Med 4 motorer är man värst. Ref 1
Med 4 motorer är man värst. Ref 1
Mellstaträffen 2007
Mopeder i depån
Text och bild Björn Bellander. 2007 24 bilder
Uppdaterad
2021-07-17

©Björn Bellander

 
Mellstaträffen anordnas av mopedklubben Blårök i Borlänge. Den är en årligen återkommande. Depån är placerad i Mellsta fritidsområde där det finns ordentliga arrangemang för all motions idrott. Bilderna visar ett antal av deltagande mopeder.
Tillbaka


Mellstaträffen 07. Ref. 1
Av Zündapp finns mängder med olika modeller upp till riktiga motorcyklar. Detta kan möjligen var en 100 cc motor.
Mellstaträffen 07. Ref. 1
Ett riktigt specialbygge. Det gäller att få dit alla de rätta delarna för att få fram det utseende man vill ha. Mopeden är av märke Rusch och är byggd i några 100 exemplar i en källare i Stockholm. Det märkliga är den handknackade tanken. Ramen svetsade man ihop själva. Motorn en Zündapp med päroncylinder.
Mellstaträffen 07. Ref. 1
En Zündapp 50cc KS50 från 1976. Det råkar vara min. Mitt största problem är att jag köpte en ny päroncylinder, tysk tillverkning, Dock verkar det som om måttoleransen på cylinder contra kolv är dålig då det läcker avgaser igenom kannringen och den fastnar efter ett tag. I dessa är det bara en kannring.
Mellstaträffen 07. Ref. 1
På denna har ägaren monterat 4 st mopedmotorer. En bra gissningstävlan är att kunna se de olika modellerna. Ägaren berättade att det var svårast att komma igång med motorn på framhjulet då den inte hade någon koppling. Separate bilder följer.
Mellstaträffen 07. Ref. 1
Det här är motorn på bakhjulet. En genialisk drivning på skivan. Modell? Kuli?
Mellstaträffen 07. Ref. 1
På framhjulet satt denna och namnet börjar på W. Se startsnöret.

 

Mellstaträffen 07. Ref. 1
Om märket MOTOM kommer från Italien har denna det rätta utseende. Fyrtaktare med toppventiler.
Mellstaträffen 07. Ref. 1
Monark 50 SS. Nog ser den ut som en puch. Så gjorde man på den tiden. Ändra lite grann och byt märkesdekaler.

Mellstaträffen 07. Ref. 1
Jämför den här Zündap KS 50 med nästa bild. Här är motorblocket orginal medan cylinder troligen upphottad till ca 70cc. Skillnaden är hjälmen.

Mellstaträffen 07. Ref. 1 
Här kommer en 70-100cc Zündapp. Titta hur kraftigt motoblocket ser ut.
Mellstaträffen 07. Ref. 1
 Här en moped av obestämt märke, försedd med kina-motor 4-takt 50 cc. Den går säkert som ett spjut.
Mellstaträffen 07. Ref. 1 
Nu är jag säker på att det är en Italienare. Malaguti.
Mellstaträffen 07. Ref. 1 
Det stod 3 st märkliga mopeder bredvid ett marknadsstånd. Denna Italienare vet jag inte märket på. Möjligen samma som föregående.
Mellstaträffen 07. Ref. 1 
Här en Crescent Rexoped med Zündappmotor. Man har börjat customiza dem precis som med motorcyklar.
Mellstaträffen 07. Ref. 1 
En Puch moped med i mitt tycke ryslig färg. Det är så det knottrar sig.
Mellstaträffen 07. Ref. 1
 Ytterliggare en racer.
Mellstaträffen 07. Ref. 1 
Hojar i orginal utförande efter 20 års användning. Det är nog en Puch. Se även nästa bild.
Mellstaträffen 07. Ref. 1 
Direktimporterad i orenoverat utförande. Vem vet vilket land den kommer ifrån?
Mellstaträffen 07. Ref. 1 
En monark med Kina motor. Snyggt monterad i en Monark.
Mellstaträffen 07. Ref. 1 
En snygg Puch med litet bakhjul för att den skall orka varva ut.
Mellstaträffen 07. Ref. 1
 Zündapp KS 50. Kostnadsmässigt anses Zündapp vara dyrast sedan kommer Puch modellerna. sedan ingenting flera gånger och sedan alla andra. Det ytterst sällsynta Italienarna kostar mer förstås. Men vem vill ha en sådan där nya delar ej existerar.
Mellstaträffen 07. Ref. 1 
Här är ett riktigt ombygge. Kan, nej förresten det vet jag ej.
Mellstaträffen 07. Ref. 1 
En Zündapp från den tiden då det var al-gjuten ram.
Mellstaträffen 07. Ref. 1 
Motorn på samma hoj.
 
Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-