Min Sarolea på nytt klar för ett rally. Ref 1
Min Sarolea på nytt klar för ett rally. Ref 1
Mina MC Mopperallyn 2009
Myrbergsrallyt

Text och bild Björn Bellander
Tillbaka
Uppdaterad
2021-07-17

©Björn Bellander

 

Bildgallerier Deltagare, Kontroller, Samlade bilder
Andra rallyn 2009: Dalarallyt, Biltema Moped GP, Hallsta Moppers varrally, Valborundan, Pokerrallyt, Mellsta rally, Malardalsrundan
Tidigare Myhrbergsrallyn 2007 , 2008 , 2010
Här anmälar man sig på morgonen. Ref 1 Ett kuvert med deltagarinformation. Ref 1 Mitt deltagarnr var 207. Ref 1 Sedan gick jag runt och tittade på deltagarbilar. Hans Ädel Valbo med T-Ford. Ref 1
Här är en Aford. Sven Ädel Valbo. Ref 1 Chevrolet Bel Air Sport Coupé 53. Bror Petterson Norberg Ref 1 Peter Fixel Västerås MGA 1959. Ref 1 Anders Törnblom Fagersta Cadillac Convertible 1969. Ref 1

Myrbergs Verkstadssällskap heter egentligen Motorklubben i Norberg. Deras huvuduppgift är att ta hand om Myrbergs gamla verkstadsbyggnad.
Det ger ju inte tillräcklig verksamhet så man har även ett mycket populärt rally i juni varje år. 2009 deltog 104 bilar och 11 mc trots ett ihärdigt regnande som började i och med att deltagarna släpptes iväg. Det var betydligt fler anmälda men ni vet regnet....
Det här är ett sällskap som ordnar välorganiserade rallyn. Dessutom har man ett bra sekretariat som delar ut alla de deltagarhandlingar som man behöver. Hoppas att man fortsätter med det.
Varje deltagare får ett kuvert med startlista, karta,
 eventuella matbiljetter samt den reklam man måste acceptera vid arrangemang av denna typ. På parkeringen kunde man före avfärd studera deltagarnas fordon. Här finns alla olika typer. Engelska, Tyska, Franska, Amerikanska och Svenska. Alla är äldre än 1975. Detta är dock ett årtal som man måste höja. Det är vid detta rally som man kan få se fina Europeiska bilar. På morgonen har man möjlighet att få kaffe och en smörgås i det välordnade mattältet. Det ligger mittemot Kärrgruvans första gamla järnvägsstation. Detta stationshus är flyttat hit. Denna järnväg var för övrigt den 2:dra som kom igång i Sverige. Första var ju Nora - Ervalla 1856. Dock endast en månad före.

Vid denna kontroll var man snälla och torkade mitt redovisningskort. Ref 1 Harald Antonsson Norberg, NV36 1953. Före start. Kontroll i Viknmanshyttan. Vilken typ av bränsla används. Ref 1 Min Sarolea Vedette 350 1951. Parkerad på det av regnet uppmjukade underlaget. Ref 1
Kontroll 4, någonstans i bergslagen. Ref 1 Här gällde det att namnge skruvarna. Ref 1 Det fanns en kula. Till vilken pistol hörde den. Ref 1 Det gällde att stanna så nära pinnen som möjligt med rullande mc. Ref 1

Hela arrangemanget startar från hembygdsgården där hembygdsföreningen samlat minnessaker från Norberg och dess gruvor.
Banan som var 11 mil lång gick över Vikmanshyttan, Fäggeby och Husby. Se kartbild. Första sträckan var riktigt lång då vi skulle åka ända upp till, nästan, Hedemora. Vi svängde av på en grusväg till vänster på raksträckan före anslutningen till huvudvägen. Här var det i regnet ganska slirigt att köra. Inte slirigt så utan cykeln styrde dåligt med framhjulet. Efter en stund kom vi till första kontrollen.
Vidare till Vikmanshyttan där en puttrande motor stod på en släpvagn. Parkeringen ser du på bild. Evald var tvungen att välja en hård plats för att Vespan skulle stå säkert. På kontroll 4 skulle man välja rätt namn på olika typer av skruvar. Vidare upp till Husbyringen skulle en pistolkula definieras till rätt pistol sam vad heter moppemotorerna. Den sista kontrollen var knivig för de med äldre motorcyklar. Här gällde de att hantera gas koppling och broms så att man stannade nära pinnen. Man skulle alltså ge cykeln en viss rullfart och sedan dra in kopplingen samt bromsa i rätt ögonblick.

På parkeringen fanns denna Bugatti 44 1929. Bo Söderberg. Ref 1 En Chrysler NewYorker1956.Ägare heter Backlund. Ref 1 Här var det pristältet. Tält pga regnet. ref 1 Jag tror det var första pristagare. Ref 1
Banan genom Bergslagen. Ref 1 Biljetten till varmrätten som kostade 265:- hittade jag hoprullad och genomblöt i fickan hemma. Ref 1

Sedan blev det att köra hela Hedmora vägen till Kärrgruvan och upp till hembygdsgården. Nu var det tid att gå och äta den förbetalda maten. Men biljetten hittade jag inte i min våta fickor så jag fick snällt avstå då man bara serverade mot biljett. Trots ihärdigt letande dök den inte upp. Dock när jag kommit hem och tagit av mig alla våta kläder kände jag något som liknade en rullad pappersbit. Det var den våta biljetten. Den torkades för på måndagar brukar jag åka till deras måndagsträffar. Då fick jag en hamburgare mot biljetten. Det var ju snällt.
 
Banan på kartan börjar strax efter Ingolsbenning då det bara var en transportsträcka till avfarten.
Vid målet kunde man också studera bilarna som redan kommit fram. Bl.a Bugattin som enligt uppgift hade fått oljeläckage i kylvattnet. Katastrof. Men Bosse är van och klarade säkert av detta. Chrysler NewYorker som jag tyckte var mycket snygg och välhållen. Prisbordet var naturligtvis mest för deltagare med bil då endast 11 mc förare ställde upp. Nåja min placering. Den skall man tala väldigt tyst om.
Nästa år tar jag nog en av mina bilar.
Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjornfilip(at)bredband.net
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-