Sal 1 med F3 från 1950. Ref. 1
Sal 1 med F3 från 1950. Ref. 1
Motala museum MC del 1
Text och bilder Björn Bellander. 41 bilder aktuella 2004, 2006, 2011
Tillbaka  English version  Se även MC 2015  Officiell webbsida
Sedan 060101
Uppdaterad
2021-06-14

Skapad 2013

 

Motala museum. Ref. 1
Huskvarna med sidventilsmotor. Modell 180.
Motala museum. Ref. 1
Moto Guzzi. Se den ovanliga motormonteringen med frammonterad cylinder och ventilsystem utsatt för stänk från framhjulet.
Motala museum. Ref. 1
Ytterliggare en Moto Guzzi.
Motala museum. Ref. 1
CZ tävlings mc tillverkad i ett fåtal exemplar.
Motala museum. Ref. 1

Motorn till CZ tävlingshoj. Notera överliggande ventilsystem.
Motala museum. Ref. 1
Info CZ 125 cc 1959.
Motala museum. Ref. 1
En single cylinder Indian.
Motala museum. Ref. 1
V2 Indian 1928.
Motala museum. Ref. 1

4 cylindrig Indian 1938. 1265 cc 40 hk. Indian köpte ACE tillverkningen som gått i konkurs. Denna motor är nästan en ACE. Motorn kallades för upside down. Dvs insug i toppen och avgas i sida.
Motala museum. Ref. 1
Info Indian Four.
Motala museum. Ref. 1
David Senning. Han var veterinär men intresserad av mc. Han höll till i Hedemora och konstruerade en mc med gjuten ram, vilket var speciellt. Såldes med Motosacoche eller MAG motor. Tillverkades bara en kort tid innan företaget lades ned. Fick namnet DS.
Motala museum. Ref. 1
Från början var Rumi ett gjuteri för detaljer till textilindustrin. Under WWII fick man jobb till undervattensbåtar och torpeder. När kriget var över, 1950, beslöt man sig att börja tillverka mindre motorcyklar. Rumi motorn skulle vara 2 cylinder och två takt på 125 cc. Under 1960-talet kom man i ekonomiska svårigheter och företaget gick i likvidation. Ägaren Donnino Rumi återgick till det han älskade mest, att vara skulptör.
Motala museum. Ref. 1
Rumi med sin 2 cylindriga tvåtaktare. Märket levde en kort tid innan ägaren återgick till att vara skulptör.
Motala museum. Ref. 1
Trodde först att detta var en Rumi men en närmare titt visar 4 takts motor. Kanske en Moto Guzzi.
Motala museum. Ref. 1
Triumph härstammar egentligen från en tysk köpman, Sigfried Bettmann, som invandrade till England från det Tyska Kejsardömet. Här öppnade han en import och exportfirma 1883, som 1885 döptes om till Triumph Cycle Company. Fabriken lades i industristaden Coventry. Han startade också TWN i Tyskland.
Motala museum. Ref. 1
1902 producerades den första Triumph motorcykeln med Belgisk motor. Företaget hade en mycket brokig historia och gick bl. a i konkurs under mellankrigsperioden. Bettman försvann ur styrelsen 1933 och Jack Sangster köpte bolaget 1936.
Motala museum. Ref. 1
Velocette var ett Engelskt MC företag som fanns mellan åren 1904-1968. Man tillverkade Veloce MC:s i Hall Green, Birmingham. Framgångar inom Road racing fick man under 1950-talet. Läs mer i min sida om Surahammars mc-museum.
Motala museum. Ref. 1
En märklig konstruktion med en stjärnmotor moterad i framhjulet. Motorn roterade med runt och gjorde nog att det var omöjligt att styra. Ett sådant farmhjul fanns länge på Sura mc-museum, men är nu borta.
Motala museum. Ref. 1
Det märklga med denna mc är att hela hojen finns bevarad.
Motala museum. Ref. 1
Hjälpmotor av märket Motor Wheel från USA. Finns också att se på både Björkenäs och Hjorteds moped museums.
Motala museum. Ref. 1
I den Engelska staden Wolverhampton sågs, 1851, en 15 årig pojke komma till en tillverkare av Japansk utrustning. Det var John Marston. Efter 8 år slutade han och öppnade sin egen tillverkning av de japansk influerade artiklarna. En rak 2 cyl. Sunbeam finns på Falköpings mc museum.
Motala museum. Ref. 1
Hans tidigare arbetsgivare Edward Perry ansåg att John var så duktig att han överlät sin affär till honom vid sin död 1871.
Motala museum. Ref. 1
Douglas är ett märke som kom ut på marknaden redan 1907 och var i de ursprungliga ägarnas händer fram till 1935 då man sålde företaget till ett investeringsbolaget Bond. Douglas konstruktion med motliggande cylindrar gav iden till BMW:s konstruktion. Läs mer i min webbsida om Eds MC museum.
Motala museum. Ref. 1
Den Svenska motorcykeln Union, som tillverkades i Åmål. Endast ett fåtal kom ut på marknaden innan företaget gick i konkurs. Läs ingående i Arvika museum eller Eds mc museum och Ohs Bruk.
Motala museum. Ref. 1
Ingen kommentar.
Motala museum. Ref. 1
Hjälpmotor Disella.
Motala museum. Ref. 1
Info Rex Villiers motor.
Motala museum. Ref. 1
Info Dansk hjälpmotor. När Skafte Rasmussen flyttade tillbaka till Danmark efter kriget startade han tillverkning av en moped, Disella.
Motala museum. Ref. 1
En Svensk tidig EBE. EBE är motorcykelhistoria i det att KG Lindqvist från Gävle konstruerade en påhängsmotor för cykel 1917, som kallades för EBE. Denna påhängsmotor var så intressant att de 2 svenska prinsarna Carl och Bertil köpte var sin cykel.
Motala museum. Ref. 1
En typisk hjälpmotor från mellankrigsperioden. Märke okänd.
Motala museum. Ref. 1
1902 - 1965. FN var ett företag som nästan låg vägg i vägg till Sarolea i den Belgiska staden Herstal. Man började med att tillverka tyngre krigsmaterial. Här drog man, igång liksom vad alla andra tillverkare av mc gjorde, med cyklar. FNs cykel hade den egenheten att den drevs av kardan istället för kedja.
Motala museum. Ref. 1
Guiseppe Gilera föddes under den lyckliga tid då allt var möjligt bara man hade lite idéer och gillade motorer. Född 1887 i norra Italien började han redan som 15 åring att praktisera som mekaniker hos Bianchi, som då hade börjat med motorcyklar.
Motala museum. Ref. 1
Ingen kommentar. Märke okänt.
Motala museum. Ref. 1
Hjälptavla  för mc märkena.
Motala museum. Ref. 1
1926 bildades i Bologna en firma av familjen Ducati och några andra investerare. Deras mål var att tillverka radiokomponenter. Under WWII förstördes fabrikslokalerna både av den Tyska reträtten och Allierade bombningar fullständigt.
Motala museum. Ref. 1
Redan 1946 presenterade man en motorcykel med namnet Ducati på Milano utställningen utvecklad av Cucciolo. 1952 sålde man en framtidsmodell med elstart och automatisk växellåda, samma år som Fabio Taglioni började på firman. Denna cykel har ett desmodromiskt ventilsystem.
Motala museum. Ref. 1
Sarolea grundades 1850 som en firma som tillverkade vapendelar och cyklar av Joseph Sarolea. Han dog 1894 men ersattes av en driftig man som drev firman ända fram till 1949.
Motala museum. Ref. 1
MV Augusta. Augusta som startades av Count Giovanni Augusta 1923. Man tillverkade då för flyget. Tyvärr dog Giovanni redan 1927 och företaget övertogs av söner och hustrun. Vid WWII slut var man tvungna att, för att behålla arbetarna, börja tillverka motorcyklar. Redan 1945 hade man en prototyp klar.
Motala museum. Ref. 1
S.O.K. är en mc jag inte känner till. Det verkar dock vara ett specialbygge. En ombyggd finns på ASSA museet i Åtvidaberg.
Motala museum. Ref. 1
Huskvarnas berömda 1000 cc världsmästarmc.

Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti 2000
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Glasbruk
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
My ArtGlas samling
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Peugeot 2018
Porsche 2000
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2000
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-