Cadillac 56. Ref 1
Cadillac 56. Ref 1

Cadillac Coupé deVille 56
Lank till huvudsida  English version

Om innehållsförteckning saknas klicka på "Länk till huvudsida" för tillgång till hela webbsidan.

Uppdaterad
2019-09-25

©Copyright
Björn Bellander
Jag hade ärvt pengar efter min mor. Salig varde hon. Det gav mig möjligheten att bygga ett riktigt garage och ändå var det pengar över för en bil. En Cadillac Coupé 1956. Det aktuella köpet skedde när vi, min bror och jag, besökte en marknad utanför Örebro. Ånnaboda  friluftsområde. Här är det varje år en marknad, dit de bästa och intressantaste bilarna kommer. Jag visste ju inte om det skulle finnas någon passande bil men chansen fanns. Att besöka en marknad går till så att man åker dit med en
På garageplan med våra Hondas. Ref 1
På garageplan med våra Hondas. Ref 1
Bakfjädrarna är nog lite nedsjunkna. Ref 1
Bakfjädrarna är nog lite nedsjunkna. Ref 1
gammal bil, då kommer man nämligen in gratis. Sedan gäller det att titta över alla försäljare av allehanda skräp om det är något man kan vara intresserad av. När detta är gjort är man ganska hungrig och intar vanligtvis sin medhavda matsäck bland alla 50 och 60-talare. Man har ju alltid ett mål med ett besök på en marknad. Att hitta en speciell pryl. I detta fall var det alltså en Cadillac. En sådan fanns också. Den var fin i lacken och hade blivit genomgången och lagad mot all rost. Snygga instrument. Bland dessa fungerade naturligtvis ej klockan och radion. Sedermera skulle det visa sig att ej heller temp mätaren var funktionsduglig. Bilen bjöds ut för Skr 90000 ett normalt pris då för denna modell. Som alla försäljare säger "Om jag inte får det så kan den stå tills den rostar bort". Det var alltså inte prutbart. Grabben som sålde den var ifrån Borås och skulle köpa en Cheva Corvette som han förälskat sig i. Jag tyckte inte om typen, men han uppförde sig väl. Inuti låg en skyddsfilt över framsätet, vilket jag, idiot, inte ens lyfte på. Det visade sig sedan att sätet var kraftigt slitet i ryggstödet, där man glider ned bakom ratten. Annars tittade vi på alla andra ställen som man lärt sig. Under klädseln i skuffen osv. Motorn såg ren och fin ut och ingen olja på fel ställen. Vi gjorde en test tur ner till samhället och allting gick bra. Växellådan växlade som den skulle. En sak var att motorn hackade lite i bland men det uppfattade jag endast som om det var mitt sätt att köra. Vi kom tillbaka och affären gjordes upp. Detta var i början av juni 1990. Hustrun var inte glad åt mitt köp och ägnade inte en sekunds intresse åt den ganska snygga bilen. Hon hade nog förväntat sig nya tapeter och möbler. Tji vad hon bedrog sig. Detta var nog början på hennes missnöje med vårt äktenskap.

Nasta Sista


På nya garage plan. Ref 1
På nya garage plan. Ref 1
Notera reservhjulets placering. Ref 1
Notera reservhjulets placering. Ref 1
Skit samma med hustrun. Hon var tvungen att böja sig för faktum och jag hade flera bilar senare som vi åkte runt med och hade trevligt. Jag måste böja mig för fakta om bilens konstitution. Växellådan läckte olja, men jag visste att det berodde på växellådstråget. Det var bara att byta packning. Det gjordes också och läckaget blev mindre men inte helt. Jag förstod så småningom att det var turbinen som läckte. Det var dock ett för stort jobb för mig i detta läge. När jag körde hem de 25 milen till Virsbo tyckte jag nog att bilen drog lite mycket bensin. Det visade sig att det var 3 l/mil. Det måste åtgärdas så att förgasaren plockades ned. Här fattades förgasar- munstycken. Nu kan man köpa sk renoverade förgasare som inhandlades från en firma i Göteborg mot att jag sände in min gamla. Detta problem var nu åtgärdat. Bilen rullade på, men jag kände mig mycket orolig. Detta förstärktes av att jag
upptäckte läckage  i kardanens ingång i diffen. Detta var märkbart och jag var tvungen att vara mycket noggrann att kolla oljan i bakvagnen efter varje tur. Detta var något som måste åtgärdas. Tätningar införskaffades men lades tills vidare på hyllan. När sedan jag upptäckte att frysbrickor var genomrostade blev det för mycket. Det betydde ju att jag måste lyfta motorn. En sak jag ej tidigare gjort på en amerikanare. Mitt garage var heller inte färdigt så hela jag var ej moget för denna operation. Jag fick tid hos en bilverkstad utanför Hedemora för att fixa dessa problem. Dock lade jag in en annons i en motortidning och fick hör och häpna svar från en kille i Norrtälje. Han kom hit och tittade på bilen och hade väl redan bestämt sig. Mitt pris var Skr 90000 och eftersom jag hade flera intressenter lade jag på 5000 vilket han gick med på.

Nasta Foregande Sista


Motorn med oljefiltret. Ref 1
Motorn med oljefiltret. Ref 1
Mekarsmutsig dörr. Ref 1
Mekarsmutsig dörr. Ref 1
Jag var räddad till nästa halvbra köp. Dock skall sägas att det var en trevlig bil att köra även om det ej fanns någon automatik som elfönster eller cruise control. Man kan säga så här efteråt att om jag åtgärdat dessa felaktigheter som i sig inte var så dyrbara, installerat nya stötdämpare och hi-jackers där bak hade jag sparat mycket pengar och mycket arbete, jämfört med allt det jag gjorde på de kommande bilarna.
Denna bil hade jag bara ett par månader i mina händer. Tur att jag fick tillbaka pengarna.
Jag träffade några år senare på denna bil på en marknad i Norrtälje. Taket var
Cadillac Coupé deVille till salu. Ref 1
Cadillac Coupé deVille till salu. Ref 1
På planen för nya garaget. Ref 1
På planen för nya garaget. Ref 1
nylackat med en matchande färg. Annars såg jag inget speciellt som hade hänt. Ägaren berättade att han fixat de fel jag tidigare beskrivit, renoverat motorn och delvis klätt om sätena. Sedan dess hade bilen gått bra. Varför han sålde var att tjejen skulle ha barn tillsammans med honom! och nu skulle pengarna gå till ett allvarligare liv dem emellan. Annars såg jag inget speciellt som hade hänt. Sedan dess hade bilen gått bra. Varför han sålde var att tjejen skulle ha barn tillsammans med honom! och nu skulle pengarna gå till ett allvarligare liv dem emellan.
En kontroll med bilregistret visar att den efter honom haft 3 nya ägare. Den sista bor av en slump i närheten av mig i Surahammar. Detta utan att vi vet om varandra. Besiktningen säger också att växellådan fortfarande läcker olja.

Nästa bil blev en Lincoln Continental 1975.

Tillbaka

Forsta Foregande


Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti 2000
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Glasbruk
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
My ArtGlas collection
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Peugeot 2018
Porsche 2000
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2000
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander