Viggen Cockpit. Ref 1
Viggen Cockpit. Ref 1

Besök Robothistoriska Museet Arboga 2012
Länk till museet  English version 
Text och bild Björn Bellander. 57 bilder aktuella 2012
Tillbaka

Skapad 080107
Uppdaterad
2021-06-15
© Björn Bellander

 
2012 gjorde jag ett återbesök på Robothistoriska museet. Museet tar helst emot grupper för att kunna ställa upp med en guide. Entreavgiften var frivillig och platsen för den var en mjölkkruka vid ingången. Orsaken till besöket var främst för att man skulle få dit en Merlin motor som skulle startas ett antal gånger under dagen. Först bilder från denna uppvisning.  Jag skulle också följa guidningen så långt det var intressant. Den ägnar sig mest åt entrehallen. Jag ville titta mer på jetmotorerna för att få lite mer bilder. Dessutom gick jag runt och kollade om det fanns något annat intressant. Jodå. Man hade klistrat upp en minnesväg med gamla fotografier från flygets barnaår. Bakom flyget hittar man 2 frontfigurer. Karl Albert Byron Amundsen (KABA) och Henrik Hamilton. Dessa två verkar vara sammanblandade på Wikipedia.
Robot museum. Ref. 1
Vi visste inte från början vad det var för motor. Det kunde ha varit en stridsvagnsmotor.
Robot museum. Ref. 1
Men troligen var den en flygmotor. Dock inte från något jaktflygplan för då skulle den ha haft en betydligt kraftigare kompressor.
Robot museum. Ref. 1
Titta på utgående axeln för propelleren. Här har man skruvat på ett balanshjul från en bil för att få lite vikt. Hade man haft propeller skulle visningen blivit betydligt krångligare med skydd osv.
Robot museum. Ref. 1
Fantastiskt fin utformade avgasrör, som i original nog varit lite längre. Någon ljuddämpare var det inte tal om.
Robot museum. Ref. 1
Startpanelen. Det är ju inte en motor som startar så där med en gång. Den hackade lite fram och tillbaka i början. Sedan tog det en stund innan alla cylindrarna tände ordentligt.
Robot museum. Ref. 1
Att det var en motor från ett flygplan syns på ramen som den är inmonterad i. Typisk för flyg.
Robot museum. Ref. 1
Det blev en dubblett, men jag älskar alla bilder och ratar mycket sällan någon.
Nu följer ett antal bilder om Viggen och jetmotorer. OBS att man kan få en förstoring genom att klicka på bilden. Återgång genom att klicka på back.

Robot museum. Ref. 1
Lars Heimersson. Min chef på den tiden jobbade på Kontima. Han hade flyglicens. Här tittar han ned i en Viggen simulator.
Robot museum. Ref. 1
En Jetmotor som är uppsågad för att man skall kunna studera dess konstruktion. Man hade fler från J29 fram till Viggen och JAS.
Robot museum. Ref. 1
Vad man ser här är kompressordelen, som trycker in luft för förbränningen. Detta är en flerstegs kompressor. Ju högre tryck det blir desto mindre vingar. En J29:a hade endast 2 steg som var lika stora. Då behövdes betydligt större diameter. Den gör att det blir ett sug av luft, som då blir en dragkraft. En märklig kraft.
Robot museum. Ref. 1
Nu tittar vi bakåt mot utblåset. Vad vi ser är axeln som går framåt och driver kompressorstegen. Det svarta en en av brännarna som är uppsågad. Här sprutas det in flygfotogen längst till höger. Luft kommer in genom ett antal hål kring munstycket. Sedan tänds det och blir mycket varmt med en kraftig volymökning. Det blåser ut bakåt och driver runt avgas turbinerna till vänster.
Robot museum. Ref. 1
Bild från en mindre jetmotor.
Robot museum. Ref. 1
En motor uppmonterad i en service jigg. Man förundras hur många skruvar det är. Ett mycket omfattande arbete att montera eller demontera.
Robot museum. Ref. 1
En motor till J29, kanske Vampire. Här sen man kompressordelen till vänster vilken har en betydligt större diameter. Sedan brännkamrarna, som går ned till avgasturbinerna. Axeln i mitten som driver kompressorn.
Robot museum. Ref. 1
En översiktsbild av en jetmotor till SK60. Denna typ har en annan typ av brännkammare.
Robot museum. Ref. 1
Data för en turbo jet motor. Det är troligen till en Lansen?. Normal dragkraft är ca 4500 kp.

Följande bilder är från minnesväggen. Det är gamla bilder som jag fotograferat. Allt ifrån flygets barndomsår. Bilderna är knutna till Arboga med omnejd. Dessa bilder beskriver en tid som jag tycker är mycket intressant. Man kommer i kontakt med tiden.
Robot museum. Ref. 1
På en del har man lagt till förklarande text. Detta var mycket bra.
Robot museum. Ref. 1
Info se föregående bild.
Robot museum. Ref. 1

Robot museum. Ref. 1
7-cylinders motor till Farman skolflygplan. Bilden tagen på Storsjöns is. För flygkåren där var von Porat chef en tid.
Robot museum. Ref. 1
7 cylindrig farman skolflygplan på ladugårdsgärde.
Robot museum. Ref. 1
 3 cylindrig Bleriot. Då troligen en Anzani motor. Men det är fel. Motorn är 7 cyl. rotationsmotor. Se text nästa bild.
Robot museum. Ref. 1
Info till föregående bild.
Kapten Henrik Hamilton. Tog flygcertifikat i Frankrike hos Breguet. Svenska Flygtelegrafkåren köpte ett sådant. Hamilton skulle flyga, men störtade eller kraschlandade nästan jämt. Till slut skadade han sig så svårt att det blev ett framtida flygförbud. Istället fick han bygga upp grunden för det Svenska Flygvapnet. Robot museum. Ref. 1
 Kort historik Kapten Henrik Hamilton.
Robot museum. Ref. 1
Här placerades alltid Breguet efter Hamiltons krascher.
Robot museum. Ref. 1
Det var nog inte Hamiltons fel utan planet som var en dålig konstruktion.
Robot museum. Ref. 1
Breguet på hemväg.
Robot museum. Ref. 1
Hamilton har landat.
Robot museum. Ref. 1
 Köp av Breguet av Hamilton
  Robot museum. Ref. 1
Hamilton har landat.
Robot museum. Ref. 1
 Kort historik Enoch Thulin.
Robot museum. Ref. 1
 Enoch Thulin.
Robot museum. Ref. 1
 Thulin tidslinje.
Robot museum. Ref. 1
 Kort historik Carl Silow.
Robot museum. Ref. 1
 Flygutställning på Ladugårdsgärde 1915. I mitten
Gustav V, Hamilton nästa höger. Till vänster i hög hatt Amundsen. (KABA)
Robot museum. Ref. 1
 Info för föregående bild. Wikipedia ger båda dessa personer samma tidslinje. Föregående bild visar rätt.
Robot museum. Ref. 1
Info igen om föregående bild. Förklaring av KABA och Hamilton. Båda har fått samma historik. 
Robot museum. Ref. 1
Flygplan som Fjällbäck konstruerade och byggde på Södertälje Werkstäder. 
Robot museum. Ref. 1
Kort historik Lars Fjällbäck. Var ihop med Carl Cederström och arbetade som konstruktör av flygplan på Södertälje Werkstäder. Följde sedan med Cederström till Nordisk Aviatik i midsommarkransen.
Robot museum. Ref. 1
 Kort historik Tord K:son Ångström. Samarbetade med Enoch Thulin. Konstruerade Thulins motorcykel. Son till Knut Ångström, som i sin tur var son till Anders Ångström som införde längdenheten Ångström. Vilken släkt!!
Robot museum. Ref. 1
Info om nästa bild. 
Robot museum. Ref. 1
Nieuport. Franskt jaktplan. 
 En pionjär fanns i Arboga. Carl Richard Nyberg 1858 - 1939. Blåslampans uppfinnare. Det gav honom pengar att försöka konstruera ett flygplan. Flugan 1902. OBS Blanda inte ihop med Carl Nyrop i Landskrona som samarbetade med Enoch Thulin vid samma tidpunkt. Robot museum. Ref. 1
Översikt av Carl Nyberg.
  Robot museum. Ref. 1
Tidslinje Carl Nyberg.
Robot museum. Ref. 1
Carl Nyberg.
Robot museum. Ref. 1
 Nybergs konstruktion av Flugan.
Robot museum. Ref. 1
 Flugan på isen utanför Arboga
Robot museum. Ref. 1
 Foto från samma tillfälle som bilden från webbsidan Tekniska museet.
Robot museum. Ref. 1
  Flugan igen.
Robot museum. Ref. 1
Flugen drevs av en ångmaskin.
 
Robot museum. Ref. 1
 Nyberg var en av de snillrika uppfinnare som kom fram i Sverige kring början av 1900-talet.
Robot museum. Ref. 1
 Konstruktion av ångpannan.
Robot museum. Ref. 1
 Flugan.

Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti 2000
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Glasbruk
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
My ArtGlas samling
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Peugeot 2018
Porsche 2000
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2000
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-