Ford Thunderbird Elan 1984. Ref 1
Ford Thunderbird Elan 1984. Ref 1
Mina andra oldies
Thunderbird Elan 1984
Text och bild Björn Bellander
Till huvudsidan  Engelsk version
Uppdaterad
2020-10-07

©Copyright
Björn Bellander
Titta gärna på mina bildgallerier: Byte av värmepaket mm och Besiktning
Ford Thunderbird Elan 1984. Ref 1
Ford Thunderbird Elan 1984. Ref 1
1992 hade jag blivit förtjust i en Mustang. Vi var ute och letade på olika bilfirmor i Stockholm. En på Kungsholmen i en källare erbjöd en vit. Vi kom dock fram till att den dels var för dyr och dessutom var kopplingen slut. I tidningen annonserades en Mustang på Ekerö.

Efter några dagar en lördag åkte vi dit för att titta. Det var en dam som ägde den. Vi fick åka ut och provköra, men den föll inte till vår belåtenhet. Det var flera saker som ej stämde bra, bl. a. satt det fel däck på den. Men däremot hade hon en Thunderbird stående på sin parkeringsplats.  Den ville jag ha, då utseendet föll mig alldeles förfärligt bra i smaken. Den var i ganska bra kondition. Dock visste hon inte om den var till salu då hon måste tala med sin man som jobbade inom shipping och befann sig någonstans i Indonesien. Alla fall åt det hållet.
Vi erbjöd ett pris och hon skulle ringa efter att ha kontaktat sin man. Det var på det viset att han brukade sända hem en bil till henne som gåva för att överskyla att han var bort så mycket. Denna bil var alltså ett flyttgods.

Det är bra, för många saker är godkända som normalt inte går igenom i Sverige på den tiden.  Så småningom fick vi ett motpris som naturligtvis var mycket högre än vårt.  Efter försök till prutning som inte gick igenom fick jag acceptera det. Själv jobbade jag i Finspång och kunde inte bevaka köpet utan Jan som hade sin verkstad och kunde planera sin tid för sådana här saker.

Han åkte dit och köpte bilen, lastade den på sin trailer. Anita var mycket nervös, berättade han, och grät när hon var tvungen att lämna ifrån sig Thunderbirden. Sedan betalade jag Jan och bilen överfördes på mig.


Thunderbird Elan. Front seat.  Ref. 1
Thunderbird Elan. Framsäte. Ref. 1
Thunderbird Elan. Rear seat. Ref. 1
Thunderbird Elan. Baksäte. Ref. 1
  Thunderbird Elan. Ref. 1
Thunderbird Elan. Ref. 1
  Thunderbird Elan. Ref. 1
Thunderbird Elan. Ref. 1
Thunderbird Elan. Ref. 1
Thunderbird Elan. Ref. 1
Thunderbird Elan. Ref. 1
Thunderbird Elan. Ref. 1
Jag kom över bilen i sista ögonblicket. Hade den stått kvar ett år till på parkeringen på Ekerö hade den rostat ihop.

Konstruktionen var modern med självbärande chassi kombinerad med karossen. Allt var plåtar som var punktsvetsade. En del lackskador hade den som hade börjat sprida sig om cancer. Plåtarna under batteriet hade pga dess luftning börjat ge med sig. Bilen hade när jag övertog den rullat 8000 mil vilket inte är mycket för den smoggade motorn på 5.4 liter och 140 hk.

Dessutom satt 2 st katalysatorer under. Lokal bestämmelse i staterna. Inredningen var som synes outstandning och bilen var utrustad med alla options man kunde få utom automatisk backspegelavbländare. Hastighetsmätaren var digital och i mitten på instrumentbrädan satt en bildator. Här kunde jag konstatera att i medel drog bilen 1.23 liter/mil.
Mätaren baserar detta på 999 liter bensin innan den vände. Dock startade den från noll varje gång strömmen bröts genom att lyfta kabel på batteriet.

Jan åtog sig jobbet att gå igenom bilen, byta oljor, underredsbehandling, bromsar samt besiktiga och lackbättra den. Allt gick på 12510:- inklusive arbete. Senare har jag lämnat den flera gånger till Lack o Mek i Surahammar. P-ändar har jag bytt i framvagnen och haft bilen inlämnad hos Bil o Filtertjänst i Falun för att få igång AC:n. Före detta bytte jag värmepaket eller core som det heter på engelska. Se nedan.

Det sista jobbet Lasse gjorde i Surahammar var att lacka alla skador. I samband med detta förstörde hans hjälpare stöldlåset på så sätt att det inte går att låsa upp förarens dörr. Försökte man började larmet att låta. Av detta blev vi oense och Lasse tog ej ansvaret att ordna detta fel.


Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti 2000
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Glasbruk
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
Min ArtGlas samling
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Peugeot 2018
Porsche 2000
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2000
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander