En patinerad A-Ford. Ref 1
En patinerad A-Ford. Ref 1
Eskilstuna marknad 2008 Bilar
Text och bild Björn Bellander. 19 bilder
Tillbaka English version Links
Uppdaterad
2021-06-14
© bjorns-story.se
Ref. 1 Björn Bellander
Skapad 2008

Till Eskilstunamarknaden finns också dessa bild- gallerier.
Marknad Marknadstur MC-delar till salu MC:s till salu MC:s i parkeringen Mopeder i parkeringen Forstlingen
 Mopeds for sale

Eskilstuna market 08. Ref. 1
Chevrolet Touring 1927. Den här Chevroleten har enligt uppgift endast haft 2 ägare och var i ett mycket bra skick. Elsystemet var nog dåligt för man hade monterat ett mc-batteri för att kunna starta för demo. Såg en annons i Nostalgia att man begärde 119000:-
Eskilstuna market 08. Ref. 1
Här en bild på motorn. Titta på avgasröret. Troligen har man haft en kupévärmare som varit ansluten till det vertikala röret. Chevrolet från de här åren hade lågt liggande kamaxel och vad som var ovanligt på den tiden toppventiler. Därav de långa stötstängerna. Ventilerna smordes med att det låg en filt ovanpå vipporna som som sög åt sig oljedimman. Någon oljepump till toppen fanns inte. Stötstängerna är helt friliggande.
Eskilstuna market 08. Ref. 1
En 1949 års Ford Club Coupé. Den hade en sidventil V8 på 100 hk. Ford hade denna motor ända t.o.m. 1953 med obetydlig effekthöjning. Det var bara Mercury som hade lite trim till 110hk.
Eskilstuna market 08. Ref. 1
En sådan här bil är inte precis gratis. 135000:-. Inte dåligt. På marknader är priserna nästan alltid för höga.
Eskilstuna market 08. Ref. 1
På parkeringen bland 100-tals andra bilar stod den här Aero Minor. En Tjeckisk bil med 2 taktsmotor liggande framför drivaxlarna till framhjulen. Den var i begagnat skick. Jag såg att ägaren startade den och åkte hem. Det är klart att det såg lite jobbigt ut. En sällsynt och mycket intressant bil.
Eskilstuna market 08. Ref. 1
En liten Austin Seven. Den tidens Ford för Engelsmännen. Det var den här bilen som fick lämna ifrån sig motorn till alla specialbyggen som man använde för backtävlingar av Engelsk modell. Bilen licensbyggdes av många tillverkare t.ex. BMW. Motorn hade endast 2 ramlager, men effekten var ju liten. Jämför med Nimbus som också i grunden hade en denna motor. Colin Chapman och alla de andra senare kända bilkonstruktörer använde motorn i början av sina karriärer. Bilen användes mycket som taxi i England. Titta i museet Motor Technica i bjorns-story.se.
Eskilstuna market 08. Ref. 1
A-Ford. Troligen 1928 eller -29. Svår att säga om man inte är specialist. Idag börjar det bli modernt att köra med denna typ i helst orenoverat skick och inte ens lackerade.
Eskilstuna market 08. Ref. 1
Chevrolet 1937. Den tidens volymbil. Alltid med 6 cyl. motor.
Eskilstuna market 08. Ref. 1
En Volvo PV60. Förtäckt och försedd med en Chevrolet:s lilla V8. Detta är underbara byggen som man också förser med en modern framvagn och bakvagn. Grejen är att man bygger så att det inte skall synas. Dock kan byggarna inte dra sig från att sänka dem, vilket ger ett tuffare intryck.
Eskilstuna market 08. Ref. 1
Dodge Coronet 1949. Direktimporterad 1950. Fortfarande var det sidspisar i amerikanarna. Chrysler koncernen behöll den motortypen längst. Orsaken var att man gjorde bilar i limosinutförande. Det gick ju inte i längden. Sedan kom V8:an med sfäriska förbränningsrum. Man övade sig med den typen till Dodge som där kallades Dodge Red Ram.
Eskilstuna market 08. Ref. 1
Lite djupare info om Dodge Coronet 1949.
Eskilstuna market 08. Ref. 1
Här ser du vad jag menar med ursprungsutförande på en A-Ford 1928. Det står 26 på dörren.
Eskilstuna market 08. Ref. 1
Ford Junior Cab en sällsynt modell 1933 - 34. Det syns på grillen.
Eskilstuna market 08. Ref. 1
I hangaren fanns det en Aston Martin. Ibland tycker man inte att dessa hårdrenoverade superbilar från 1936 inte är så kul. I detta fall en modell som kallades för Ulster. En sådan finns på min sida om Brookland.
Eskilstuna market 08. Ref. 1
Mera Aston Martin Ulster. 2 st bensinpumpar behövdes nog inte, men sitter där för att hålla trycket när man kör hårt i kurvorna.
Eskilstuna market 08. Ref. 1
Info om Aston Martin Ulster. 150 km/tim på den tiden kunde nog bara köras på en tävlingsbana.
Eskilstuna market 08. Ref. 1
En Ford från perioden före de kända T-modellerna. En liknande finns på Torsongs museum.
Eskilstuna market 08. Ref. 1
En fin Austin Seven. Det är konstigt men när de gamla bilarna blir så här fina är det som om dom tappar sin historia och man kan inte fantisera om vad den har gått igenom. Jämför den andra Seven i detta uppslag.
Eskilstuna market 08. Ref. 1
En Chevrolet Open Tourer av senare år än den från 1927. Den här med 6 cyl motor och noggrant renoverad. Titta på de typiska linjerna man hade för bilar utan sidofönster. Det kallades för Roadster utförande.
   

Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bildspel
Bugatti 2000
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Glasbruk
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
My ArtGlas samling
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Peugeot 2018
Porsche 2000
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2000
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Tornblom collection
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  
bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander