Denna webbsida hanterar Sinsheim militärfordon
Lank till huvudsida  English version

Om denna sida ej har någon innehållsförteckning. Klicka på den blå länken "Länk till huvudsida".

Sinsheim museum. Ref. 1
BMW R75. Ref 4
2 cyl boxer, 750 cc 26 hk. Denna cykel var en kopia eller tvärtom av Zündapp KS750. Man kan lätt se skillnaden på att BMW:n ej har en pressat plåtram och framgaffel. Den 2-hjulsdrivna mc:n kunde lastas upp till 670 kg och gav då en max hast av 92 km/tim. Den var försedd med 4 växlar framåt , back- och terrängväxel. Bensin förbukning, av tankens 24 liter, gav en normal körsträcka på landsväg av 340 km och 240 i terräng. 16500 ex tillverkades.
Sinsheim museum. Ref. 1
Zündapp KS 750. Ref 4
2 cyl boxer, 750 cc, 26 hk. Med en vikt av 400 kg kunde denna 2-hjulsdrivna mc nå en hastighet av 95 km/tim. Man hade med sig bensin för 330 km på landsväg och 260 km i terräng. Den var utrustad med fotväxel och lastade 270 kg. Ca. 18000 enheter tillverkades.
Sinsheim museum. Ref. 1
Dnjepr. Ref 4
En Rysk kopia av BMW 750. Kopian är så identisk att många detaljer är helt utbytbara mellan den Tyska och Ryska. Fanns i många olika utföranden. Dessutom tillverkades 2 olika kvaliteter. En för armén och en för försäljning till allmänheten. Många har väl upplevt att härdningen saknas i växellådans kugghjul!
Sinsheim museum. Ref. 1
NSU Kettenrad. Ref 4
4 cyl, 1500 cc, 36 hk. Heinrich Ernst utvecklade 1939 ett transportmedel för lättare laster, som maskingevär och dylikt. 1941 sattes den i serieproduktion vid 2 fabriker och tillverkades t.o.m. 1948 3 år efter krigets slut. Enligt uppgift var den mycket användbar för lantbrukarna.
Sinsheim museum. Ref. 1 
Opel Blitz. Ref 4
6 cyl, 3600 cc. Detta var en lastbil tillverkad av Opel och det syns på fronten. Bilen vägde 3350 kg och hade en nyttolast av 3.1 ton. Den var försedd med en förvalsväxellåda om 10 växlar fram och 2 back. Man kunde pressa den upp till 80 km/tim under 300 km på väg. Bilen på bilden i gengasutförande. Tillverkades i 25000 ex.
Sinsheim museum. Ref. 1 
Mercedes Benz terrängbil. Ref 4
En 4 hjulsdriven all terräng bil med styrning på alla hjul och diff spärrar. Försedd med en 4 cyl, 2 liters motor på 42 hk. Tillverkades bara till 1941 i 180 ex. Sinsheim museum. Ref. 1
Kraus-Maffei Halbketten. Ref 4
6 cyl, 5700-6200 cc, 115-140 hk. Denna var en 8 tons dragare och gjorde 50 km/tim och hade en räckvidd av 250/120 km. Förutom Kraus-Maffei tillverkade även Daimler Benz, Büssing-Nag dessa typer. De flesta var utrustade med Maybach-motorer. Dock fanns även BMW och DB-motorer. Kraus-Maffei tillverkade över 10500 ex av 8 tons typen. Totalt tillverkades 1940-45 över 39000 fordon
Sinsheim museum. Ref. 1 
Demag Halbketten Zugmaschine. Ref 4
6 cyl, 3800 cc, 100 hk. 1939-1944. Med en vikt av nästan 5 ton nådde man 65 km/tim och en räckvidd av 230/130 km. Fordonet som var ämnat för att dra släp, främst kanoner, fanns i 6 olika typer, från 1 tons släp till 18 ton. Ingen annan krigsmakt använde denna typ av dragfordon. Dessutom kunde ju bemaningen följa med. Mot slutet av kriget, användes den till mycket stor nytta för att snabbt flytta trupper till andra platser. En av orsakerna till det framgångsrika motståndet mot ryssarna var att man snabbt kunde föstärka vissa avsnitt. Användes okså flitigt vid slutstriderna i Berlin. Vid krigslutet fanns det 11000 enheter kvar.
