Cadillac Seville 1975. Ref 1
Cadillac Seville 1975. Ref 1
Mina andra oldies
Cadillac Seville 1975
Text och bild Björn Bellander
Till huvudsidan Engelsk version
Uppdaterad
2020-11-01
©Copyright
Björn Bellander
Cadillac Seville till höger.Ref. 1
 Cadillac Seville 1975 till höger.Ref. 1
Sevillen köptes i samband med att Cadillac Club bildades. Här fick jag medlemsnummer 13. Dvs jag blev den trettonde medlemmen som anslöt sig. I början hade jag Lincoln Continental men det ansågs inte fint och man tittade snett på mig vid möten. Dessutom ansåg man att det var bäst att jag åkte sist. De andra kunde ju få Lincoln virus. Det dröjde flera år innan Lincoln blev såld. Jag hade då ett tag 3 amerikanare Lincoln, Cad Seville och Cad 73. Det var precis att jag hade garage för dessa. Vardagsbilen fick stå utanför, som ett tag var Honda Civic.
Bilen köptes på första bästa annons, då man inte visste någonting om Cadillac. Jag hade ju tidigare köpt en Cad 56 som var en katastrof, men ändå inte. Dock var man känslig och ville inte börja med att lyfta motorn.
Frostbrickorna på den hade rostat sönder och backaxeln läckte olja i kardan ingången.
Hade jag lugnat mig lite var det inte värre än att få lagat. Dock hade den inte cruise control och AC så den hade nog åkt i alla fall. Sevillen var fullt utrustad och rullade bra. Drog dock närmare 2 liter men så var det på den tiden. Jag hade en dålig helljusomkopplare i golvet som inte fungerade bra. Det felet uppträdde naturligtvis när Sten-Åke var hos mig för eventuellt köp. Lyckades fixa det det men kabelanslutningarna var dåliga. Dock fick han pruta lite och köpte bilen ändå. Jag har dock intrycket att han inte var särskilt nöjd med bilen. Detta av den del telefonsamtal som jag fick.

Insprutningsmotorn hade munstycket före varje insugsventil. Ref 1
Insprutningsmotorn hade munstycket före varje insugsventil. Ref 1
Velour plasten hade ett lager av skumplast inunder. Ref 1
Velour plasten hade ett lager av skumplast inunder. Ref 1
Bagage utrymmet var snyggt och välhållet. Ref 1
Bagage utrymmet var snyggt och välhållet. Ref 1
Dörrarna på högers sida. Ref 1
Dörrarna på högers sida. Ref 1
Bakifrån. Ref 1
Bakifrån. Ref 1
Höger framdörr. Ref 1
Höger framdörr. Ref 1
Ett bildkollage av Cadillac Seville 1975. Vinyltoppen var i god kondition. Klädseln var också fin, dock var förarsätet lite nedsuttet. Jag fick lägga i en skumskiva för att inte komma för lågt. Jag tyckte inte om klädseln som var i velour plast. Skönt att sitta på men blev lätt sträckt och skrynkligt. Det skall vara läder. All el fungerade bra även sätesinställning. AC hade jag mycket problem med som med alla bilar som är lite äldre. Bytte kompressor 2 gånger. Kompressorn brände en gång på väg till Skåne på E4:an söder om Jönköping. Dock fick jag stopp på bilen vid en avfart så jag kunde konstatera felet. Som tur var var det bara att lyfta av kontakten så att kompressorn gick fri. Det är samma kilrep som till vattenpumpen. Annars hade det blivit bärgning. Motorn hade insprutning. En gång utan för Sala stannade motorn plötsligt. Förtvivlan. Bärgade och köpte sedan en massa reservdelar innan jag upptäckte att en kabel hade hoppat av.
Ett annat fel var att fd hustrun hade tröttnat på äktenskapet och allt var fel. Dock hade hon jobb och inkomst så jag tyckte att hon kunde betala
bensin en gång när vi hade varit i Skåne och hälsat på hennes släkt.
Karin var med och fick uppleva henne med ett humör där hon sa att en sådan bil kan man inte åka med. Om inte Karin varit med hade jag satt av henne på närmaste järnvägsstation. Det var nära. Hormonerna!! Nu fick vi stå ut med henne i 50 mil till samt ytterligare några år.
Som alla äldre amerikanare var det bekymmer med fjädringen i bakvagnen. Här satt Hi-Jackers original. De läckte naturligtvis. Nya original kostade flera tusen. Köpte senare Vanliga Hi-Jackers från Hansen Racing, de har större diameter men gick dock dit precis. Påfyllning av tryckluft gömdes i bakluckan. Som med alla avgassystem bytte jag till rostfritt för att slippa det problemet. Såg i bilregistret papper att det läckte. Kan inte ha varit något problem att fixa. Fronten var uppbyggd av plastdelar. Dessa sprack lätt i skruvar som sätts åt för hårt. Limmade och hade mig och fick ihop det ganska bra till slut.

Cadillac Club möte på Brostugan. Ref 1
Cadillac Club möte på Brostugan. Ref 1
Mitt köpkvitto. Ref 1























Register uttag från 2006. Ref 1
Bilen köptes hos en grabb i Hallstavik. Den såldes 1997 till en advokat i Stockholm Han hade den i 2 1/2 år då han bytte in den hos Åkes bil, som senare efter några månader sålde den till Göran Phil 2001. Han försökte besiktiga den men tröttnade tydligen med en gång för den är fortfarande inte är besiktigad med läckande avgasrör. Ödet är hårt för sådana här  bilar. Vanligtvis hamnar dom på parkeringen till en sommarstuga, där dom står utan tak. Då dröjer det inte länge förrän det är slut. Salig varde denna bil.

 


Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti 2000
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Glasbruk
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
Min ArtGlas samling
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Peugeot 2018
Porsche 2000
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2000
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander