Volvo museum. Ref. Wikipedia
Volvo museum. Ref. Wikipedia
Volvo Museum militära och jet motorer.
 Text och bild Björn Bellander. 
Bilder från museet aktuella 2008, 2012.

Tillbaka  Volvo museum webbsida English version
Volvo Museum, Volvo bilar, Marina motorer, Buss lastbil

sedan 060110
Uppdaterad
2021-08-03
© Björn Bellander

 
Samlade bilder från Volvo Museum militära motorer.
Antal bilder 19
Volvo Museum militära och jet motorer. Ref. 1
A8B. En V8 motor som togs fram för att placeras i den svenska stridsvagnen M/42 med 22/23 tons vikt. Cyl.volym 22.6 liter, effekt 410/380 hk, bensin 350 liter, olja 40 liter. Max hast. 42 km/tim. Vikt motor 1050 kg. Man hade även ett alternativ i en Scania Vabis 8 cyl. Volvo producerade under 60-talen en lastbil med en V8 på bensin. Minnet av den var att kylaren hade för liten kapacitet.
Volvo Museum militära och jet motorer. Ref. 1
A8B gav mycket överskottsvärme så det behövdes ordentliga fläktar framför kylaren. Här gick det säkert åt över 100 hk. Bakom den ena fläkten sitter dessutom turbon.
Volvo Museum militära och jet motorer. Ref. 1
Observera att varje bank hade sin egen förgasare. Någon utjämning tycks inte ha funnits på insugssidan.
Volvo Museum militära och jet motorer. Ref. 1
En ritning på motorns tvärsnitt.
Volvo Museum militära och jet motorer. Ref. 1
Stridsvagnen m/42.
Volvo Museum militära och jet motorer. Ref. 1
Motoraggregat till stridsvagn S. Det bestod av 2 st drivaggreegat. en turboladdad V6 diesel med 5,16 liters volym som gav 300 hk. Dessutom en turbin som kunde kopplas in vid behov som gav 490 hk. Detta arrangemang gjordes för att få ned bränsleförbrukningen. Mellan dessa fanns en automatlåda som arbatade på utgående axel.
Volvo Museum militära och jet motorer. Ref. 1
Den automatiska växellådan med sina hål för utgående drivaxel.
Volvo Museum militära och jet motorer. Ref. 1
Motoraggregatet sett uppifrån. Närmast V6 motorn och på andra sidan turbinen. På denna tid hade alla MBT tanks turbiner för att nå tillräcklig effekt. Man fick istället en enorm bränsleförbrukning. Senare började man ersätta turbinen med stora dieslar på en bit över 1000 hk.
Volvo Museum militära och jet motorer. Ref. 1
STWC3. När B17 och sedan B18 byggdes hade inte Sverige någon lämplig motor. Man försökte köpa från USA 1941 men fick nobben. Istället köpptes ett motorlager i Paris från Nazi-Tyskland, som tagits i beslag. Dessa var dock ej så kraftfulla och låg på ca 900 hk. Det beslutades att den amerikanska motorn Pratt&Whitney på 1085 hk skulle kopieras. Detta gjordes i Trollhättan och Eskilstuna Munktells i nya motorfabriker. Volvo övertog sedan denna enhet som blev Volvo flygmotor. Licensfrågan gjordes sedan upp efter kriget. 434 motorer tillverkades. Notera ett den Engelska och tyska motorn nådde 2000 hk och mer.
Volvo Museum militära och jet motorer. Ref. 1
En titt in i utloppet på motorn till Viggen. Detta var den starkaste jet motorn som Sverige någonsin byggt.
Volvo Museum militära och jet motorer. Ref. 1
Här kommer 8 st bilder hur en jet motor arbetar. I början kallades motortypen för reamotor men det byttes senare till Jet motorer.
Volvo Museum militära och jet motorer. Ref. 1
Bilden ingår i funktions ifo hur en jet motor arbetar.
Volvo Museum militära och jet motorer. Ref. 1
Bilden ingår i funktions ifo hur en jet motor arbetar.
Volvo Museum militära och jet motorer. Ref. 1
Bilden ingår i funktions ifo hur en jet motor arbetar.
Volvo Museum militära och jet motorer. Ref. 1
Bilden ingår i funktions ifo hur en jet motor arbetar.
Volvo Museum militära och jet motorer. Ref. 1
Bilden ingår i funktions ifo hur en jet motor arbetar.
Volvo Museum militära och jet motorer. Ref. 1
Bilden ingår i funktions ifo hur en jet motor arbetar.
Volvo Museum militära och jet motorer. Ref. 1
Bilden ingår i funktions ifo hur en jet motor arbetar.
Volvo Museum militära och jet motorer. Ref. 1
RM8. Viggen motorn i skala 1:4.



Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti 2000
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Glasbruk
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
My ArtGlas samling
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Peugeot 2018
Porsche 2000
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2000
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 39: © Hasse Carlsson Signalhornet
Referens 40: © Volvo
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-