T-Rod. Ref 1
T-Rod. Ref 1
Suramarknaden 2008
Cruisingparaden

Text och bild Björn Bellander. 20 st bilder

  Tillbaka  English version

Uppdaterad
2021-06-14
© bjorns-story.se
Ref. 1 Björn Bellander

 
Till Sura marknaden finns också dessa länkar till bild-gallerier.
Marknaden  Marknadsbilder Finbilsparkeringen MC bilder
Suramaknaden 2008. Ref. 1
Chevrolet Nova I eller II
Suramaknaden 2008. Ref. 1
DeSoto 1947-48 business coupé 1947-48
Suramaknaden 2008. Ref. 1
Chrysler av den häftiga 400 modellen.
Suramaknaden 2008. Ref. 1
Ford Fairline
Suramaknaden 2008. Ref. 1
Chevrolet SS. SS står för Super Sport då denna modell hade den stora motorn och ofta användes till rundbanetävlingar i Amerika.
Suramaknaden 2008. Ref. 1
Chevrolet Slant Back 1947. Denna är dock lite ombyggd med en modifierad front.
Suramaknaden 2008. Ref. 1
Kaiser 1947. Det var Kaiser fabriken i USA som hade hand om grova konstruktioner. Som sådan fick de under kriget bygga stridsvagnar och Jeepar åt Amerikanska armén. Efter kriget måste man ha något att göra så bilmodellerna Kaiser och Frazer skapades. Senare kom även Henry J. Se mer under www.bjorns-story.se och klicka på bilar 1947.
Suramaknaden 2008. Ref. 1
Detta är en Chrysler av sent 50-tal. Känns igen på plåtens pressning utefter sidan. Sänkt och har fått ursnygga fälgar.
Suramaknaden 2008. Ref. 1
Cadillac 4 door coupé 1961. De här modellerna sattes samman under en tid i Italien. De var dåligt monterade och har därför fått ett sämre rykte än andra Cadillacs.
Suramaknaden 2008. Ref. 1
Ford Mustang av 80 eller 90-tals tillverkning.
Suramaknaden 2008. Ref. 1
Chrysler NewYorker.
Suramaknaden 2008. Ref. 1
Buick från tidigt 50-tal. Buick var den modell som kontrollerades bäst vid tillverkningen och fick ryktet om att vara en bra bil. Den var också lite dyrare än de andra 50-talarna. Den hade länge en rak 8 i den dyrare varianten och kom tidigt med automatlåda. Sedan kom 53-54 V8. Se mer under min sida www.bjorns-story.se och klicka på bilar 1947.
Suramaknaden 2008. Ref. 1
Chrysler Imperial. Chrysler försökte förgäves skilja sig från GM och Ford med udda karosseridesign. Titta här på de separat monterade lyktorna. Fanns bara till 1 eller 2 årsmodeller.
Suramaknaden 2008. Ref. 1
Ännu en Chrysler Imperial. Det var Top of the Line modellen. Här har man gjort fönster efter taksidan.
Suramaknaden 2008. Ref. 1
Oldsmobile och Buick var systerbiler och sålde på olika design. Olds hade namnet Oldsmobile 88 länge. Deras V8 motor kom redan 1954 och såldes bara med automatlåda. En sådan motor hade jag i min Ford 32 Roadster. Se mer under min sida www.bjorns-story.se och klicka på mina fordon.
Suramaknaden 2008. Ref. 1
Alla som kommer i en cruising runda är alltid pratbara. Här har mormor fått syn på sitt lilla barnbarn. Ungen var ju blyg förstås och gömde sig bakom snuttefilten när fotografen kom för nära, så det blev ingen sådan bild.
Suramaknaden 2008. Ref. 1
Har för mig att under några år i slutet av 50-talet hade Chrysler en modell som kallades 400. Chrysler var ju berömt för att vara den enda motorn på den tiden med sfäriska förbränningsrum. Liknade mycket den tillsats till Fords 100 hk sida som kallades för Ardun. Det blev en bred motor som var svår att montera i HotRods. Bilen hade torsionsfjädring och blev därför med lämpliga stötdämpar en mycket bra vägbil. Fenorna baktill var ytterliggare ett bra kännetecken. Det var tider det när bensinen kostade 84 öre litern.
Suramaknaden 2008. Ref. 1
Camaro Sting Ray är en besvärlig bil att kör med i kortege. Orginal hade den bara kilremsdriven fläkt och med det låga motorvarv som blir vid start och stopp kokade den lätt. De som känner till detta och har förmågan monterar naturligtvis elektriska fläktar som finns att köpa. Jag pratade med föraren och han tittade oroligt ned på tempmätaren, men hade några grader kvar innan han sätter på fläkten. Vid de här låga varvtalen laddar inte generatorn så man måste vara restriktiv med fläktanvändningen.
Suramaknaden 2008. Ref. 1
Den här Hot Rod bilen kom efter Sting Ray bilen. De har ofta rätt små kylare men å andra sidan helt öppet så de klarar sig bra.
Suramaknaden 2008. Ref. 1
Det här äldra paret i sin Volvo PV från 1947 var lite blyga när jag pratade med dem. Garanterat äkta 1947 delar när jag pressade dom med frågor. Ett foto fick jag löfte om att ta.


Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bildspel
Bugatti 2000
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Glasbruk
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
My ArtGlas samling
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Peugeot 2018
Porsche 2000
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2000
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tornblom collection
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander