Entré hallen. Ref 1
Entré hallen. Ref 1
Custom Show Jönköping 2013
MC/Old Custom MC
Sedan 060105
Uppdaterad
2021-09-16

Björn Bellander Ref. 1
Besök också mina följande webbsidor om Custom Show
Custom Hot Rods, Custom MC, Custom Cars, Custom Sport cars
AJS 7R, Huskvarna 50 TVX, Wano Monarped, Tjugo frågor, HL, Honda CB450, Indian 46, Indian Scout,
Husqvarna HD, Ardie MB, Honda CB750, Boss Hoss BHC-3, Boss Hoss Replika, Yamaha Rat, Indian Custom, HD Bobber, Madame Guzzi, Sporganic, Black and tight bike, Spondon Gambler, Little Rumrunner, Boss Hoss Sierra Trike
sid 1

Till huvudsidan
English version

AJS /7R 350

Links

Rydaholms museum

Info AJS 7R 350. Ref 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Till huvudsidan
English version

Husqvarna 50TVX 1931

Links

Huskvarna museum

Om 50TVX i MCHK tidningen

 

Husqvarna 50TVX 1931. Ref 1

AJS 7R 350. Ref 1
AJS 7R 350. Ref 1

AJS Story

1931 kom A.J Stevens Motorcycle Ltd. Wolverhampton i ekonomiska svårigheter och köptes upp av Collier & Co i London. Dessa tillverkade Matchless motorcyklar.

Men mycket hade ju hänt före detta. Redan 1874 registrerades Joseph Stevens & Co. Det var ett företag som tillverkade alla sorters skruvar och mindre detaljer i järn och mässing. Förutsättningarna var alltså perfekta för att man, när explosionsmotorn kom skulle kunna sätta igång att tillverka något slags fordon.

Familjen var stor med 9 barn och även i föregående generation var det gott om arvingar. Man skall också veta att en tillverkare på denna tid måste kunna gör alla sorters specialgängor då gängstandard för Whitfords gänga inte blev officiell standard förrän 1841 och i allmänt bruk ca 1860. Gängor var mycket viktiga från den tidens spinnerimaskiner.

Äldste sonen Harry var den som skulle sätta fart på firman i rikting mot motorfordon. Han importerade en motor från Amerika 1894 som hette Mitchell. Denna motor var inte bättre än att den fungerade ibland.

Detta passade inte de krävande ingenjörerna Stevens. Alltså måste man förbättra den. Detta arbete sattes igång och 1897 var man färdiga med en förbättrad motor som gav 1.75 hp.

Man förstod att med hjälp av motorer kunde man driva många olika sorters maskiner i en verkstad. Harry däremot såg potentialen i att montera motorer på cyklar som vid denna tid var mycket populära.

Man startade nu en firma som skulle ta hand om detta. Stevens Motor Manufacture Co. I deras gamla verkstad fanns en BSA cykel. På denna monterade man Mitchell motorn för att testa sina idéer. Under tiden levererade man den förbättrade motorn till Wearwell Cycle Co dit man också levererade mängder av detaljer som ekrar, skruvar och andra detaljer till trampcyklar.

Denna firma drevs av William Clark som förstod att han kunde tjäna mer pengar om han sålde cyklar med monterad motor.

Stevens Motor fick order om leverans av motorer sedan man visat upp BSA-cykeln.

Den cykel som  nu såldes kallades för Wearwell-Stevens Motor Bicycle. Den hade en mekanisk avgasventil och en automatisk insugningsventil. Från 1902 förbättrades motorn årligen och man ville nu liksom Wearwell göra sig en egen motor-cykel. Den kompletterades med en trehjuling 1903.

Under en period av nedgång i den allmänna ekonomin, blev man tvungna att skilja skruv företaget från motordelen för att det inte skulle påverkas om motor företaget skulle läggas ned. Dock klarade det sig bra tills deras största köpare Wearwell likviderades på grund av att pengar spelats bort.

Detta var orsaken till att Stevens skapade ett nytt företag som fick heta A. J. Stevens Company Ltd. Detta blev förkortat AJS. Nu rullade tillverkningen på och framgångarna på tävlingsbanan var stora. Man hade till slut 114 världs rekord med AJS cyklar.

Man beslutade också att under andra hälften av 1920 börja tillverka bilar och bussar. Detta varade fram till 1931 då depressionen slog till ordentligt om man blev tvungna att sälja AJS och företaget till Collier & Son som ägde Matchless Motor Cycles. Bil och buss tillverkningen gick till Crossley Motors. Stevens Screw Co behöll man tills vidare.

Hos Collier blev AJS det namn som användes när en tävlingsmaskin skulle säljas. Därav kom namnet att sakta dö ut på den allmänna marknaden, medan Matchless blev den cykel som gick ut i mängd.

Collier ändrade sedan sitt företags namn till AMC och senare i början av 70-talet blev det Norton Villers. Nu svängdes produktionen till Cross/Scrambler maskiner under entusiasten Fluff Brown som var deras försteförare. Han son har sedan återskapat namnet AJS för att sälja allt från Touring till Cross motorcyklar.

Hur gick det nu för skruv företaget. Familjemedlemmarna Jim och Joan beslöt att för 1991 fortsätta i liten skala som Stevens Screw Co. och detta varar tills man säljer eller lägger ned.

Huqvarna 50 TVX 1931. Ref 1
Huqvarna 50 TVX 1931. Ref 1

Huskvarna

Företaget började som alla andra med att sälja cyklar som sedan försågs med dagens mått mätt hjälpmotorer.

Redan 1920 hade man sin egen 550 cc motor. Senare byggdes 1000 cc med vilken man engagerade sig i den tidens tävlingar. Mycket tack vare den genialiske motorkonstruktören Folke Mannerstedt vann man ett flertal världsmästerskap.

Under 30-talet anpassade man sig till marknadens krav på billigare maskiner och 2-takts motorer monterade i mc ramarna. Med lyckade sådana klarade man sig långt in på 50-talet. Med hjälp av världskända namn som Bill Nilsson. Håkan Carlqvist och Torsten Hallman m.fl. slog man in sig på cross marknaden med kraft.

Tyvärr köptes Husqvarna fabrikerna upp, trots ett omfattande tillverkningsprogram, av Electrolux (Werthen) som ej hade något intresse av motorcyklar varför det såldes till den Italienska tillverkaren Cagiva 1986 som även ägde märket MV Augusta.

Märket hamnade sedan i händerna först hos en Malaysisk biltillverkare, Proton, för att sedan säljas till GEVI SpA group.

Det företaget med MV Augusta som första märke strukturerade sedan om för att satsa enbart på MV Augusta, som det heter.

Man sålde då märket Huskvarna till BMW 2007. Här slutar denna historia hittills. Tyvärr är det så att sådana här försäljningar alltid leder till att, och i detta fall, Huskvarna som allmän tillverkare, att fabriken läggs ned. Endast en tillfällig bokföringsmässig höjning av finanserna för Electrolux.

Nu tillverkade man bara kylskåp och liknande för en kortare tid. Den bästa reklamen på den tiden var "Gör som Electrolux, köp Huskvarna". Dock hoppade många konstruktörer och förare av och byggde egna crossmaskiner. Husaberg! Det var dock svårt att hävda sig på köparens marknad gentemot de Japanska drakarna.

Idag återstår av de ärofulla fabrikslokalerna i Huskvarna endast ett mycket fint museum. Synd, Sverige kanske hade haft en MC tillverkare av rang.


sid 2

Till huvudsidan
English version

Wano Monarped 1956

Tjugo frågor 1930 - 1950

Links

Falköpings mc museum

Info Wano Monarped. Ref 1

Info "Tjugo frågor". Ref 1

"Profesorn" Lundberg. Ref 1
"Profesorn" Lundberg. Ref 1"Professorn" Lundberg. Ref 1
"Profesorn" Lundberg. Ref 1

Wano Monarped. Ref 1
Wano Monarped. Ref 1

Fd Lundbergers mc "20 frågor". Ref. 1
Fd Lundbergers mc "20 frågor". Ref. 1
 
Harry Albert Olof Lundberger

Denna personlighet inom motorcykelsporten föddes den 18 februari 1918 på Söderberga gård i Spånga. I Spånga stannade han hela sitt liv. Föräldrarna hette Magnus och Hilda.
Fadern drev en cykelverkstad och tävlade också inom cykelsporten. Han hade två äldre bröder Kalle och Martin som följde i faderns fotspår. Pappa Magnus dog redan när Harry var 12 år. Harry hade det lätt för sig i skolan och var begåvad med ett mycket bra minne.
 
Trots att han hade det lätt för sig i skolan fick han inte fortsätta i högre skolor. Kanske mest beroende på att fadern dog så tidigt och att man inte hade råd att låta Harry fortsätta med högre utbildning. På detta sätt utbildas Harry av sin omgivning.

Harry arbetade i industrin och hade mycket "företagande" för sig. Med ett stort intresse för motorcyklar tillsammans med brodern som fortsatte med att driva en cykelverkstad. Runt denna, på gården, samlades allsköns mc skrot. Harry kände till allt som var av intresse inom mc-hobbyn och det samlade han på för att sälja. Hans första motorcykel var en FN 350 cc.

Med de motorcyklar han för tillfället hade till hands åkte han på tävlingar. Transporten skedde i baksätet på en Volvo Sugga. Hans bästa placering med en motorcykel var med en Eiber motor monterad i en Nortonram. Med den kom han på 4:de plats i Nationella klassen på Hedemora 1950.

Harry fick aldrig lära sig noggrannhet när han gjorde i ordning sina hojar. Hans mål var endast ett de skulle fungera tillfälligt. Det gick åt mycket najtråd (se bild) och på grund av detta sätt att meka fick han tilltalsnamnet Pula. Senare när han började köra speedway fick han namnet Spånga-Jim.

Professorn gjorde han sig till på 60-70-talet förtjänt av på grund av sina stora kunskaper om motorcyklar. Efter kriget var han även lagkapten i Vendelsö MK:s speedwaylag Tigrarna. Kanske därför det står skrivet Kapten på hans ungdomsfoto. Det berättas att när han själv skulle köra tog han med sig sin cykel i en säck och monterade ihop den på banan.

Sin mc kunskap läste han in under kriget då han var inkallad till K1. Hans befäl tyckte att han var mer i vägen och fick i stället gå till Kungliga biblioteket för att studera mc litteratur. Med sitt minne kom han ihåg allt som fanns skrivet i den tidens motortidningar.

Man utnyttjade även hans fina minne och skickade honom till England då man i Sverige behövde flygplan till sitt försvar. Här var han med och monterade en Engelsk dubbel däckare, Gloster Gladiator, som sedan ingick i den första flygkåren som sattes upp i Stockholm.

Han var under sena 50-talet medlem i Svensk Flyghistorisk förening och en mycket aktiv medlem i MCHK.

Här höll han ofta anförande om motorcyklar. Ve den som pratade om mc och inte hade ordentligt på fötterna beträffande detaljer. De blev omedelbart rättade. Det var nu han fick sitt epitet Professorn då han satt bland åhörarna.

Harry hade många mentorer som hjälpte honom. Bland dessa var Holger Andersson på Lisjö, denna pärla till plats för gamla motorcyklar. Här bodde han alltid då det var veterantävlingar i Surahammar. Till Holger skänkte han sin Eiber 500 cc. Denna fördes sedan vidare till MC-museet. Tyvärr kom  kanske Harry inte ihåg att han lovat ut cykeln till andra också. Hans kända s.k 20 frågor skänktes till Falköpings museum. Harrys sista seriösa mentor var "Esso" Gunnarsson.

Harry skaffade sig aldrig någon fast förbindelse med det motsatta könet. Dock var han förlovade med Marianne ett antal år. Hon kunde kanske inte vänta utan gifte sig med en annan man. Dock träffades de ofta hos henne på 80-90-talet i hennes sommarstuga på Bispö.

De tillfällen jag själv träffat på Harry var på en marknad utanför Uppsala  där han satt och sålde delar. Jag köpte en rulle vakuumslag av honom. Den andra var på Värsta marknad på gamla stället där satt han och sov i en bil. Den tredje var när min bror hade bjudit in honom till Brostugan för att visa honom sin Allard J2. I samband med den berättades den sanna historien om när Harry blev lite "prickig" av ett isbanedäck. Se Jancars.

Man måste även nämna att Harry hade en förkärlek att åka till Isle of Man. Hit blev det 30 resor och ett tjugotal av dem transporterade han sig med sin Honda 90 cc (se bild) moped, den står numera på Murrays mc museum. OBS dock att musei delen är stängd.

Många säger att Harry var en slarver och inte hade ordning på någonting. Så var det naturligtvis inte. Sin bortgång hade han planerat noggrant. Motorcyklarna var utplacerade och begravningen väl planerad. Jazzmusikern Lars "Sumpen" Sundbom var engagerad att spela i kyrkan och att se till att allting följde Harrys önskemål. Lars Sundbom var förresten utbildad präst och bor i sidobyggnaden till Ramnäs herrgård.

På vintern 2004 insjuknade Harry och togs så småningom in på sjukhus. Han fick sedan plats på ett konvalescenthem.

Under begravningens 2 timmar spelades endast tre psalmer men desto mer jazzmusik med Sumpens Swingsters. Utgångs "psalmen" var High Society vilken var Harrys favorit. Den låten hade han hört med Louis Armstrong och Ella Fitzgerald på deras första besök i Sverige.

Harry "Professorn" Lundberger dog på korttidsboendet Lingonet i Tensta den 8 april 2005 vid 87 år ålder, i sällskap med en av de stora MC legenderna Esso Gunnarsson (död 2003) sambo Irene Gunnarsson Sjödahl.

sid 3

 

Till huvudsidan
English version
 

HL 1925

Links

Info HL 1925. Ref 1

 

HL. Ref 1
HL. Ser ut som en Douglas motor. Ref 1

Motor till HL 1925. Ref 1
Motor till HL 1925. Ser ut som en Douglas motor. Ref 1

sid 4

Till huvudsidan
English version
 

Honda CB 450 1967

Indian 1946

Indian Scout 1930

Links

Life of Soichiro

Indian history

Hall of Fame

Info CB 450. Ref 1

Info Indian 46. Ref 1

Indian Scout 1930. Ref 1
Indian Scout 1930. Ref 1Info Indian Scout. Ref 1

Honda CB 450. Ref 1
Honda CB 450. Ref 1

Honda 1849 -
Soichiro Honda, 1906-1991. Hemma arbetade han i sin fars verkstad för cyklar och MC:s. Han insåg efter WWII att det behövdes transportmedel och köpte ett upplag av mc-motorer.

Till dessa byggde han sin första MC 1947 som kallades för Typ A. 1948 bildade han Honda Motor Company. När han slog sig ihop med sin partner Fujisawa som även kunde styra finanserna lyckades man att komma igenom de svåra åren efter kriget.

Mitten på 1950-talet kom man igång ordentligt och 1959 hade man ett ordentligt grepp om marknaden. Han insåg att stor försäljning var kopplat till framgångar på tävlingsbanan och det såg han till att han fick.
1958 kom den riktigt stora supersäljaren. En moped med 50 cc motor. Just det som Asien behövde. 100000 st per månad tillverkades!!

1968 kom CB750 Four. En MC med många moderniteter som elstart och skivbroms. Honda hade nu marknaden i sin hand och producerade den ena utvecklingen efter den andra. Mycket beroende av att han aldrig gav ut en MC som gav honom dåligt ryckte.

Hondan på MC-museum i Surahammar är en motorcykel som slog värden med häpnad och utkonkurrerade den Engelska MC industrin fullständigt.

Indian Big Chief. Ref 1
Indian Big Chief. Ref 1
 
Indian 1901-1953
Det var tre kompisar som slogs sig ihop. Hendee, Hedström och Henshaw. Detta var den nödvändiga blandningen av personer för att starta en tillverkning av motordrivna cyklar.

De ville se vad en sådan dög till. Dom slog sig samman. Hendee ville bygga, Hedström konstruerade och Henshaw hjälpte till.  Man var nöjd med konstruktionen och började samtidigt att marknadsföra den innan motorcykeln var klar. Detta hände i Springfield 1901.

Försäljningen gick bra. Kanske var det så att i Amerika gick allt nytt, särskilt motorfordon bra att sälja. Länge använde man sig av en motortillverkare, Thor, men nu började man förstå att det var bättre att ha en egen motor.

 Detta hände 1907 när den första V-twinen kom. Utvecklingen gick framåt och framhjulet avfjädrades med en bladfjäder.

Tävlingsverksamheten satte fart, elektriskt ljus och starter kom strax före WWI. Detta skulle bli det enda MC-märke som kunde konkurrera med Harley Davidsson och överlevde ända till 1953.

Trots många försök att komma igång genom sammanslagningar med Royal Enfield, Vincent och Matchless blev det ingen fortvarighet.

Märket är så omhuldat att det finnas personer som satt igång med tillverkning av delar till i princip alla modeller. Att köpa en gammal Indian är inget reservdelsproblem.


sid 5

Till huvudsidan
English version
 

Husqvarna/HD Sidovagnsracer 1936

Links

Huskvarna race

Info Huskvarna HD. Ref 1

Sidvagn till Husqvarna HD. Ref 1
Sidvagn till Husqvarna HD. Ref 1 Detalj motor. Ref. 1
Detalj motor. Ref. 1 Info Husqvarna 1000 cc. Ref 1
Info Husqvarna 1000 cc. Ref 1 Husqvarna 1000 cc på Huskvarna museet. Ref 1
Husqvarna 1000 cc på Huskvarna museet. Ref 1

Husqvarna HD 1936. Ref 1
Husqvarna HD 1936. Ref 1

Motor Husqvarna HD. Ref 1
Motor Husqvarna HD. Ref 1

sid 6

Till huvudsidan
English version
 

Ardie MB Sport 250 1954

Honda CB 750 1971

Info Ardie MB Sport. Ref 1

Info Honda CB 750. Ref 1

Info Honda CB 750. Ref 1
Info Honda CB 750. Ref 1

Ardie MB Sport 250 1954. Ref 1
Ardie MB Sport 250 1954. Ref 1

Honda CB 750 1971. Ref 1
Honda CB 750 1971. Ref 1

sid 7

Till huvudsidan
English version
 

Boss Hoss BHC-3 2011

Boss Hoss Replika


Bos Hoss BHC-3. Ref 1

Boss Hoss Replika. Ref 1

Boss Hoss BHC-3 2011. Ref 1
Boss Hoss BHC-3 2011. Ref 1
Boss Hoss Replika. Ref 1
Boss Hoss Replika. Ref 1


sid 8

Till huvudsidan
English version
 

Yamaha Rat

Indian

Custom Show Jönköping 2013. Ref. 1

Info Indian. Ref 1

 

 

 

Yamaha Rat. Ref 1
Yamaha Rat. Ref 1
Indian. Ref 1
Indian. Ref 1


sid 9

Till huvudsidan
English version
 

HD Bobber 1947

Madame Guzzi

Info HD Bobber. Ref 1

Info Madame Guzzi. Ref 1





 

HD Bobber 1947. Ref 1
HD Bobber 1947. Ref 1
Madame Guzzi. Ref 1
Madame Guzzi. Ref 1


sid 10

Till huvudsidan
English version

Sporganic

Black `n´ tight bike 2013

Info Sporganic. Ref 1

Info Black and tight bike. Ref 1

Info Black and tight bike. Ref 1

Sporganic. Ref 1
Sporganic. Ref 1
Black and tight bike. Ref 1
Black and tight bike. Ref 1


sid 11

Till huvudsidan
English version
 

Spondon Gambler 2012

The Little Rumrunner 2012

 

Custom Show Jönköping 2013. Ref. 1

Spondon Gambler 2012. Ref 1
Spondon Gambler 2012. Ref 1
Little Rumrunner 2012. Ref 1
Little Rumrunner 2012. Ref 1


sid 12

Till huvudsidan
English version
 

Boss Hoss Sierra trike 2006

Info Boss Sierra trike. Ref 1

 

Boss Sierra trike. Ref 1
Boss Sierra trike. Ref 1
Motor Boss Sierra trike. Ref 1
Motor Boss Sierra trike. Ref 1


Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti 2000
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Glasbruk
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
My ArtGlas samling
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Peugeot 2018
Porsche 2000
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2000
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-