Webbsidan visar lokomotiv på Sinsheim museet
Länk till huvudsidan English version

Om denna sida ej har någon innehållsförteckning. Klicka på den röda länken "Länk till huvudsida".

Sedan 060105
Uppdaterad
2021-06-15
Skapad 060218


BMAG.jpg Ref. 4
BMAG Berliner Maschiner AG
Lokomotiv för gods transporter från 1940 som utvecklade 2000 hk och en max hastighet av 80 km/tim. Övertryck 16 kp/cm². Längd var hela 23 m, och tillverkades i 3164 ex. efter kriget fanns det kvar i västtyskland 2159. Det tillhörde en baureihe som kallades för 50. Ett lok rullade i snitt närmare 2 millioner km. Efter kriget byggdes de flesta om för att eldas med olja. Dags för lite lokomotiv kunskap. Ett lok identifierades med vad man kallade för BR (baureihe), vilket identifierade antal hjul-axlar.  T.ex detta lok hade beteckningen 1'E h2. Detta betyder 1:an=1 par styrhjul, E står för 5:te bokstaven dvs 5 par drivhjul, inget bärhjul under hytten och h2=2 st boggier på tendern (kolvagnen). Enkelt va! Men det är inte alltid givet. Link.

Ref. 4
Nästa Sista



Krupp.jpg Ref. 4

Krupp
Lokomotiv för gods transporter från 1939 som utvecklade 2200 hk och en max hastighet av 90 km/tim. Längd var hela 23 m. Tillverkades i 366 ex. och efter kriget byggdes 40 om med ny boiler, för att eldas med olja istället för kol. Dessa nya var också helsvetsade medan de tidigare var nitade. Det tillhörde en baureihe som kallades för 41. Boilern hade ett tryck av 16 kp/cm² vilket länge var en standard. Det här med övertryck kom inte förrän i mitten på 50-talet. Den här loktypen 41, togs fram 1936 med en ny typ av tryckkammardesign som var mycket framgångsrik. Det här loket betecknades för 1'D1'h2. Titta nu på föregående text och du finner att det tillkommit en 1:a efter D. Denna betecknar att ett par bärhjul var placerade under hytten. Firma Krupp skapades 1811 och övertogs av sonen 1826. 1852 fick Krupp patent på sömnlösa lokhjul vilket gav dem ett försprång till andra tillverkare. Under förkrigsperioden till WWII delade Krupp, Henschel och andra loktillverkare upp marknaden mellan sig. En kartell mao. 1997 levererades det sista loket från firman.

Ref. 4
Nästa Föregående Sista



Jung.jpg Ref. 4

Jung Kriegslokomotiv
Detta lokomotiv är ett BR 52 lok. I grunden är det ett ombyggt BR 42. Man beslöt 1940-41 att standardisera ett lok som var strippat på allt onödigt och standardiserat så långt som möjligt. Resultatet blev detta 1'E h2. Det var i första hand ägnat för östfronten där både långa, många och tunga (stridsvagnar) transporter behövdes. Dessa lok byggdes bl. a. av Jung i Jungenthal en firma som grundades redan 1885. Denna firma levde fram till 1993 då den frivilligt av ägarna lades ned. En av de få som aldrig gick i konkurs. Loket byggdes i 6285 ex och de hade 1620 hk, 80 km/tim och 16 kp/cm². Kamouflage målningen kanske gjorde lite nytta, men röken från skorstenen avslöjade nog allt. Observera de små drivhjulen som avslöjar att det var ett lok som drog tunga laster. Att vara lokförare under en vintrig östfront med -30º till -40º var nog inte det allra bästa. +50º på bröstet och -40º på ryggen överlever man inte länge. Många lok blev kvar i östzonen och fick göra jobb till långt in på 60-talet. På tyska hette det officiellt Güterzug lokomotiv 52. Totalt byggdes av godslokomotiv fram till 1948 9710 lok för krigstransporter.

Ref. 4
Nästa Föregående Sista



043100.jpg Ref. 1

Henschel
Ett lok som tillhör BR 44 med hjulbeteckningen 1'E h3. Nu ligger jag illa till men h3 menas att tendern har en dubbel och en 3-dubbel boggie. Denna BR skapades 1926 och detta lok är tillverkat 1939, med 2500 hk, 80 km/tim och 16 kp/cm² och byggdes i 2000 ex. Henschel var ett mycket stort företag i Tyskland till 1976, då det började ätas up av omkringliggande företag som Thyssen, BBC Mannheim och till slut försvann namnet Henschel när företaget gick upp i Daimler Benz ABB Adtranz och Bombardier Transportation. Nu var Henschel ett företagsnamn, som  redan 1810 levererade lok och som på 20-talet och fram till krigsslutet var ett av de största företagen för tung och annan industri borta. Det verkade i Kassel, vilket namn deras konstruktion av boiler fick. Man byggde också person och lastbilar och var nära allierade med Hanomag. Före och under WWII gjorde man ett flertal flygplan och också mot slutet hade man långt gångna prototyper för den tidens nya motor, jetmotorn. Inget av deras plan kom dock till serietillverkning, utan man blev underleverantör. Viktigast var dock tillverkningen av lok. För detta blev fabriken mot slutet sönderbombad och 1945 var tillverkning ej möjlig. Man kom ej igång igen förrän 1948 då produktionstalen åter började att öka. Men nu var det nya tider och ånglokomotiv började att fasas ut. En ny kunskap, dieselmotorn och elmotorn krävde samarbete med andra företag som hade trumf på hand och ångans sista år kan räknas vara 1955.

Ref. 1
Nästa Föregående Sista



Maffei.jpg Ref. 4 J.A. Maffei Snälltågslokomotiv
Ett lok som tillverkades redan 1919 med baureihe 2'C1'h4v. Effekt 2700 hk 16 kp/cm² och högsta hast. 200 km/tim var det snabbaste loket i Europa på den tiden. Det hade drivhjul med 2.1 m diameter och gick i trafik till 1933. J.A. Maffei grundades 1866 i München och 1931 bildades aktiebolaget J.A. Maffei. Man utvidgade firman på flera orter innan 1940 då namnet ändrades till Krauss-Maffei. Detta varade tills man 1999 gick ihop med Siemens och bildade Siemens Krauss-Maffei Lokomotiven GmBH.

Ref. 4
Nästa Föregående Sista



chkrok.jpg Ref. 4

Bergslokomotiv  Schweiz 1921
Byggd 1921, BR CE 6/8 II, 1650 kw, Max hast 65 km/tim, vikt 128 ton. För att klara de för järnvägar skarpa kurvorna byggdes detta lok i 2 delar för att kunna svänga desto lättare. Lokkonstruktionen var mycket lyckad och loket fick namnet "Krokodil".

Ref. 4
Nästa Föregående Sista



oestkrok.jpg Ref. 4

Bergslokomotiv Österrike 1922
Byggd 1922, BR E980, 1900 kw, max hast. 70 km/tim, vikt 110 ton. Konstruktionen är densamma som det Schweiziska loket. Alla som arbetat med järnvägar vet att problemet för lok i kurvor är att mitthjulet, beroende på kurvans radie kan ligga 10-20 cm offside. Detta kräver bra konstruktioner på lager för ledstänger och dylikt. Det är därför alla lok idag, för det mesta, består av 2 st boggier vilket minimerar dessa svårigheter.

Ref. 4
Sid 1 Föregående


Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti 2000
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Glasbruk
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
My ArtGlas samling
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Peugeot 2018
Porsche 2000
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2000
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander   bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 2: ©Foundation Prestige Bugatti Paul Kestler
Referens 3: ©Auto-Saloon-Singen www.auto-salon-singen.de/
Referens 4: ©Sinsheim Auto Museum www.museum-sinsheim.de
Referens 5: ©Classsiccar Collection www.carclassic.com
Referens 6: ©Mercedes Benz www.mercedes-benz.se
Webbsida som avhandlar Sinsheim  Lokomotiv
omfattar 7 bilder.
Bilder aktuella 2000

© Björn Bellander 2006-