ref. 1 

Bugatti. Ref. 1
Bugatti info. Ref. 1

 Bugatti. Ref. 1
Bugatti info. Ref. 1
Bugatti. Ref. 1
Bugatti info. Ref. 1 

sid 13

Tillbaka

English version

Hillman Imp

Länkar

Hillman Imp

Imp story 
NSU TT. Ref. 1
Hillman Imp. Ref. 1
 

NSU TT. Ref. 1. Hillman Imp. Ref. 1 



sid 14

Tillbaka

English version

Marcos


Länkar

Marcos

Marcos GT
 
Marcos Club
 

Marcos. Ref. 1
Marcos Ref. 1
 

Marcos. Ref. 1
Marcos. Ref. 1 

Marcos. Ref. 1
Marcos. Ref. 1


sid 15

Tillbaka

English version

SAAB

Länkar

Erik Karlsson

SAAB
 
Björn Ågren 1967. Ref. 1
Filmklipp Björn Ågrens SAAB med V4 1976. Ref. 1

SAAB Ref. 1
SAAB. Ref. 1
 

SAAB. Ref. 1
SAAB Ref. 1

SAAB. Ref. 1
SAAB Ref. 1

SAAB. Ref. 1
SAAB Ref. 1
SAAB. Ref. 1
SAAB Ref. 1
SAAB. Ref. 1
SAAB Ref. 1
SAAB. Ref. 1
SAAB Ref. 1
SAAB. Ref. 1
SAAB Ref. 1
 

sid 15

Tillbaka

English version

GO-ON Nordisk Specialstandard

Länkar

Läs hela storyn om Fiat.
 
Lancia tävlingsvagnar

Lancia D50

Rydaholms museum

GO-ON 1950. Ref. 1
Info GO-ON. Ref. 1
Info på Svedino museum. Ref. 1
Info på Svedino museum. Ref. 1
GO_ON när den stod på Svedino museum. Ref. 1
GO-ON när den stod på Svedino museum. Ref. 1
 

Ceirano Battista 1860-1912 är lösningen på Fiats tidiga historia. Denne man som var den äldsta av tre bröder hade flyttat till Turin på 1890-talet för att utbilda sig. Med sina bröder John och Matthew hyrde man en liten lokal och började tillverka cyklar. Här arbetade 2, som senare skulle bli berömda racerförare, Felice Nazzarro och Vincenso Lancia.
Agnelli var investeraren som skapade Fiat 1899 av Battistas skapelse. Det första man gör är att börja producera Ceiranos första bil. Dock med 679 cc 2 cyl boxermotor. Bilen kom ut på marknaden 1899. På detta tema fortsatte Fiat att utveckla bilar och en bil med frontmotor och 4 cyl kom redan 1901.
En av de tidiga skaparna av Fiat var Vincenso Lancia. Han drog igång med sin egen konstruktion Lancia 1908. Den bilen fick senare hade en ny typ av ram i och med att han gick ifrån den förshärskande sättet att bygga en bil.

Han valde 4 plåtskivor ställda på kant istället för två balkar på vilket bilen byggdes. Nu fick man början på en självbärande ram. Hans plåtar bildade i princip en låda.
Detta gav en lättare ram och dessutom vridstyvare. Lancia hade som mål att konstruera bilar för tävling. Hans idé med plåtar kom att användes före och efter WWII.
Detta insåg Gunnar Olsson köpte en sådan bil. Gunnar Olsson som ville ha en bil byggd efter Nordisk Specialstandard att tävla med. Detta kom till stånd 1948 och bilen var färdig 1950. Den försågs först Lancia Astura V8, men 1951 byggdes den om och fick en Fiat 6 cyl motor på 125 hk, vilken satt i under tid den stod på Svedina museum. Nu med namnet GO-ON II.
Nu är bilen lossköpt av norrmanen Erik Böle och lämnad till Magnus Ahlqvist för iordningställande, som med egen verkstad, Maritim, och även numera föreståndare för Rydaholm museum. Det skall bli spännande att se när den kommer ut på banan igen.

GO-ON II på Karöskoga 2017. Ref. 1
GO-ON II på Karlskoga 2017. Ref. 1
GO-ON förarutrymme. Ref. 1
GO-ON II förarutrymme. Ref. 1

Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti 2000
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Glasbruk
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
My ArtGlas samling
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Peugeot 2018
Porsche 2000
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2000
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1:
©Björn Bellander 
bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 48:
Hämtad från webbsida
Referens 49:
©Bild från Wikipedia.
Webbsida som avhandlar Velodromloppet 2017. Arr. av Raceristoriska klubben.

© Copyright Björn Bellander 2006-