Brunnen bil till salu. Ref. 1
Brunnen bil till salu. Ref. 1
Classic Motor marknad Rättvik 2009
Bilar på marknaden
Text och bild Björn Bellander, 36 bilder
Tillbaka  English version

Uppdaterad
2021-09-16
© bjorns-story.se
Ref. 1 Björn Bellander
Till Rättviksmarknaden finns också dessa bild- gallerier.
Marknad Bilar Bilar till salu 
Rättvik market 09. Ref. 1
För 3-4 år sedan blev det populärt att renovera tankbilar. Vanligtvis fick man tag i dem från något svensk flygfält som lagts ned, eller från oljebolagen. Själva tanken hade normalt gått till någon annan användning. Denna Chevrolet som är av ovanlig frambyggd modell.
Rättvik market 09. Ref. 1
Jovett Javelin kom alldeles efter kriget från England. Den var utrustad med en 4 cyl. boxermotor. Läs mer på min webbsida Bilar 1947.
Rättvik market 09. Ref. 1
En Packard visade sig på finbilsbedömningen. Packard hade ju modeller som sträckte sig från enklare standard till utstuderade lyxbilar. 1947 kom den mycket snygga Packard Clipper. Detta är dock en förkrigsmodell.
Rättvik market 09. Ref. 1
Studebaker 1955 har man en särskild känlsa för. Min far köpte en Champion 1947 med 6 cyl sida och tvärliggande låg bladfjäder fram. Läs mer under rubriken Bilar 1947.
Rättvik market 09. Ref. 1
Chrysler 400D eller E. Det finns 2 st i Sverige med samma ägare. Mycket fint renoverad modell. Vinner ofta people's choice.
Rättvik market 09. Ref. 1
Pontiac Star Chief 1955. Fick sitt namn efter de då populära rymdraketerna. Detta syns ju också på karosslinjerna.
Rättvik market 09. Ref. 1
Ännu en Pontiac med sin under många år utmärkande kromrand på motorhuven. 1947-48
Rättvik market 09. Ref. 1
Plymouth 1939. En volymbil som även såldes som Coupe´.
Rättvik market 09. Ref. 1
Buick 1939-40. Hade alltid snygga linjer. Här en Coupe´ som inte är riktigt färdig.
Rättvik market 09. Ref. 1
Buick Riviera som var känd för att ha modeller med stor V8 och en utstuderad design. Snygg.
Rättvik market 09. Ref. 1
Cadillac 1958. Det kan vara en Eldorado då dessa var utrustade med de två fenorna på motorhuven. Dock populärt att sätta dit.
Rättvik market 09. Ref. 1
En välbygd Rod på en A-Ford 31. Men jag undrar om inte skärmarna kommer från en 32:a. Lilla Cheva V8 var populär då den var liten och fick rum under motorhuven på sidorna. Dessutom behövde man inte dra avgasrören över ramen.
Rättvik market 09. Ref. 1
Mustang 289.
Rättvik market 09. Ref. 1
Mustang 298.
Rättvik market 09. Ref. 1
Chevrolet med styrsrvon monterad på generatoraxeln.
Rättvik market 09. Ref. 1
Under huven på en 1955 Ford Fairline, lackad med den populära färgkombinationen svart och röd. Dessutom ovanligt med en AC som ser ut att vara i ordning.
Rättvik market 09. Ref. 1
En tidig 50-tals Buick med det sk Niagarafallet. Rak 8 i många fall annars en 6:a. Alla Buick hade automatlåda. Gick inte att bogsera igång om man inte kom upp i minst 60 km/tim. Hade en lumparkompis, Degerbäck, i Revinge som hade en. Bogserades igång varje lördag när han skulle åka hem till Stockholm.
Rättvik market 09. Ref. 1
Ford 33-34 som byggts om med moderna underkläder. Detta var ett populärt ombygge som naturligtvis kom från Amerika. Flera gjordes i ordning i Sverige.
Rättvik market 09. Ref. 1
En Hudson. Även kallad limpa. Populär att göra low riders av. Till modellen fanns en 8 cyl motor med 2 förgasare. Populär att tävla med.
Rättvik market 09. Ref. 1
Buick cab. Det är fint med många klisterlappar i vindrutan, speciellt om det är fråga om import.
Rättvik market 09. Ref. 1
Cadillac 1960 Flat Top. Inte så snygg men rymlig och rymmer många brudar och raggare på en cruising.
Rättvik market 09. Ref. 1
Ford sedan ca 28-29. Här har man nöjt sig med motor och sänkt framaxel. Själva kupén behöver inte vara rätt årsmodell.
Rättvik market 09. Ref. 1
Cadillac kom 1961 och 62 med en snygg modell efter 1960 års misslyckade utseende. Det är klart att fenorna, speciellt den låga var särskilt utsatt. Årsmodellerna var dock dåligt monterade. De gjordes i Italien. Men vad gör det när man håller ordning på allt själv.
Rättvik market 09. Ref. 1
Kan det vara en Dodge Charger? I alla fall en populär modell för dragster pojkarna. Av denna gjorde man bilar för strippen.
Rättvik market 09. Ref. 1
Camaro SS 1969. Denna typ fick på nåder vara med i Camaro Cup på den tiden.
Rättvik market 09. Ref. 1
Mercury Montclair 1957. En sådan köpte jag efter det Hot Rodden sålts. Jag var mycket rädd varje gång man skulle trycka på knappen till växellådan. Såldes snabbt då jag förstod att den skulla man aldrig klara av.
Rättvik market 09. Ref. 1
Studebaker Avanti. Kom i slutet av Studebakers historia. Detta var den sista modellen som byggdes innan Studebaker upphörde med produktionen. Modellen var initierad av dess sista chef Egbert. Motorn var en Packard V8 som värst försedd med kompressor. Efter 1963 kom Avanti II som byggdes av efterföljande ägare av resterande delar. Den sista modellen kunde beställas ända fram till 1987, fast då på GM chassin.
Rättvik market 09. Ref. 1
En sk Rod. Här är det upp till byggaren att skapa sin drömbil.
Rättvik market 09. Ref. 1
En Chevrolet DeLux 1948 -49. Grillen har blivit påbyggd med extra vertikala kromdetaljer säkert tagna från en 54:a. Den extra utrustade kofångaren har jag aldrig sett förut.
Rättvik market 09. Ref. 1
Pontiac 1949 eller 50. Man ser att det är Pontiac på indianhuvudet och den breda kromranden på huven. Säkert tycker Pontiac älskare att det är ett dumt påpekande för alla känner ju till det redan.
Rättvik market 09. Ref. 1
Ännu en Buick med de typiska runda/ovala ventilationshålen och "Niagarafallet" i fronten . Modellen är en tidig 50-tal då den ännu har den förlängda framskärmen.
Rättvik market 09. Ref. 1
Lincoln Premier 1950-51 är inte så vanlig. Tänk jag hittade en Allard Coupé på skrot utanför Mariefred mot Katrineholm, krockad förstås. Den köptes för Lincoln motorns skull och resten av Allarden gick för övrigt till himlen. En del saker ångrar man.
Rättvik market 09. Ref. 1
Cadillac 1949 Limousine. Modellen var försedd med en L-Head V8, vilket egentligen var en sidventilare.
Rättvik market 09. Ref. 1
Buick eight 1949.
Rättvik market 09. Ref. 1
Stutz ca 1929 med 8 cyl motor. Inte många gånger man ser en sådan. Problemet är att åka till marknaden med denna typ av bil är köerna att komma in. Man förstör gärna kopplingen. Kanske dock inte så farligt här i Rättvik men desto värre i Garphyttan utanför Örebro då man måste ligga i kö uppför berget.
Rättvik market 09. Ref. 1
Stutz hade huvudet från guden Minerva som huvprydnad. I Belgium tillverkdes en lyxbil på 20-talet med namnet Minerva. Axel Jonsson en diplomat, då boende i Helsingborg ägde en. Den kan ses i min webbsida om Helsingborgs Tekniska museum.
Rättvik market 09. Ref. 1
Stutz sedd bakifrån.
Rättvik market 09. Ref. 1
Plymouth 1957 -58. Den användes ofta som taxi då den var försedd med torisionsfjädring och en outslitlig sid sexa.
Rättvik market 09. Ref. 1
...och sist den snyggaste av alla, min Cadillac Eldorado 1970. 8.2 liter och framhjulsdrift. Motorn kom till för att Lincoln hade kommit med en 7.7 liters och Cadillac måste var störst. Man strokade vevaxeln lite för längre slaglängd och cylinderdiametern ändrades på 472 cc motor och vips var det 500 cc. Detta gjorde att gods ej fanns kvar för att kunna borra motorn utan man fick nöja sig med att hona och lägga i passande kolvar när den var sliten. Därför sitter det en ofta en 472 cc i istället, men inte i min.


Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti 2000
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Glasbruk
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
My ArtGlas samling
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Peugeot 2018
Porsche 2000
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2000
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  
bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-