Denna sida hanterar Sinsheim Museum Flygplan
Lank till huvudsida English version
Om denna sida ej har någon innehållsförteckning. Klicka på den röda länken "Länk till huvudsida".
Sedan 060105
Uppdaterad
2020-06-17
Skapad 060218

Albatross L-39.jpg Ref. 4
Albatross L39 1978
Tillverkare var Aero Vodochody. Den användes som tränings och test plan i Östblocket. Konstruerad i Tjeckoslovakien av Aero som en ersättning för L-29 Delfin. L-39 flög första gången 4 Nov. 1968 och kom i aktiv tjänst i Rumäniens flygvapen 1982 som en avancerat tränings och attackplan.

Ref. 4

Nästa Sista


Vertol Ref 4
Boeing Vertol H21 1954
Denna helikoptertyp kallades också flygande bananen. Den flög första gången 11 april 1952 Den var utrustad med en motor och med rotorbladen placerade så att det gick att lasta och lossa med rotorerna snurrande. Den användes mest till räddningsuppdrag. Även inom den kommersiella industrin vid byggande av olika projekt i ödemarkerna. T.ex. Kanada.

Ref. 4

Nästa Föregående Sista


Canberra Ref 4
English Electric Canberra B2
Canberra som flög första gången 1949, var ett bombplan och ansågs för sin tid så snabbt att man ej behövde montera försvarsvapen. B2:an är en utveckling på Englands första reaplan Gloster Meteor. Planet hade en besättning på 2 man varav 1 pilot och 1 bombfällare. Se nosen. Ett plan finns på Svedino museum.

Ref. 4

Nästa Föregående Sista


Focke Wulf Ref 4
Focke-Wulf  FW190
Namnet Focke-Wulf kommer från de två konstruktörerna Heinrich Focke och George Wulf som redan i början av 1920 startade en hemlig tillverkning, i en källare, av  flygplan i Bremen allt i strid med Versailles-fördraget. Allt var i linje med uttalandet att det "tyska flygvapnet var inte dött utan dess anda lever".
FW190 tillverkades under perioden 1939-1945. Var försedd med en för Tyska förhållandes ovanlig motor. En 14 cylinders, BMW 801, luftkyld stjärnmotor som gav som bäst 1700 hk, med en högsta hastighet på 685 km/h. På förbanden kom den 1941. Det hade utomordentliga egenskaper och var överlägsen de Engelska jaktplanen ända till 1943 då man fick Spitfire XII. Dock användes modellen mest på östfronten. Planet var starkt och man kunde med fördel också använde det som lätt bombplan. Tillverkades i över 25000 exemplar. Planet kan också ses på Luftfartsmuseum Hannover, där även en separat motor finns att beskåda. Se även förteckning över bevarade Focke-Wulf plan. Idag 2007 kan du beställa en replika hos Flug Werk GMBH.

Ref. 4

Nästa Föregående Sista


Heinkel 111 Ref 4
Heinkel 111
Produktionsperiod 1935-1944. 2 st Jumo 211 in line motorer vardera på 1340 hk och en högsta hastighet på 470 km/h. Bomblast 2000 kg. Ungefär 15000 exemplar byggdes.
Utvecklad 1934 uppträdde Heinkel 111 först som ett civilt passagerarplan.. De första modellerna som bombplan kom 1936 och ett antal sändes till Spanien. Spanien var ju en stor test plats för den tyska krigsmakten. 1940 kom den helt glasade nosen. I dagsljus var den sårbar mot jaktattack och dåligt skyddad för att försvara sig, då den hade för låg hastighet. He-111 hade mycket stora förluster under slaget om Britain varför man övergick till nattattacker. Flygande He111.

Ref. 4
Nästa Föregående Sista


Li-2 Ref 4 IL12/14P, Li-2
Li-2 med9-cylindrig rysk stjärnmotor på 735 kw med max hast. av 270 km/h. 1937 fick Sovjetunionen licens på att bygga DC-3 och uppdrog åt utvecklingsavdelningen under Boris Lissunow att anpassa den maskinen för ryska förhållanden. Planet ändrades till det metriska systemet och döptes till PS-84. Den fick en något mindre spännvidd och längre räckvidd. Ryska motorer monterades med en något lägre effekt 750 Kw. Detta minskade maxhastigheten drastiskt. Olika varianter på denna var bombare, transport och passagerarutförande. Efter kriget utvecklades IL12-14P (bilden) för att vara mer anpassade till efterkrigstidens krav. Grunden var dock fortfarande DC-3 och Li-2. Några licenspengar lär aldrig ha utbetalats till Douglas i Amerika. En DC3:a står vid bilmuseet i Skokloster. Det planet gjorde sin sista resa till åkern utanför.

Ref.4
Nästa Föregående Sista


Ilyushin-18 Ref 4
Ilyushin-18 1959
Detta ryska passagerarplan var försett med 4 turboproppmotorer på 2950 kw. Flög första gången 1957. Produktionen startade 1959 och tillverkades 10 år framåt. Det användes av Aeroflot för inrikesflyg och senare till charter. En ombyggnad skedde då antalet passagerare utökades till ca 100 varvid starkare motorer installerades. 569 plan tillverkades.

Ref. 4
Nästa Föregående Sista


Ju-52 Ref 4
Junkers Ju-52 Kallades även för Tante Ju.
Tillverkades först 1936. 3 st BMW132 med 725 hk och max hast. 264 km/h. Produktion 5500 ex. Den första versionen  1931 hade endast 1 motor och piloterna var tvungna att krypa in genom kabinfönstret framifrån. En liten "Brooklanruta satt framför för att hindra oljan att träffa piloterna. Du kan se ett sådant exemplar på Luftfarhtsmuseum i Hannover alldeles bakom stora utställningshallarna. Detta museum satsade också på att föra hem 4 st som sjunkit i den Norska fjorden utanför Narvik. En intressant video finns om detta. Efter kriget tillverkades flera hundra nya i Spanien där Tyskland under Spanska inbördeskriget hade utprovat planet genom krigsmaterielhjälpen till Franco. Planet användes också av de Tyska fallskärmjägarna när Kreta intogs. Max Schemling som ett kort tag var världsmästare i boxning hoppade som soldat ur en Ju-52 och överlevde kriget.

Ref. 4
Nästa Föregående Sista


Ju-52 Ref 4
Junkers Ju-52 Kallades även för Tante Ju.
Detta är det flygande exemplaret av Ju-52. En utmärkt hemsida om Professor Junkers finns. Den beskriver alla olika plan han konstruerat. Junkers var också en bra motortillverkare. Dessa finns också beskrivna här.

Ref. 4
Nästa Föregående Sista


Ref 4
Condor, Junkers Ju-52, DC-3 och Il-2.

Ref. 4

Nästa Föregående Sista


Ju-87 Ref 4
Junkers Ju-87 Stuka.
Ju 87 var utrustad med en Junkers Jumo 211 på 880 kw och en topphast. av ca 314 km/h. 1 pilot och en som skötte kulsprutan som var riktad bakåt. Den kunde ta en eller fyra bomber på 500 kg resp. 50 kg. Ju-87 byggdes i 5700 ex. Dess huvudsakliga uppgift var att användas som dykbombare. För detta passade den mycket bra. Senare i kriget blev den låga hastigheten ett problem så planet drogs tillbaka 1943 till enklare uppdrag främst på östfronten. Senare användes det för träning av nya piloter. Planet i utställningshallen har man plockat upp från botten av medelhavet utanför Saint-Tropez.

Ref. 4
Nästa Föregående Sista


Ju-88 Ref 4
Junkers Ju-88
En 2-motors lätt bomplan försedd med 2 st Junkers Jumo D211 på 1200 hk och en max hast av 457 km/h. Senare modeller nådde över 500 km/h. Planet hade en besättning på 3 man. 15000 plan tillverkades. Planet användes främst under Blitzen mot London. Det hade höga förlustsiffror dock förlorade man inte så många som Heinkel 111. Planet ombyggdes senare till nattjakt/bombare. Man kan fundera över motorgondolernas rätta utseende, då en stjärnmotor kräver större diameter.
Bilder från Jonvattnet i Norge utanför Trondheim.

Ref. 4
Nästa Föregående Sista


Bf-109 G Ref4
Messerschmidt Bf-109 G
Producerades under tiden 1935-1945 i över 35000 ex. Försedd med Mercedes DB605 12 cyl V-motor som var placerad med ventilerna nedåt. Se avgasrören. Effekt mässigt nådde man 2000 hk. Se även min text från Mercedes museet. Me 109 producerades i Regensburg och i Ungern. Spitfire hade sina vapen i vingarna. En modell av Bf-109 var försedd med maskingevär som sköt genom propellerns centrum. Detta kunde man genom att propellern drev över en växel och ej direkt på vevaxeln. Arrangemanget var dock ej lyckat. Planet flög på alla fronter och hade endast Focke-Wulf 190 som sin överman. När P51-Mustang kom på den allierade sidan kunde endast FW-190 ge den en match. Sista månaderna 1945 producerade man 2969 plan. Vid det laget har man dock utvecklat Me-262, men då var kriget nästan över. En webbsida om Me-109:s utveckling. Bf-109 tillverkades i flera länder bl. a Tjeckoslovakien och Spanien även efter kriget. Tack var filmen Slaget om England finns ett flertal maskiner kvar.

Ref. 4
Nästa Föregående Sista


Bf-109 G Ref 1
Messerschmidt Bf-109G
Alla intresserade flygplansfreaks, se här nu hur den sista versionen av Me 109 G ser ut. Notera t.ex kompressorn som har fått större diameter så att man måste göra en bula flygplanskroppen. Se också att motorn ligger upp och ned. Vevaxeln på ovansidan. Innanför det lilla fönstret ligger bensintanken alldeles bakom piloten. Observera också att landningsstället fälls upp utåt vilket är ovanligt. I en intressant webbsida om Israels Flygmuseum kan du se en BF-109.

Ref. 4
Nästa Föregående Sista


Viscount 800 Ref 4
Viscount 800
Vickers Viscount togs fram av Vickers-Armstrong. Den var försedd med 4 Rolls-Royce turbomotorer och som sådant var det första tuboplanet. Jmf. Il-2. Planet byggdes för kortare sträckor. Det kom i tjänst 1953. Antal plan som byggdes fram till 1964 var 447. Ett plan står på plattan i Duxford England. Man har ordnat så att man får gå in i det och en "besättningsman" berättar om planet. Modell 800 var den sista varianten och kunde ta 71 passagerare samt flög med en högsta hast. av 522 km/h.

Ref. 4
Till sida 1 Föregående


Länkar till andra flygsidor
Sveriges flygmuseum  Soderhamns flygmuseum  Brookland museum England 
Thulinrummet Landskrona  Svedino flyg  Hannover Latzen Flygmuseum 
Skokloster museum motorer  Svenska Ubatar Hannover Air Museum Latzen

Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti 2000
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Glasbruk
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
My ArtGlas samling
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Peugeot 2018
Porsche 2000
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2000
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Tillbaka till startsida
Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 2: ©Foundation Prestige Bugatti Paul Kestler
Referens 3: ©Auto-Saloon-Singen www.auto-salon-singen.de/
Referens 4: ©Sinsheim Auto Museum www.museum-sinsheim.de
Referens 5: ©Classsiccar Collection www.carclassic.com
Referens 6: ©Mercedes Benz www.mercedes-benz.se
Webbsida som avhandlar Sinsheim  Flygplan
omfattar 15 bilder.
Bilder aktuella 2000

© Björn Bellander 2006-