I Rättvik vid sommar Classic Marknad. Ref 1
I Rättvik vid sommar Classic Marknad. Ref 1

Mina andra oldies
Cadillac deVille 1973

Text och bilder Björn Bellander
Till huvudsidan  English version

Uppdaterad
2020-10-07

©Copyright
Björn Bellander
Cadillac Seville Coupé 1973 i garaget  Lulea. Ref 1
Cadillac Seville Coupé 1973 i garaget Lulea. Ref 1

Hur kom det sig att jag kom över en Cadillac som endast gått 2500 mil. Ja det är en historia som är värd att berättas. Jag hade ju börjat mitt amerikanska bilägande med en Lincoln. Inget dåligt köp för den fungerade bra efter några reservdels byten som stötdämpare m.m. Sedan dök Cadillac Club Sweden upp. Då hette den Cadillac Club Stockholm. Den var en opposition mot motsvarande klubb i Göteborg, som vi ansåg vara lite för personligt styrd av dåvarande "ägaren" Tage. Jag måste alltså ha en Cadillac.

Inredningen var mycket bra. Ref 1
Inredningen var mycket bra. Ref 1
Dörrpanelen i bra skick. Ref 1
Dörrpanelen i bra skick. Ref 1
 Det blev en Seville 1975. Med den körda jag några år. Bilen matchade dock inte bilarna i klubben. Jag hade sett en annons om en Cad -73 i Luleå som bara gått 2500 mil. Dock var det utannonserade priset en bit över 125000:- vilket inte var bra för min plånbok. Samma bil dök upp året efter och då hade den sjunkit till ca 80000 och jag tyckte man kunde ju ringa. Det blev ett förfärligt prutande men vi kom inte till någon överenskommelse. Jag ville dock åka upp för att titta på den. Då hade jag en Saab 9000 med vilken jag åkte upp till Luleå. Övernattningen skedde skedde i ett motell utanför Piteå. Åkte sedan vidare dagen därpå till Luleå så att jag var där i tid på morgonen. Letade mig med hjälp av telefonsamtal ut till Havrevägen i Gammelstaden där bilen var garagerad. Det var en äldre dam Hilja Karlsson som ägde den. Hon hade övertagit den efter sin man som avlidit. Han var en sk gårdfarihandlare och bland annat varit i Amerika och åkt runt. Där hade ha då köpt bilen ny. När han sedan åkte hem tog han bilen med sig. Det berättades att han använde den att åka till marknader. Dock stannade han en bit ifrån marknaden klädde om i slitna kläder och tog med sina varor. Ett stickhål i innertaket på bilen sades vara gjort av varor han haft med sig.

På den tiden 1974 var det inte så lätt att registrera en sådan här bil. Stora problem hade han med hastighetsmätare, blinkers och reflexer.
Jag gick den sk bilhandlarrundan och inget fanns att anmärka på karossen. Kromet var utmärkt fint. Dock hade man lackat höger baksida och fått knotter, samt toppen hade blivit målad vit med felaktig färgtyp. Under huven hade man sprutat rostskyddsmedel lite var stans, vilket gav ett dåligt intryck.
Bilden visar garaget med bil där den var garagerad. Kanske berodde det på det norrländska vädret att den klarat sig så bra, för garaget var av typ rostangripande modell.

Cadillacen på gatan utanför Hiljas villa. Affären är just klar. Ref 1
Cadillacen på gatan utanför Hiljas villa. Affären är just klar. Ref. 1

Vid provkörningen kunde jag lätt konstatera att sätena med skumgummit var i bra kondition och motor och växellåda fungerade bra. Man kör ju inte direkt racing när man gör en sådan här kontroll. Dessutom förstod jag att bilen fortfarande var avställd. AC:n fungerade inte och jag förstod att den stått flera år, så det var inte konstigt. Mannen som hjälpte Hilja att sälja bilen hade dålig hörsel så jag fick ej någon närmare kontakt med honom. Efter att ha kört och kommit tillbaka ringde jag min bror i Gustavsberg för att beskriva bilen. Jag fick då mängder av råd om vad som kunde vara dåligt.

Parkerad på hemma gatan. Ref 1
Detta kollades också. Vi hade tidigare diskuterat detta och kommit överens att jag som eventuell köpare ej var tillräknelig. För mig fanns inget fel som inte skulle kunna gå att fixa. Kostnaden funderade man inte ens på. Man kan ju förstå att jag var heltänd vid detta laget. Trots alla men i telefonen fanns det inget som var allvarligt utom AC:n. Jag kände ju inte till att det skulle kosta mycket pengar att åtgärda en sådan sak. Det fick man lära sig den hårda vägen.
Jag tyckte att det inte var läge att börja försöka få ned priset här utan jag sa till Hiljas stöd att jag var intresserad och skulle höra av mig när jag kom hem. Så blev det och jag sa adjö satte mig i min Saab, som syns på bilden och anträdde de 90 milen hem till Wirsbo.
Nu körde jag hela vägen i ett svep och kom väl hem så småningom, vet ej när.

Färdig för att köras till Wirsbo. Ref 1
Färdig för att köras till Wirsbo. Ref 1

Hilja Karlsson Havrevägen Gammelstaden. Ref 1
Hilja Karlsson Havrevägen Gammelstaden. Ref 1
Här är nyckeln till garaget. Ref 1
Här är nyckeln till garaget. Ref 1
När jag kom hem blev det långa diskussioner om ett eventuellt köp. Men min övertygelse att detta var bra och priset kunde man ju klara med lite reduktion. Jag talade med mannen som skötte det hela. Kommer ej ihåg hans namn. Han sade ofta att det kommer inte Hilja att godkänna. Till slut var jag tvungen att försöka komma till ett avslut och gav ett slutbud på 72000:-. han skulle prata med Hilja och återkomma. Detta gjorde han och med stor vånda hade hon accepterat.
Nu var mitt problem att ta mig till Luleå. Det fanns bara ett alternativ och det var med flyg. Biljett ordnades till lämpligt inrikesplan från Arlanda med anslutningsflyg från Västerås flygplats. Tänk vad man glömmer, men hur tog jag mig till Västerås? Nåja skit i det. På Arlanda klämda jag in mig med alla de andra säljarna och företagarna som skulle till Luleå. Det var underbart.
 
Regbeviset med min namnteckning. Ref 1
Regbeviset med min namnteckning. Ref 1
 Tänk det tog mig 9 timmar att köra från Luleå till Wirsbo. Med flyg tog det knappt 1,5 timmar. Jag hade kommit överens om att hjälpredan skulle möta mig. Han hade lovat att ställa på bilen, så att det skulle vara klart. Hur han fixade det utan min namnteckning säger något om hur säker en underskrift är. Han snitsade till namnteckningen och så var det klart.
Hilja mötte oss på trappan och gav oss nyckeln till garaget. Jag kollade så att inget hade hänt med bilen, efter det han kört ut den. Nu var man ju häftigt uppjagad. Vilken bil. Jag tog om hand allt som fanns i garaget och lade i bakluckan. Sedan återstod att överlämna postväxeln till Hilja och få ett kvitto samt besiktningsinstrumentet påskrivet. Jag hade naturligtvis tagit ut en försäkring tidigare. Med ett lyckligt fånigt leende gled jag försiktigt därifrån och åkte till närmaste bensinmack.

Åter hemma efter 90 mil. Ref 1
Åter hemma efter 90 mil. Ref 1

Jag letade mig sedan fram till TA-motor i Luleå med vilka jag hade haft en del kontakter. För innan GPS:ens tidevarv var alla bensinstationer det ställe man frågade efter vägen och så var det vid detta tillfälle. Jag gled in till TA och lyckades efter en stund bryta hans evigt mottagande av orders. Han kände väl till bilen och lyckönskade mig till köpet. Det kändes bra. Här bytte jag olja och filter samt även växellådsolja. Jag litade inte på att det var i ordning efter många år stillastående i ett garage. Bredvid honom i verkstadsområdet var det en bilverkstad som fixade det. Möjligen köpte jag också en del delar. Detta tog ca 2 timmar, men sedan bar det av mot söder.
Det är långt att åka till och från Norrland. Avstånden mellan städerna ligger på 10 till 15 mil. Jag var tvungen att ibland tanka i onödan, då jag ej kände mig säker hur långt man kom på en tank. Sedermera har jag lärt mig att man kom ca 40 mil på upp 70 liter bensin. Det betyder nästan  2 liter/milen. Vad nu bensinen kostade 1994. Nu körde jag ju inte så sakta, för hade man gjort det måste jag övernatta. Bilen gick bra hela vägen, men jag förstod att den sk "smoggningen", som pressat ned 470 cu motorn till endast 200 hk gav den dåliga accelerationsresurser vid hastigheter över 120km/tim. Max hastigheten för bilen var nog bara 140. En sak som var irriterande vid en körning av detta slag var att bilen ej var utrustad med cruise control. Detta skulle bli en av orsakerna till att bilen några år senare såldes. En dålig omkörning gjorde jag och missbedömningen var att inte bilen var pigg nog. Jag fick lugna mig. Tankade gjorde jag ungefär var 30 mil så den sista påfyllningen gjordes i Avesta. Sedan var det bara en liten transportsträcka hem.
Parkering blev det på gatan framför min bostad och sedan gick man in, direkt i säng.