Sinsheim museum. Ref. 1 
Kübelwagen. Ref 4
4 cyl luftkyld, 1131 cc, 25 hk. Med 4 växlar 80 km/tim och 440 km blev denna, 4 hjulsdrivna, lätta och väl fungerande transport bil mycket väl mottagen på alla krigskådeplatser. Med självhämmande spärrdifferential tillverkades den i över 50400 ex. Porsche fick uppdraget, 1939, av Hitler att ta fram en bil som denna. Han använde då den färdiga och utprovade Volkswagen typ 60 och tog bottenplatta och motor. Med ändringarna, en högre frigång samt en lätt öppen kaross blev den färdig på kort tid
Sinsheim museum. Ref. 1 
Amfibie Kübelwagen. Ref 4
Samtidigt med Kübelwagen tog Porsche också fram denna amfibie på samma grundstomme. Amfibien kunde transportera 4 fullt utrustade soldater och 1 MG.
Sinsheim museum. Ref. 1 
Lätt pansarspaningsvagn. Ref 4
Detta var en spaningsvagn ej tilverkad i så många ex. Från början var den utrustad med Adler 6 cyl och senare Horch 8 cyl, Horch 3.8 6 cyl och Auto Union V8. Senare kom även 6 och 8-hjuliga varianater. Beväpnad med maskingevär och inte alltför många skott användes den mest för rekognosering.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Renault type UE Chantilette. Ref. 4
En lätt bepansrad (7 mm) vagn för transport av ammunition till främre leden. Försedd med Renault 85 motor på 38 hk och gjorde 30 km/tim 180/100 km. 6700 tillverkade.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Bren Gun carrier. Ref. 4
Ett Engelskt understöds fordon. Försedd med olika typer av maskingevär. Besättning 3 man, 2 fram och en bakom skötande vapnet. Styrdes med en ratt. Ursprungligen från 1934 framtagen av Vickers, men tillverkad på många ställen. Försedd med en Engelsk Ford V8 på 3.6 liter som gav 65 eller 85 hk
Sinsheim museum. Ref. 1
 Bärgningstridsvagn. Ref. 4
Byggd på Sherman stridvagnen. Den hade många olika motorer men den första från 1941 var Continetal. Senare modell fick Fords nykonstruerade V8 på 500 hk. Många av Sherman vagnarna var bensindrivna. Bl. a. de som levererades till Ryssland. Sherman kom i strid första gången i samband med slaget om El Alamein.
Sinsheim museum. Ref. 1
Bärgningsstridsvagn 74 ton. Ref. 4
Se föregående.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Sherman M4A3. Ref. 4.
V8 cyl, 450-500 hk, bensin, 1942-1945. 33.5 ton och försedd med 7.62 cm kanon och 3 maskingevär. Mängder av olika modeller gjordes med oilka uppbyggnadssätt, försedda med många olika motorer. Contintal, GM och Ford m.fl. Över 40000 ex. av denna tank tillverkades och var den stridvagn som användes mest. Exporterad till England och Ryssland. Ryssarna tyckte inte om vagnen pga tunn pansar, hög siluett och att den drevs med bensin. Trots ett svagt pansar och kanon som ej rådde på tyskarnas Panther och Tiger, fick den sin framgång på grund av mängden. Läs mer under Sherman bärgaren 32.
Sinsheim museum. Ref. 1
 M26 Pershing. Ref. 4.
Denna tidiga prototyp av Pershing, där olika åsikter om utrustningen gjorde att den försenades och ej hann till krigskådeplatsen förrän det var försent. Prototyper som sändes till fronten hade olika kanoner, men åsikterna om att det skulle vara 75 eller 90 mm gjorde att man istället statsade på utveckling av Sherman vagnen. Pershing var försedd med Fords GAF-motor.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Jagdpanzer Hetzer 38 ton. Ref. 1
6 cyl, 8000 cc, 160 hk.1944-45. Vikt 14.5 ton. En lyckad pansarjägare som tillverkades i 2800 ex. byggd av Praga i Tjekoslovakien. Första insats var i samband med Ardenner offensiven. Detta var en modell som Generalöverste Guderian initierade. Problemet med dessa typer var att kanonen ej kunde sidoställas mer än ca 10°. Tillverkningen fortsatte även efter kriget med export till Ryssland och Schweiz. Max hast 38 km/tim, räckvidd 260/170 km..
Sinsheim museum. Ref. 1
 Panzer Haubitz "Hummel". Ref. 1
12 cyl, 12000 cc, 300 hk, 23.5 ton, 1942-1944. I början av kriget var allt artilleri separat och för det mesta hästdraget, senare började "Halbkettenwagen" ta över, men de räckte inte på lång väg. När man sedan började, på äldre stridvagnar, bygga om dem till självgående artilleri var det en framgång. Halbketten kunde nu användas för att förflytta infanteri snabbt från plats till plats vilket förde krigstekniken framåt. Nackdelen med Hummel, ett namn som förbjöds, var att endast ca 50 skott kunde lagras. Den var hela tiden beroende av ammunitions supply.
Sinsheim museum. Ref. 1
 PanzerJäger "Jagdpanther". Ref. 4
12 cyl, 12000 cc, 700 hk, 1944-45, 46 ton. Produktion 774 ex.Ytterliggare en utveckling av självgående artilleri och pansarbekämpning. Denna ersatte främst den, fruktade och berömda 88:an som kunde skjuta igenom allt fiendepansar på upp till 3000 m. 88 drogs av en halbketten vagn och var sen att kunna dra sig tillbaka då den måste demonteras. Jagdtpanther byggdes på Panthers chassi därav motoreffekten. Den är också så tung att ingen vägtransport var möjlig därav en hastighet av nästan 50 km/tim och aktionsradie 240/160. Precis som en vanlig stridsvagn.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Panzerjäger "Marder II". Ref. 4.
6 cyl, 6200 cc, 140 hk, 10.8 ton, 1942-44, hastighet 40 km/tim, aktionsradie 230/160. ytterliggare en självgående pansar bekäpmningsvagn byggd på den Tjeckiska Praga 38 t. Den kunde med 7.5 cm kanon skjuta igenom 92 mm pansar på 900 m. Produktion 2069 st.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Panzerjäger "Marder III". Ref. 4
Tekniska data enligt Marder II. Produktion alla modeller 3574. Observera att kanontornet ej var svängbart så föraren hade en viktig uppgift att ställa in vagnen för varje mål. Pjäsbesättningen stod ovanpå motorn på den ombyggda 38 ton stridsvagnen.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Panther V. Ref. 4
V12, 12000 cc, 700 hk Maybach bensin, 1942-45, hast. 46 km/tim, aktionsradie 160/100, besättning 5. Produktion alla modeller 11326 st. När ryska T34:an kom 1941, började tyska ledningen darra. Man satte igång med högsta prioritet att ta fram en ny stridsvagn som skulle klara T34/76, och dess nästföljande modell. Inblandade var Henschel, Man, Mercedes Benz och Porsche. MBs modell hade dieselmotor och var nästan en kopia på T34. Den beställdes men ordern togs tillbaka. Henschels prototyp utvecklades till Tiger medan Porsches hade tekniska problem och så småningom blev King Tiger 70 ton (987 st) och Maus 190 ton 2 prototyper. Utvecklingen blev en ny modell, byggd på vad man hade, Panther som visade sig var en överlägsen motståndare till T34. Den kunde dock ej produceras i tillräckligt antal för att påverka utgången.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Panther IV. Ref. 4
V12 cyl, 12000 cc, 300 hk, 24 ton, 1936-1945, hast 45 km/tim, aktionsradie 190/130. Stridsvagnen som tillverkades i ca 9000 ex. i många olika versioner, användes också till Jagdtpanzer och artilleribärare. Vagnen hade redan från början en lång 75 mm kanon.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Panzer 38 ton. Ref. 4
6 cyl, 7700 cc, 125 hk, hast 42 km/tim, 11 ton, 1938-42, aktionsradie 190/120, besättning 4. Tillverkades i Tjeckoslovakien Prag, varför den kallades för Praga 38.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Panzer III. Ref. 4
V12 cyl, 12000 cc, 300 hk, hast. 40 km/tim, 1942-43, vikt 23 ton, aktionsradie 230/350. Förlagan till Panzer IV. Tillverkare var Daimler Benz, Man, Henschel och Wegman (flamethrower). Total produktion 5959 st.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Stormkanonvagn. Ref. 4
Tekniska data se Panzer III, IV. Vikt 20 - 24 ton beroende på version. Se även nästa bild. En understödsvagn för infanteri försedd med 75 mm kanon och byggd på antingen Panzer III eller IV chassin. Början var 1936 men prioriterades 1941. Sista version E hade en Maybach motor V12 på 265 hk, bensin. Total produktion 10446 st alla versioner.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Stormkanonvagn. Ref. 4
Hänför sig till version G av föregående bild. Var utrustad med extern radio på sidan av tornet. 7720 tillverkade.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Stromkanonvagn Tiger. Ref. 4
Byggde på stridvagns Tigers grund. Man monterade en 38 cm raketkastare. Hade en aktionsradie av endast 90/60. Besättning 5 man.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Rysk SU 100 Destroyer. Ref. 4
En pansar jägare vars kanon kunde skjuta 20 km? effektivt. Byggdes på T34/76 med utveckling från SU85 alltså den sista modellen under kriget. Vikt 32 ton. Hade en V12 cyl, 39000cc dieselmotor på 500 hk. Produktion 3250 st under 1944 och 45.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Rysk T34/76. Ref. 4
V12 cyl, 39000 cc, 500 hk, Diesel/bensin, vikt 32 ton, hast. ca 50 knm/tim, besättning 4 st, aktionsradie 455/260 km. Stridsvagnen som tillsammans med Panther och Sherman var de man talade om. Produktion 35120 st alla versioner 1940-45.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Snöfordon. Ref. 4
Detta fordon togs fram för att användas i Norge inför sprängningen av Rjukan (tunga vattnet). Dock blev den aldrig riktigt färdig och kom ej i bruk. Såldes bl. a. till Sverige efter kriget. Ett exemplar finns på Militärhistoriska i Malmköping.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Willys Jeep. Ref. 4
4 cyl, 2200 cc, 54 hk. Tillsammans med Kübelwagen var denna det absolut bästa lätta transportfordonet under kriget. Skillnaden var att Jeepen fortfarande 2005 används av fans, medan Kübel ju endast fanns kvar i en liten serie. Den första prototypen byggdes av det lilla företaget American Bantam, sen följde både Willys och Ford med var sin. Bantam hade gjort den prototyp som valdes men ansågs vara ett alltför litet företag för tillverkningen så Ford och Willys fick uppdraget att göra Jeep enligt Bantams koncept. 1500 av varje model testades senare i fält. Willys offererade sedan det lägsta budet för en order på 16000 st. Till och med Willys var för små för denna jätteorder utan tillverkningen lades under Fords ledning och 1941 - 45 tillverkades över 600000 st jeep. Varumärket har ägts av många. Först Willys, Kaiser, American Motors, Chrysler och idag DaimlerChrysler som nu äger varumärket Jeep, samt grillen med 7 ribbor. En grill som har 9 ribbor är en jeep från WWII.

Länkar till andra militära sidor i denna webbsida
Sinsheim militara fordon Flygvapenmuseum Söderhamn flygmuseumSvedino Flyg Hannover Air Museum Latzen Hässleholm militär historiska museum Brooklands museum EnglandDuxford museum England,   Fordon Svenska arménSinsheim flyg del   Robot museum Sverige Thulinrummet Landskrona Malmköping Militärmuseum  Skokloster museum motorer  Svenska Ubatar

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander   bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 2: ©Foundation Prestige Bugatti Paul Kestler
Referens 3: ©Auto-Saloon-Singen  www.auto-salon-singen.de/
Referens 4: ©Sinsheim Auto Museum www.museum-sinsheim.de
Referens 5: ©Classsiccar Collection www.carclassic.com
Referens 6: ©Mercedes Benz www.mercedes-benz.se
Webbsida som avhandlar Sinsheim  Flygplan
omfattar 15 bilder.

Bilder aktuella 2000.

© Björn Bellander2006-