Det gällde att stapla många stenar. R ef. 1
Det gällde att stapla många stenar. R ef. 1
Valborundan 2008
Bilder från kontrollerna
Text och bild Björn Bellander. 24 bilder
Uppdaterad
2021-06-14

©Björn Bellander
Tillbaka
  Rallyt, Starten, Deltagare, Kontrollerna, Resultat, Trycksaker.

Valborundan 08. Kontrollerna. Ref. 1
Forsbacka funktionärerna
Valborundan 08. Kontrollerna. Ref. 1
I Forsbacka stod denna BMW krigsmaskin. Mycket snygg. Dock var den kraftigt uppdaterad.
Valborundan 08. Kontrollerna. Ref. 1
I Forsbacka hade Indian Chief parkerat lite dumt. Den har långt kvar till skrotgården. Med sådana här tunga maskiner skall man alltid parkera så att det lutar nedåt dit man sedan skall köra.
Valborundan 08. Kontrollerna. Ref. 1
99 körd av Martin är en mycket sällsynt Adler 250 twin. En av de sista som Adler tillverkade 1956 innan man lade ned fabriken och försökte med skrivmaskiner istället. Det är grabben till Sven Karlsson med en Norton 1928 med nr 14. Nr 93 är Yngve Berglund med Matchless G9 500 1956 och 66 är Elis Mattsson med en Triumph 350 1946.
Valborundan 08. Kontrollerna. Ref. 1
Ännu en bild på den mycket fina Adler 250 som Martin hade. Se föregående. Till Adler har jag en lite extra anknytning då min far hade en Adler 1.7 liters senior. Ses nästan aldrig idag. Det är bara storsäljaren Adler junior som förekommer.
Valborundan 08. Kontrollerna. Ref. 1
Mera Adler lite närmare.
Valborundan 08. Kontrollerna. Ref. 1
Sven Karlssons Norton från Kilafors. Den är på 500 cc och från 1928. Även ägare till Adlern
Valborundan 08. Kontrollerna. Ref. 1
Alla svar skulle markeras av en funktionär. Det var viktigt. Ingen vill ju officiellt fuska, men gjorde man inte så skulle nog mobiltelefonerna gå varma.
Valborundan 08. Kontrollerna. Ref. 1
Kontroll 3 mitt ute i jordbruksbyggden. Evald Bengtsson sträcker på sig efter 2.5 mils körning.
Valborundan 08. Kontrollerna. Ref. 1
86 och 105 är Ivar Hansson med Jawa och 105 Gunnar Olsson med Triumph Speed Twin. När man åker ett rally hamnar man alltid i en grupp med samma förare vid varje kontroll. Trots att man ibland startar tidigare eller senare efter att ha svarat på frågorna.
Valborundan 08. Kontrollerna. Ref. 1
Den här har nummer 124 och är Rolf Andersson, Kungsör. Han kör en Monark Blue Arrow M560. M560 hette de som var avsedda för Enduro (hette på den tiden OT) och hade 21" framhjul, störtbåge kring strålkastaren, avvisare vid fotpinnarna och avgasrören hopdragna till ett rör. De vanliga Arrow med dubbla rör hela vägen hade 19" hjul både bak och fram, djupa lackade skärmar och ingen störtbåge eller avvisare.
Valborundan 08. Kontrollerna. Ref. 1
Den här racern var vi tvugna att stanna och titta på. Ett hembygge. Se yterliggare bild.
Valborundan 08. Kontrollerna. Ref. 1
Förstora oc läs texten.
Valborundan 08. Kontrollerna. Ref. 1
Vid matuppehållet skulle denna Velocette LE identifieras.
Valborundan 08. Kontrollerna. Ref. 1
Sist men inte minst tallriken med lunchen som smakade riktigt bra. Synd bara att toaletterna var ur funktion. Den som letade hittade Truckers egen.
Valborundan 08. Kontrollerna. Ref. 1
Vädret var så bra att man kunde sitta ute och äta. MC-kläderna hjälpte ju till förstås. Synd bara att alla toaletterna hade brakat ihop.
Valborundan 08. Kontrollerna. Ref. 1
Vid en kontroll skulle man vrida med 4 kg och hamna bra på mätaren. Det skulle ge 3 poäng. De flesta vred ju alldeles för kraftigt. Evald med nr 33 var ju konstruktör när han jobbade. Det blev 3 poäng. Annars var det många som inte förstod det här med moment och hävstång.
Valborundan 08. Kontrollerna. Ref. 1
Deltagarparkeringen där vi vände efter momentdragningen.
Valborundan 08. Kontrollerna. Ref. 1
Sedan hamnade vi vid en kontroll där man skulle kryssa i vad ett gammal måttenhet heter. Det var inte Barrel som ju är ett rymdmått som används för olja, samma som fat.
Valborundan 08. Kontrollerna. Ref. 1 
Har har vi den fina Svecia:n från 1952. Den kör med nr 32 och rattas av Håkan Edin i Sandviken.
Valborundan 08. Kontrollerna. Ref. 1 
Detta kallas för slooper pga den lutande cylindern. Toppen kallade man för Musse Pigg för det speciella avgasutsläppet. Ser ej numret men kanske är det Bo Lundgren från Torsåker
Valborundan 08. Kontrollerna. Ref. 1
 Kön till tegelstensprovet.
Valborundan 08. Kontrollerna. Ref. 1 
Man får inte vara darrhänt. 9 st för full poäng.
Valborundan 08. Kontrollerna. Ref. 1 
Funktionärerna fick inte bara knuffa omkull stenarna för då kunde de skadas.
Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-