Denna webbsida hanterar Sinsheim Museum del 1
Lank till huvudsidan  English version

Om denna sida ej har någon innehållsförteckning. Klicka på den blå länken "Länk till huvudsida".

Entrehall för Sinsheim Ref. 4

Detta är entrén till Sinsheim museum.
Denna sida täcker generella bilder från utställningshallarna. 36 bilder. Ref 1

Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
Dreirad 1886. Ref 1.
Balanshjulet till värdens första bil. Notera att undre lagret sitter i en träbit, troligen av ek. Daimler gjorde dock det första självgående fordonet 1885, som var en tvåhjuling helt i trä. Dess första och enda? styrning slutade mot en vägg. Se även bilder från Mercedes. Notera att luftgummihjul uppfanns inte förrän 1888. Då konstruerade engelsmannen/Skotten John Boyd Dunlop luftgummihjulet.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
Mercedes Benz 380 K 1934 C-Cab. Ref 1. 8 cyl, 90/150 ps 3820 cc, kompressor. 150 exemplar av den lyx cab. tillverkades och såldes främst till företag och inom utrikesförvaltningen.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
Mercedes Benz G4 1938. Ref 1.
8 cyl 5400 cc 110 ps. Från början var detta tänkt för högre militärer och deras stab i fält. Flera st användes dock av Führern centralt. Ett ex skänktes till Benito Mussolino och en till Franco efter segern i Frankrike. Drivningen skedde på alla fyra bakhjulen med valmöjlighet av väg eller terrängväxel. Denna bil var med i Tjekoslovakien och byggdes efter kriget om till brandbil. En Sinsheim entusiast såg till att bilen räddades. Endast 38 ex tillverkades.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
MAN Submarin diesel 1917. Ref. 1
Denna motor byggdes av Man i Augsburg för den Österrikiska flottan 1917. Österrike hade hamn i Trieste och hade en icke obetydlig flotta i Medelhavet. Motorn har suttit i undervattens båt nr 18 vilken hade 2 st av denna typ. Båten skrotades 1918 och motorn hamnade i Bolivia för att driva pumpar i en silvergruva. 1981 kom den till Italien och därifrån till Sinsheim
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
Rysk torpedbåtsmotor 1960-tal. Ref.1
En stjärn motor om 6x7=42 cyl 142000cc och 4000 hk. En imponerande torpedbåtsmotor och andra lämpliga båtar. Denna motor drog 680 liter diesel i timmen och väger 6800 kg. En fantastisk konstruktion. Motorn används till tractor pulling i USA. Här blandar man in alcohol för att höja effekten. Se i www.power-bulls.at
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
Jaguar SS Cab 1938. Ref. 1
6 cyl , 2700 cc, 90 hk. Förlagan till alla Jaguarer som kom efter kriget. Först med Mk V. Senare med ny motor 1951. En av de första moderna Jaguarbilar. Dock var den inte mer modern än att motorn hade stötstänger. Det som Jaguar är mest känt för är den 6 cylindriga motorn med dubbla överliggande kamaxlar.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
Jaguar D-type 1954. Ref. 1
6 cyl, 3800 cc, 270 ps. Bilen som vann LeMans 3 år i rad, 55, 56, 57, med Stirling Moss som förare. Hemligheten med denna bil var att man utvecklat skivbromsarna och motorn som hade genomgått nogranna testtävlingar i den föregående modellen C-Type. En C-type hade vi SSK som några gånger deltog i tävlingarna på 60 -70-talet i händerna på Magnus Alvan. Den såldes dock senare till England i utbyte mot barnvagn. Bilen var en C-type som kom från Finland. Se även Bianco Rosso museet.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
Bugatti Ventoux Type 57 1935. Ref. 1 Ref. 1
8 cyl, 3257 cc, 135 hk.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
Cord 1937. Ref. 1
8 cyl, 4900cc, 170 ps. Detta var den modell som skulle rädda Cord från konkurs. Man hade massor med beställningar men kunde inte leverera. Kunderna tröttnade och när det visade sig att växellådan med elektrisk förväljare, som låg framför den kompressormatade Lycoming motorn, ej höll gick proppen ur. Annars hade den för sin tid avancerade lösningar med framhjulsdrift, växellåda och motor omvänt placerade. En annan kul sak som kom tillbaka på 80-90-talet var ögonlock för strålkastarna. forts.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
 I Sverige hade Agart Carlsson i Vislanda en Cord Den såldes senare till Sture Tall i Jönköping för sk evighets renovering. Numera kan man ibland få se en ombyggd på Swap-meets. T. ex. Wärsta marknaden. Bilen måste alltså finnas i Stockholm.
Corden kanske inte är lika imponerande från sidan och bakifrån. OBS inga fotsteg. Ref 1
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
 Horch 830 BL. Ref. 1
V8, 3500 cc, 90 ps. Auto Union köpte Horch och levererade 1938 3 likadana bilar med olika motorer. Detta var den kraftigaste, men ett mycket litet antal kom ut på marknaden pga kriget. Se även bild från Volkswagen.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
 Mercedes Cab 1938. Ref. 1
6 cyl, 3405 cc, 78 ps. Detta är efterföljaren till typ 290.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
 Bugatti 37 1926. Ref. 1
4 cyl, 1500 cc, 100 ps. Denna bil, som tidigare ägts av Count Zoborowski. Han dog i en tävlings olycka. Bilen var från börja försedd med kompressor vilken senare togs bort.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
 Bugattei 35 C 1930. Ref. 1
8 cyl, 1991 cc, 125 ps. Gång på gång utvecklade Ettore på 20 - 30-talet nya modeller som omedelbart när de kom ut normalt belade de tre första platserna. Speciellt en tävling Targa Florio på Sicilien. Dessa bilar kunde på sin tid nå en topphastighet på 205 km/tim.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
 Bugatti 44 1927. Ref. 1
8 cyl, 2991 cc, 80 hk. Body builders gjorde många utomordentligt vackra karosserien på Bugatti chassin. De var mycket eftersökta. Med denna "postkupé" har man precis lämnat wagon-stadiet men ändå genom lackeringen behållt imagen. Från 1927 - 1931 tillverkades ca 1100 exemplar.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
 Bentley Speed six 1929. Ref. 1
6 cyl, 6597 cc, 160 hk. En bil som representerade den typiska Engelska traditionen. Inte vacker men lär ha haft en mycket bra väghållning och kallades "Ånglokomtivet". En 8-cyl modell, tidigare ägare affärmannen för tändsticksmonopolet Torsten Kreuger, står på bilmuseet i Köping, utlånad av Tekniska Museet.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
 Amilcar CC 1921. Ref. 1
4 cyl, 1047 cc 30 hk. Den lille mannens tävlingsbil. Dvs till de som ej hade råd med Bugatti. Tävlade där Bugatti inte ville vara med. De mindre lokala racen. Läs mer om Amilcar.

  Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
Horex S 1936. Ref. 1
344 cc, 12.5 hk. I den lilla komunen Bad Homburg England byggdes det motorcyklar. Horex. Det var en stark och robust 350 cc. Senare 1950 gjorde man en mc som skulle bli mycket populär, Regina. Ingen mc kunde dock stå emot konkurrensen från småbilarna i början av 60-talet. Horex lade ned sin verksamhet.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
 Presto 9/30 1924. Ref. 1
4 cyl, 2300 cc, 30 hk. Presto var ett företag i Chemnitz som satsade på masstillverkning av bilar. Man klarade dock inte 20-talskrisen och blev först uppköpta av Dux, som också tillverkade fordon, och sedan Nag 1927.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
 Mercedes 300SC 1955. Ref. 1
6 cyl, 2996 cc 150 hk. En handbyggd kupé, där sufletten kunde fällas ned helt. Normalt låg ju den i princip ovanpå bakluckan. Den här modellen har man lagt till kromade lister för att förhöja bilens utseende. Läs min text från Rosso Bianco.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
 Ferrari 342 America 1953. Ref.1
12 cyl, 4100 cc, 240 hk. Detta är den första Ferrari som byggdes för landsväg och för det var man tvungen att utrusta den med en lämplig kaross. Det blev början till samarbetet med Pinin Farina.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
 Adler Junior Trumpf 7AV Cab 1936. Ref. 1
4 cyl, 1000 cc. Adler kom över till biltillverkning från cyklar och skrivmaskiner, genom att leverera ekerfälgar till Benz. Man hade många olika modeller.Se boken om Adler och min text om Adler, MotorTechnica museum. Efter kriget då Adlers fabriker var nästan totalt sönder bombade, 1948, övergick man till skrivmaskiner och kontorsutrustning. När elektronikvågen slog igenom blev man tvugna att slå igen.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
 Maybach W5 SG 1928. Ref. 1
6 cyl. 7000 cc, 120 hk. Sinsheim har en mycket fin Maybach samling. Wilhelm Maybach kom i en mycket besvärlig situation ner hans vän och gudfader Gottlieb Daimler dog. Wilhelm var inte delägare i Daimler förtaget utan endast anställd. Ledningen tyckte inte om Maybach utan ville bli av med honom. Till slut blev situationen ohållbar och han sa upp sin anställning. (forts.)
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
 Maybach Zeppelin 1930. Ref. 1
12 cyl, 6100 cc, 150 hk. Så småningom kom Maybach i kontakt med Zeppelin, som tillverkade flygmotorer. Detta forstsatte man med under hela första världskriget. Maybach son Karl hade ärvt sin fars känsla för bilar och motorer. Zeppelin satsade nu på båda dessa. Efter kriget konstruerade man en motor för inbyggnad. Dock lyckades man bara sälja 100 ex till den Holländska firman Spyker. Detta blev man inte ledsen för utan fortsatte istället att producera stora luxiösa och dyra bilar. Under 20 år gjorde man endast 2000 bilar.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
 Mercedes Benz Special Roadster 500K 1934/35. Ref. 1
8 cyl, 5400 cc, 115/180 hk. Tillsammans med Bugatti Royale är detta en bilmodell som är världens verkliga Show Stopper. Note En Royale är idag till salu för 20 mil. $ Japanbilen 2005. Av Roadstern tillverkades endast 25 st under den perioden, 1934-1939, fram till kriget. De urgröpta dörrarrna fanns bara på den första serien 1934. Dessa ersattes med fönster och raka dörrar. Ett sådant exemplar finns på Rosso Bianco. Tidigare fanns en likadan som ovan på Åhlholms-museet i Danmark, senare såld, till Mercedes?
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
 Bugatti Royale Typ 41 1932/33.
Ref. 1
8 cyl, 12700 cc, 300 hk. Detta exemplar är inte en av de 6 Royale som tillverkades, utan en auktoriserad replika, byggd för en Fransk filmproduktion. Detta är detsamma som om den var ett orginal.. Motorn var i grunden från, 1923, en zeppelinare motor, beställd av den Franska staten. Denna motor använde Bugatti senare till sina snabbtåg (Sommer museet i Helsingör har en sådan). Då endast 3 exemplar av 6 såldes, gömde Bugatti 2 st bakom en vägg inför WWII. Dessa togs fram under 50-talet. Mycket finns skrivet om dessa bilar. Noterbart att det första exemplaret, såld till textil fabrikören Esders ej skulle ha strålkastare. Se vidare Bugatti museet.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
 Mercedes 770 K Cab 1938. Ref. 1
8 cyl, 7600 cc, 230 hk. En bil som tillverkades som stats-bil till Rikskansliet. Den försågs med armerad botten mot minor och skottsäkra dörrar och fönster. Bilen kan ses i många journalfilmer från Nazi parader. Hitler ville inte stänga in sig utan normalt stog han upp under paraderna. Cabriolen gav föstås inget skydd. Liknande modell skänktes till Mannerheim i Finland. Senare såld till Amerika. Under åren 1938-43 tillverkades 88 varav 48 öppna.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
 American LaFrance "Funkenblitz" 1938. Ref. 1
4 cyl, 9500 cc, 95 hk. Denna bil var med i Rallyt Peking-Paris 1997 över Asien Istanbul, som en upprepning av rallyt 1907. Man lyckades inte riktigt pga fysisk utmattning och transporterade bilen till Istanbul med flyg och körde därifrån till Paris tillsammans med de övriga. Om rallyt 1907 kan läsas, i boken "De Galna Bilisterna" av Allen Andrews, då 5 bilar gav sig iväg från Peking. Itala 40 hk, Spyker 15 hk, DeDion Bouton 10 hk och Contal 3 hjuling 6 hk. Man hade kommit överens om att hålla ihop till den Tyska gränsen, för att sedan tävla om vem som kunde komma först till Paris. Vann gjorde en Itala med den Italienska Fursten Borghese vid ratten.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
Auburn Boat Tail Roadster Cab 1938. Ref. 1 
8 cyl, 4600 cc, 150 hk. Denna bil som designades av Gordon Buehrig, som gjorde detta också med Cord. Bilen hade utmärkta prestande på vägen. En sak som talas mycket om är att varje bil som levererades hade en graverad plaket med köparens namn på instrumentbrädan. Denna garanterade också en minsta topp hastighet av 160 km/tim.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
 Auburn Boat Tail Roadster Cab 1938. Ref. 1 
Se föregående bild.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
 Lincoln Continental MkII 1956.
Ref. 1
8 cyl, 6000 cc, 304 hk. Lincoln som på 50-talet var en fristående avd. till Ford började producera lyxbilar. Detta var för att bryta Cadillacs ledande position. Man hade dock alltför höga anspråk på kvaliteten så resultatet blev en ekonomisk katastrof. Senare års Lincoln fram till 1977-78 hade inte tillnärmelsevis samma kvalitet. Lincoln var också en av de sista amerikanska bilarna som byggdes på en hel ram. Karossen skruvades på och ingick ej i bilens chassi. Jag vet då en -74 ingick under flera år i mitt garage.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
 Märklin Sun Car 1956. Ref. 1
2 elmotorer om vardera 500 W = ca 1.5 hk. På en sol-laddning kunde man köra 40 km på en timme. Max hast som under denna tid presterades var 100 km/tim. Man körde denna 368 km med endast sol-laddning.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
 Hanomag "Komissbrot". Ref. 1
Med risk för att bli tjatig visas ännu en Hanomag från 20-talet. Den byggdes ju i över 15000 ex så det är inte så konstigt att den uppträder på nästan all museer. Se Bianco Rossi, Volkswagen m.fl.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
 Bugatti Brescia T13 1921. Ref. 1
4 cyl. single cam.Den första lyckade Bugatti tävlingsmodellen, även kallad Black Bess.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
 Rolls Royce Merlin. Ref. 1
12 cyl flygmotor främst till Spitfire med en utvecklingspotential av upp till 2000 hk.
Sinsheim museum bilar. Ref. 1.
 Maybach "Special "Rennwagen". Ref. 1.
6 cyl, 23000cc, 300 hk. Dagens drag racing fanns redan på 10-talet i denna bill som var byggd just för att kunna dra iväg en kortare vägsträcka. Varje cylinder i Zeppelinmotorn hade en cylindervolym av nästan 4 liter.

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander   bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 2: © Foundation Prestige Bugatti Paul Kestler
Referens 3: ©Auto-Saloon-Singen  www.auto-salon-singen.de/
Referens 4: ©Sinsheim Auto Museum www.museum-sinsheim.de
Referens 5: ©Classsiccar Collection www.carclassic.com
Referens 6: ©Mercedes Benz https://www.mercedes-benz.se/passengercars/the-brand/history/events.module.html
Webbsida som avhandlar Sinsheim   Museum 1 
omfattar 38 bilder. Bilder tagna år 2000.

Skapad 060218  Sedan 060105 Uppdaterad: 2020-10-21
© Björn Bellander 2006-