Myrbegsrallyt 10. Ref. 1
Myrbegsrallyt 10. Ref. 1
Mina MC Mopperallyn 2010
Myrbergsrallyt

Text och bild Björn Bellander
Tillbaka
Uppdaterad
2021-06-14

©Björn Bellander

 

Bildgallerier Deltagare, Kontroller, Samlade bilder, Listor
Andra rallyn 2009: Hallsta Moppers varrally, Valborundan, Mellsta rally, Malardalsrundan
Tidigare rallyn 2007, 2008 , 2009 , 2013

Myrbegsrallyt 10. Ref. 1 Turistcentrum. Ref 1 Bra markerat dör stressade deltagare. Ref 1

Myrbergs Verkstadssällskap heter egentligen Motorklubben i Norberg. Deras huvuduppgift är att ta hand om Myrbergs gamla verkstadsbyggnad.
Det ger ju inte tillräcklig verksamhet så man har även ett mycket populärt rally i juni varje år. 2009 deltog 104 bilar och 11 mc trots ett ihärdigt regnande som började i och med att deltagarna släpptes iväg. Nu 2010 var det bättre med 117 som kom i mål.
Man har ett omfattande anmälningssystem i vilket man skall bestämma om man skall äta på morgonen, efter tävlingen och vilken mat av de olika sorterna man vill ha. Ett råd, även om det kostar är att man är ganska hungrig  när man når målet.
 Håll reda på matbiljetten så att den inte försvinner om det regnar. Det hände mig att biljetten rullade ihop sig under 2009 års lopp i fickan och gick ej att hitta förrän jag kom hem och tömde fickorna,Man skall  komma i tid så att tid finns att titta på alla bilarna som sakll deltaga. Motorcyklarna är ju inte så många. Här finns alla olika typer. Engelska, Tyska, Franska, Amerikanska och Svenska. Alla är äldre än 1975. Detta är dock ett årtal som man höjer. Mattältet ligger mittemot Kärrgruvans första gamla järnvägsstation. Detta stationshus är flyttat hit. Denna järnväg var för övrigt den 2:dra som kom igång i Sverige. Första var ju Nora - Ervalla 1856. Dock endast en månads före.

Anslagstavlan. Ref 1 Anmälningssekretariatet. Ref 1 Speakern som underhöll före start. Ref 1

Hela arrangemanget startar från hembygdsgården där hembygdsföreningen samlat minnessaker från Norberg och dess gruvor.
Banan som var 11 mil lång gick först mot Fagersta, mot Riddarhyttan, Bockhammar, tillbaka till Färna, Uttersberg, Skinnskatteberg, Folkets Park, Eskiln, Abrahamsgården och åter till Nya Lapphyttan. I år var det ganska bra väder och min BSA både gick och startade bra. Jag tycker dock att den är jobbig att köra.
Första och andra kontrollerna lyckades jag bra med genom att lyckas bra. Hoppades nu att jag äntligen skall lyckas. Detta visades ig dock vara en dröm utan verklighet. På parkeringen fanns det i år 3 riktigt intressanta fordon. En Packard, en original Cord samt en militärlastbil som kördes av ett glatt gäng. Under huven i Corden fanns det en  Lycoming V8 av original stuk samt försedd med den elektriska förväljarlådan. Fantastisk att få se en sådan bil i rullande skick. Ägaren körde sedan hela rallyt. Se bilder.

Kontrol nr 1. Ref 1 Deltagare med Packarad. Ref 1 Deltaga med en surplus militär går bra. Ref 1
Cord 810 ca 1937. Ref 1 Id-plåten till Coorden. Ref 1 Lycoming V8:an. Första gången man ser en. Ref 1

Sedan blev det att köra till Uttersberg och därefter tillbaka till Skinnskatteberg och dess Folkets Park. Nu var man ganksa trött i kroppen och vänster hand som skötte kopplingen. På Abrahamsgårdens parkeringsplats  var det två kniviga prov där det ena gick bra medan det andra misslyckades helt.
Nu var det inte så långt kvar upp till Lapphyttan och där
väntades det god mat, vila och en lång väntan på prisutdelningen som jag kunde ha varit utan.
Det är nu så att jag känner mig ganska trött på denna typ av rally med motorcykel. Nästa år blir det nog inget åka, om jag inte tar en av mina gamla bilar. Få se hur läget är 2011.
Nåja min placering. Den skall man tala väldigt tyst om.

Min BSA 1970, som skötte sig bra hela vägen. Bara ett tändstiftsbyte. Ref 1 En av pristagarna högt upp i listan. Ref 1

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-