Denna webbsida hanterar Sinsheim Museum sportbilar och traktorer
Lank till huvudsidan  English version Om denna sida ej har någon innehållsförteckning. Klicka på den blå länken "Länk till huvudsida".
Denna sida innehåller sportbilar och traktorer. 24 bilder.

Sinsheim museum. Ref. 1
Aston Martin DB5 1963/64. Ref. 4.
6 cyl, 3955 cc, 282 hk. Denna Aston Martin är inte någon racebil utan en lyxig tourer sport. Mest känd är DB5 för sin Bond image. Alla minns väl Goldfinger när han körde i kapp utanför Monaco mot en Ferrari 355. Normalt har inte en DB5 en chans mot en sådan bil. Men nu var det film. Den här modellen stod länge på Boca Airport Florida i en hangar innan någon stal den 1997. God Bless this DB5.
Sinsheim museum. Ref. 1
Lamborghini Miura P400S 1970. Ref. 4.
V12 cyl, 3900 cc, 370 hk. Bilen som byggdes endast för att kunna åka fort. Värme, ventilation, air condition, ljudisolering och bagage rum hade man ignorerat. Allt detta som en köpare av denna biltyp egentligen först vill ha. Ändå blev den väl mottagen.
Sinsheim museum. Ref. 1
Lamborghini Countach LP500S 1986.
Ref. 4.
V12 cyl, 4 valve, 5000 cc, 400 hk. Lamborghini Countach projektet startade 1969. Denna modell skulle ersätta Miura som folk började vänja sig vid. Countach levererades med flera olika motoralternativ. Vill du läsa om hur Lamborgini kom till logga in på Lamborghini story
action.1/qx/history-of-lamborghini.htm.
Sinsheim museum. Ref. 1
Lamborghni Diablo 1991. Ref. 4
V12 cyl, 5700 cc, 492 hk. En fyrhjulsdriven Diablo är modellen som kom efter Countach. Se f.ö föregående bild.
Sinsheim museum. Ref. 1
Lotus Elan 1996. Ref. 4
4 cyl, 1700 cc 115 hk. 1962 -73. Elan var ett försök av Lotus att bygga en bil som var billigare att tillverka, och därmed mera lönsam, än tidigare modeller. Designer var Ron Hickman. Stommen i chassit var en centralram i stål, medan karossen var tillverkades i glasfiber. Från början var modellen öppen, men den kompleterades 1965 med en kupémodell. Motorn kom från Ford Cortina/Anglia 1500, var ombyggd med dubbla överliggande kamaxlar av Harry Mundy. Med tillräcklig styrka, smidighet och skönhet var Elanen kompromisslös. Den billigare modellen hade 1.7 liters motorn och den dyrare, som det tävlades med var försedd med Twin Cam 1600, 160 hk. Totalt tillverkades 12224 ex.
Sinsheim museum. Ref. 1
Jaguar E-Type. Ref. 4
6 cyl, 3781 cc 240-280 hk. Efterföljaren till XK serien, kom 1951, heter officiellt för XK-E. Denna kom 1961 och blev genast en framgång för Jaguar. Ett flertal modeller kom under åren. Man kunde senare även få den med V12-motor på 5700 cc.
Sinsheim museum. Ref. 1
Ferrari 250 GT 1953. Ref. 4
V12 cyl, singel cam, 3000 cc, 250 hk. Den har bilen har egentligen svensk ägare, men står som man säger parkerad i Sinsheim. Endast 40 exemplar byggdes. Den verkliga Ferrarin var dock 250 GTO, som byggdes i 39 exemplar. I början av 60-talet tävlade jag mot en sådan på Falkenbergsbanan i en Lotus 15, se mina fordon. Jag blev ju frånkörd förstås, men vadå!
Sinsheim museum. Ref. 1
Ferrari 250 GTO 1962/64. Ref. 4
V12 cyl, 3000 cc, 290 hk. Tävlingsversionen av 250GT. Denna modell byggdes 39 ex. De flesta kvarvarande av 250 GT är ombyggda till den mera eftertraktade GTO modellen.
Sinsheim museum. Ref. 1
Ferrari 512 Testa Rossa. Ref. 1
Sinsheim museum. Ref. 1
 Fewrrari Testa Rossa 1988. Ref. 4
V12 cyl, 4900 cc, 290 hk. En senare modell än tidigare bild.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Ferrari F40 1991. Ref. 4
8 cyl, 2900 cc, 478 hk. En tävlingsmodel som var populär på 90-talet. En svensk förare Anders Olofsson deltog i Europa ligan med en. Men han bröt nästan varje tävling pga motor fel.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Maserati Bora. Ref. 4
Sinsheim museum. Ref. 1
 Mercedes Benz ca 1955. Ref. 4
6 cyl. 3000 cc, 215 hk. Bilen som fick öknamnet "Gull-Wing". Denna slog värden med häpnad och var en gatbils utvecklad 300SLR. 1400 exemplar såldes. Titta på min bild från Mercedes.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Lanz 1928. Ref. 4
1 cyl, 6200 cc, 12 hk. Lanz är en tysk traktor och omhuldas naturligtvis därför av Sinsheim. Man har en fin samling av vilka jag visar några. Just denna var en av de första och kunde köras på alla slags bränslen. Den hade ej heller någon växellåda så hastigheten blev därefter 5.5 km/tim.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Lanz Bulldog 1929. Ref. 4.
1 cyl, 10300 cc, 30 hk.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Lanz 1934. Ref. 4
Sinsheim museum. Ref. 1
 Lanz 7506 1939. Ref. 4.
1 cyl, 4800 cc, 25 hk.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Lanz 1940. Ref. 4.
1 cyl, 10300 cc, 45 hk. Verkehrsbulldog.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Lanz Eilbulldog 1940. Ref. 1.
1 cyl, 10300 cc, 55 hk.
 Sinsheim museum. Ref. 1
Lanz Eilbulldog 1944. Ref. 1.
1 cyl, 10300 cc, 55 hk. En exklusiv traktor att jämföras med dagens (2005) 4-hjulsdrivna ekipage, för lantbrukaren med självkänsla. Naturligtvis fullständigt oanvändbar på åkern liksom dagens skryt-åttor. Den kunde nå 60-70 km/tim och var för övrigt utrustad med den tidens moderniteter. Dock att motorn måste förvärmas med blåslampa innan start. Detta exemplar kom från Östtyskland till Sinsheim i skrotfärdigt skick.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Mercedes MuliDe 1940. Ref. 4.
1 cyl, 4200 cc, 26 hk
Sinsheim museum. Ref. 1
 Fordson 1925. Ref. 4.
4 cyl, 4400 cc, 27 hk. Traktorn som hade en T-Fordsmotor.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Dresch Locomotive 1915.  Ref. 4
Ångmaskinsdriven. Användes för att med flatremmar främst driva andra jordbruksmaskiner.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Ångmaskin. Ref. 4.
Engelsk ångmaskin för kraftaggregat till andra maskiner. Kan ej föklara men jag kan tänka mig att de ej var så här utstyrda på sin tid. Se Rubens traktor museum utanför Götene.

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander   bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 2: ©Foundation Prestige Bugatti Paul Kestler
Referens 3: ©Auto-Saloon-Singen  www.auto-salon-singen.de/
Referens 4: ©Sinsheim Auto Museum www.museum-sinsheim.de
Referens 5: ©Classsiccar Collection www.carclassic.com
Referens 6: ©Mercedes Benz www.mercedes-benz.se
Webbsida som avhandlar Sinsheim Museum 2

Omfattar 24 bilder. Bilder tagna 2000.


Skapad 060218  Sedan 060105 Uppdaterad: 2020-10-03

© Björn Bellander2006-