Kontrollen utanför pagoden. Ref 1
Kontrollen utanför pagoden. Ref 1
Valborundan 2010
Bilder från kontrollerna
Text och bild Björn Bellander. 24 bilder
Tillbaka
Uppdaterad
2021-06-14

©Björn Bellander

 

Bildgallerier: Rallyt  - Motorcyklarna - Fragorna - Trycksaker - Resultat

Valborundan 10. Kontrollerna. Ref. 1 Lars Eivind Lundkvist Gävle Moto Morino Corsarino 48 cc 1965.

Valborundan 10. Kontrollerna. Ref. 1
Sedan fick vi rulla fram till kontroll nr 0, vilket betydde att man tilläts starta mc:n.

Valborundan 10. Kontrollerna. Ref. 1
 Detta skall föreställa kontroll 1.
Valborundan 10. Kontrollerna. Ref. 1
 Detta är från kontroll nr 1 vid Hedesundavägen. Det gällde att kunna sina väderstreck och han frågade efter vilket håll väster låg. Troligen fick vi olika väderstreck för att inte kunna fuska. Kontroll gjordes med en handkompass. Allt försegick i lådan.
Valborundan 10. Kontrollerna. Ref. 1
 Kön till gissningen av väderstreck. En del tog fram sin mobiltelefon för att se om det fanns en kompass i den.
Valborundan 10. Kontrollerna. Ref. 1 
Här stod en av de sällsynta Yamaha twin maskinerna. Bo Areving från Gävle 750 cc 1972.
Valborundan 10. Kontrollerna. Ref. 1 
En bättre bild på Yamaha hojen.
Valborundan 10. Kontrollerna. Ref. 1 
Anders Åberg från Bollnäs med en snygg Panter Tiger 75 350 cc 1952.
Valborundan 10. Kontrollerna. Ref. 1 
Här hade man problem med batteri och därmed startade inte maskinen. Sedan laddae man batteriet genom att parallelkoppla det.
Valborundan 10. Kontrollerna. Ref. 1 
Här grejar man med väderstrecket.
Valborundan 10. Kontrollerna. Ref. 1 
Hunden får snällt ligga i bakluckan och tittade intressant på.
Valborundan 10. Kontrollerna. Ref. 1 
Nu har vi kommit till fikakontrollen och några frågor också förstås.
Valborundan 10. Kontrollerna. Ref. 1 
Funktionärerna. Dom var snälla och tyckte väl synd om deltagarne och deras dåliga svar.
Valborundan 10. Kontrollerna. Ref. 1 
Det brukar alltid finnas följe mc:n. De fick fika mot betalning.
Valborundan 10. Kontrollerna. Ref. 1 
En kontroll var vi denna byggnad. Här skulle man blåsa på en pingisboll.
Valborundan 10. Kontrollerna. Ref. 1
 Här var anordningen för att blåsa pingisbollen. Jag hade inte ork med att komma längre än 2 poäng.
Valborundan 10. Kontrollerna. Ref. 1 
Här var funktionären
Valborundan 10. Kontrollerna. Ref. 1 
Nr 80 på väg in. Det är Mats Björkling på en Ariel 500 cc 1937.
Valborundan 10. Kontrollerna. Ref. 1 
Publikentren till pagodområdet. Det hade dock inte vi förare tid med.
Valborundan 10. Kontrollerna. Ref. 1 
De här två snygga sakerna kunde jag inte låta bli att föreviga.
 Valborundan 10. Kontrollerna. Ref. 1
Sedan anlände man till Älvkarleby kraftverk där det var nya frågor och så bjöds det på eftrlängtad mat. Den var riktigt god.
Valborundan 10. Kontrollerna. Ref. 1 
Det här var restauranten
 Valborundan 10. Kontrollerna. Ref. 1
Det var fri tilldelning. Sedan dracks det kaffe i fina små kaffekoppar.
Valborundan 10. Kontrollerna. Ref. 1 
Den sista kontrollen var att bestämma avståndet mellan två plankbitar. Jag gissade på 3.78 m, men det räkte bara till 1 poäng.
 
Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-