Samlade bilder av min Cadillac DeVille 1973.
Text och bild Björn Bellander. 25 bilder.
Cadillac 73. Ref. 1
Göran, nya ägaren efter mig, är från Bollnäs och där är det ofta utställninger. Har vinner ofta conqour priser med bilen.
Cadillac 73. Ref. 1
Den långa Törnrosa sömnen är över för denna Cadillac. Tack vare den långa wintern i norra Sverige och de intensiva somrarna har bilens plåt klarat sig bra.
Cadillac 73. Ref. 1
Diskussion med Hilja, ägaren, och den man som hjälpte henne med försäljningen. Detta foto är från den gången jag var där och kollade bilen.
Cadillac 73. Ref. 1
Klart att köra hem till Wirsbo.
Cadillac 73. Ref. 1
Klädseln var näst intill perfekt. Ofta är det så att skumgummilagret som ligger överst i klädseln har torkat och smulats sönder. Men icke här. Det kunde man känna med fingret genom att lätt trycka på sätet.
Cadillac 73. Ref. 1
Ytterliggare en bild av soffan. Baksätet var ju lika fint, men i Amerika lägger man inte ned extra tjocklek, så när man sitter bak är det sämre komfort.
Cadillac 73. Ref. 1
Tänk en instrumentbräda där vinylen inte har spruckit. Radion hade FM och fungerade i början, men efter en tid lade den av. Det är vanligt på äldre apparater. Svårt att få fixat utan att man måste bygga om dem eller sätt in en modern radio. En sak som var svår var att få Ac:n att fungera. Jag gav upp hoppet efter många försök och mycket pengar. Även nästa ägare hade problem som aldrig lösts.
Cadillac 73. Ref. 1
Lappflickan Hilja Karlsson ägaren av bilen.
Cadillac 73. Ref. 1
Här är nycklarna.
Cadillac 73. Ref. 1
Hemma i Wirsbo.
Cadillac 73. Ref. 1
Parkerad i mitt nybyggda garage. Utan det hade det inte blivit något köp. Som man ser har jag ännu Sevillen kvar. Den såldes senare till en advokat i Stockholm. Har en känsla att han aldrig blev nöjd med den. Hamnade sedan hos en bilförsäljare.
Cadillac 75. Ref. 1
Parkerad i Virsbo.
Cadillac 73. Ref. 1
Vy bakifrån.
Cadillac 73. Ref. 1
Under min tid i Cadillac Club besöktes ofta Brostugans Café. Dock blev det allt färre gånger då jag måste köra 15 mil för att komma dit.
Cadillac 73. Ref. 1
Bild från Brostugan. Vilken bil är snyggast?
Cadillac 73. Ref. 1
Göran Ohlsson som kom fram på Power meet i Västerås och frågade om bilen var till salu. Man svarade ju förstås "För rätt pris", och han sa efter ett tag ok. Nu satt jag på pottkanten. Sagt är sagt så det blev affär senare. I vilket fall som helt är jag glad åt att han köpte den då jag inte hade kunnat fixa upp den i det fina tillstånd den nu är. Det är bara att gratulera.
Cadillac 73. Ref. 1
Den nya ägaren efter mig på besök i Rättvik under Classic Car Week. Fruktansvärt snygg.
Cadillac 73. Ref. 1
En av de arbetskompisar jag hade.
Cadillac 73. Ref. 1
Under min tid då jag arbetade i Finspång. En gång bjöd jag ut mina arbetskompisar. De skulle dock bara latja och tyckte väl att det var en riktig raggarbil.
Cadillac 73. Ref. 1
Flygbiljetten till Luleå.
Cadillac 73. Ref. 1
Köpkvittot till Göran Ohlsson.
Cadillac 73. Ref. 1
Köpkvittot mellan mig och Hilja Carlsson.
Cadillac 73. Ref. 1
Reg beviset för köpet och min namnteckning!
Cadillac 73. Ref. 1
Kvittot från Bilregistret i Arjeplog.
Cadillac 73. Ref. 1
Vägverkets registerutdrag.

Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti 2000
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Glasbruk
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
Min ArtGlas samling
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Peugeot 2018
Porsche 2000
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2000
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander