Gratis biljett på första balkong i mitten. Ref 1
Gratis biljett på första balkong. Ref 1
Wheels & Wings Varberg 2009
Cruising kväll
Text och bild Björn Bellander  48 bilder
Tillbaka  English version


Uppdaterad
2021-09-16
© bjorns-story.se
Ref. 1 Björn Bellander

Till Wheels and Wings finns också dessa bild- gallerier.
Marknaden - Marknadsbilar - MC
Wheels Wings 09. Ref. 1
Cadillac 1961/62.
Wheels Wings 09. Ref. 1
En DeSoto som säkert stod utställd på marknadsfältet.
Wheels Wings 09. Ref. 1
En Buick uppsnoffsad av bara den. Cruisingen gick så till att man åkte till en vändpunkt där ekipaget bedömdes om det hade ett utseende som kunde accepteras och att deltagarna var så där nyktra. Den här Buicken var säkert OK.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Det var en stor dag för alla pensionärer som tog med sig något att sitta på och placerade sig utefter cruising vägen. De hade en lugnande effekt på bilfolket och de själva kunde drömma sig bort tillsammans.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Klubben hade utefter sträckan ett antal sk cruisingvärdar. De kunde gripa in om det gick för hett till.
Wheels Wings 09. Ref. 1
En cruisingvärd som njöt lika mycket som alla andra.

Wheels Wings 09. Ref. 1
En Cheva med svansmotor. Det var en sådan där underbart förtrollad kväll som bara händer en gång om året i Sverige. 20° varmt till sent på natten.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Man kunde samlas kring ett bord och diskutera sina frågor. Jag var i Stockholm på en cruising som gick utefter Svevaägen i augusti. Där satt man och åt kräftor.
Wheels Wings 09. Ref. 1
De inneboende i husen kunde sitta på första raden och dricka sitt kvällskaffe. Det var väl första gången man inte tittade på TV. Ibland blev det väl lite högljutt men bara för en kort stund.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Här har man till och med tagit bort skyddet för att se bättre.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Den fria ungdomen som i många fall inte var så ung kunde leva ut som om de var på Kanarieöarna.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Det är helt ofarligt att leva ut i denna situation sittande i en Pontiac Parisienne. Synd på cabställningen förstås, som blir lite böjd. Men vi som stod på trottoaren tyckte ju alla att det var mysigt. Titta på på bandet om handleden. Det är samma man får på BB. I detta falla entrebiljetten till marknadsområdet.
Wheels Wings 09. Ref. 1
En del hade riktigt snygga nyare bilar. Är det en Viper, nej nog en Mustang?. Det fina med cruisingen var att det var så mycket olika tablåer att titta på. Men tjejerna i Pontiacen i föregående bild hade nog roligast, om inte huvudvärken störde senare.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Chevy BelAir med super lågprofildäck och al-fälgar.
Wheels Wings 09. Ref. 1
De som festade mest var de överblivna raggarna i pilsnerbilarna. De är dock duktiga att få bilarna att rulla.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Att möta en likbil och en pilsnerbil med dekalen liket lever i bakrutan är ju ganska träffande.
Wheels Wings 09. Ref. 1
En snygg blondin bakom ratten i Cadillac likbil, som var mycket väl iordninggjord (bilen).
Wheels Wings 09. Ref. 1
Tyvärr lite otydligt då kameran fångade huvudet på grabben istället, men tablån med de dansande var trevlig.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Ännu en Mustang och ansiktsuttrycken, som antyder en viss avundsjuka, hos folket.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Hot Rod bilar går bra men får bara någon enstaka blick. Inga direkt peoples choice i en cruising tävling.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Normalt skulle man springa ut i gatan och prata med kompisen i Mustang Mach I. Det kunde vi andra inte göra. Jag är så aaaavundsjuuuk....
Wheels Wings 09. Ref. 1
Nu är det en riktig Viper. En sådan skulle man ha. Synd att köra i 3 km/tim.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Äldre amerikanare har alltid svårt med kylningen. Hur klarade dom sig i öknen. Det brukar dra med sig att bensinen kokar och det blir luft i pumpen och förgasaren. Sedan börjar det smälla och tända dåligt.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Mannen som gjorde videon om Marknaden och Cruisingen.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Noga med att en öl är med. Bäres av den som inte drar bilen.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Flera bilder på HotRod lådbilen.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Att sitta i dörrfönstret tycker ju inte trafiklobbyn om, men i 3 km/tim kan det inte göra något. En annan sak är att ha en så tunn plånbok att den inte åker ur.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Inga problem att vädra. Lär inte fastna i byxorna.
Wheels Wings 09. Ref. 1 
Tillhör inte lokala busstrafiken utan limousinservice.
Wheels Wings 09. Ref. 1
 Ytterliggare en HotRod på väg åt andra hållet. Observera vindrutan och nummerplåten. Bilen troligen inte reggad. En populär modell.
Wheels Wings 09. Ref. 1
En Volvo 142/44 ombyggd till Cab. De här bilarna måste man, om man inte gör något annat, svestsa igen dörrarna för att inte knäckas på mitten.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Sedan blev det en skymning som mörknade mer och mer. Bilarna fick ljus och det gav en helt ny vision av uppvisningen.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Att köra en cruising med en värsta sortens kompressor försedd Ford 1937. Det är tufft. Jag såg den här bilen bara en gång.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Ford 1937 Slant Back.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Nu har det blivit riktigt mörk och batterierna börjar ta slut. Lågt motorvarvtal med tji laddning och med en övervarm motor är det svårt att komma igång. Men som tur var fanns det alltid de som hade starthjälp.
Wheels Wings 09. Ref. 1
En outstanding Cadillac med mycket öl i bakluckan. Hämtades när det rullade sakta.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Mera öl.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Mycket snygg i mörkret.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Har var det starthjälp.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Här var det en ur cruising gänget som jobbar med att få igång bilen.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Ungarna har lärt sig alla fingeruttryck, kepsen på sned och grimaserande ansikten. I omgivningen och bland kompisarna går det bra.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Gängen i bilarna är sammansvetsade och positivt inställda till åskådarna. Ingen är arg för att de blir fotograferade och vinkar gärna glatt.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Den äldsta och de äldsta i cruisingängen. Att köra en T-Ford kräver mycket pedalarbete i bilkön. Fälgarna är inte Ford utan ser mest ut som Volvo från 1928.
Wheels Wings 09. Ref. 1
En kombinerad bil och vattendito, NSU. Säkert den enda fungerande i Sverige. Har väl varit med på Göta Kanal 3.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Att ungarna även i detta läge skall knappa och spela på sina mobiltelefoner?
Wheels Wings 09. Ref. 1
Chevy Impala. En stadgad familj med rötter i 50 och 60-tal.
Wheels Wings 09. Ref. 1
Att vara tjej och ute efter lift i bilkön, då kan man inte ha höga klackar. Det gäller att glida fint in i utvald bil.




Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti 2000
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Glasbruk
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
My ArtGlas samling
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Peugeot 2018
Porsche 2000
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2000
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander 
bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-