Modell 65, 1910, engine Moto Reve. Ref. 1
Modell 65, 1910, engine Moto Reve. Ref. 1
Huskvarna museum bildsida oldtimers
Text och bild Björn Bellander. 14 bilder aktuella 2007 2008.
Tillbaka  English version  Huskvarna officiella hemsida 
Alla bilder enligt Ref. 1
sedan 060110
Uppdaterad
2021-09-13
© Björn Bellander

 Titta också i mina andra webbsidor om Huskvarna museum
Huskvarna historia Huskvarna 50-tal Huskvarna 98cc moped Huskvarna motorer Huskvarna race

Huskvarna museum. Ref. 1
Husqvarna 1910 modell 65. 275 cc sidventil. MotoReve. Motorn är av typ halvtopp, vilket innebär att insugsventiler av traditionell typ saknas. I stället används bladventiler, sk. snarkventiler, som har fått sitt namn från det snarkande ljud som uppstår under insugstakten. Under åren 1903 till 1909 använde Huskvarna motorer från FN. Fafnir, NSU och MotoSacoche. Mellan åren 1910 till 1919 använde man även det Schweiziska fabrikatet MotoReve. 1919 kom Husqvarnas första egentillverkade motor, 550 motorn. 1910 tillverkades 48 st mc. Ram nr. 84487, Motor nr. 8973
Huskvarna museum. Ref. 1
Husqvarna 1923 modell 500. 1000 cc sidventil. Denna modell tillverkades från 1921 till 1924, Mellan åren 1925 till 1929 tillverkades i princip samma modell med ändrad framgaffel och fick då beteckningen 600 och 610. Sidovagnschassi fanns separat att få till denna. Ram nr. 8.99, Motor nr. 8+114. Reg. nr. F2126.
Huskvarna museum. Ref. 1
Husqvarna 1927 modell 610. 1000 cc sidventil. Denna cykel tillverkades på Vapenfabriken den 10/10 1927. Den utrustades med elekrisk belysning. Motorcykeln var med på Jönköpingsutställningen 14/6 till 14/8 1928. Därefter levererades den tiill Husqvarna Generaldepoten Stockholm 21/1 1929. Ram nr. 10x298, Motor nr. 10x298, Ägare Erland Lagerqvist Lekeryd.
Huskvarna museum. Ref. 1
Husqvarna 1937 modell 180. 500 cc sidventil. Denna motorcykel tillverkades den 26/9 1927 och levererades till Husqvarna depoten i Skövde. Ursprungsmodellen 150 tillverkades redan 1919 och efterföljande fick beteckkningarna 160, 170, 190 och 200. Samtliga modeller utrustades med V-motorn på 550 cc, vilket var Husqvarnas första egentillverkade motor. Ram nr. 212349, Motor nr. 3509, Växellåda nr 3658, Reg. nr. P2607
Huskvarna museum. Ref. 1
Huskqvarna 1928 modell 25, 175 cc sidventil JAP. Modellerna 20 och 25 kom att i folkmun kallas för "Kattungen". Denna cykel levererades den 2/7 1928 till depoten i Skövde, fvb. till Ed. Cykeln var vid leverans ej utrustad med belysning. Ram nr. 861, motor nr. 95501, växellåda nr 896. Ägare Åke Sjöqvist Jönköping.
Huskvarna museum. Ref. 1
Husqvarna 1929 modell 50. 500 cc toppventil JAP. Denna motorcykel är en prototyp till modell 50. Den användes av fabriken för provkörning under något år. Motorn kan vid något tillfälle ha varit på 600 cc. Cykeln såldes begagnad av fabriken till Ivan Freij, Husqvarna den 21/5 1930. Ram nr. 50 P3, motor nr. KO/C 10909, Reg nr. F1126. Ägare Magnus Johansson Huskvarna.
Huskvarna museum. Ref. 1
Husqvarna 1933 modell 35 TV. 350 cc toppventil. Denna motorcykel levererades den 3/5 1933 till Husqvarna Depoten i Norrköping fvb. Jönköping. Cykeln utrustades med elektrisk belysning. Motorn är encylindrig, men dess topplock är ett sk. "dubbellblås", dvs. två avgasrör är anslutna till motorn. Cykeln är i orenoverat skick. Ram nr. 4TVx186, motor nr. TVx222, växellåda nr 86.
Huskvarna museum. Ref. 1
Husqvarna 1933 modell 30 SV. 3 hjulig invalid mc, 250 cc sidventil JAP. Denna motorcykel tillverkades den 6/12 1933 och levererades den 15 juni 1934 till Husqvarna depoten i Skövde fvb. Arvika. Cykeln är orenoverad. Ram nr. 3x1765, Motor nr. 3x187, växellåda nr. L+3374.
Huskvarna museum. Ref. 1
Husqvarna 1934. Denna är ett specialbygge av Helge "Natte" Lund, som var mekaniker åt fabriksförare på 30-talet. Motorn kommer från en fabriks mc och är en av de få 700 cc toppventilsmotorer som byggdes. Ram nr. 7SM131, Motor nr. 7SM131, växellåda 121-2, Reg. nr. F273, Ägare Bertil Lund Huskvarna.
Huskvarna museum. Ref. 1
Husqvarna 1934 modell 112 SV. 500 cc sidventil. Denna motorcykel levererades den 5/4 1935 till Husqvarna depoten i Malmö fvb. Kävlinge. Modellen representerar Husqvarnas sista tillverkning av stora fyrtaktscyklar före WWII. Under åren 1935 till 1936 tillverkades modellerna 112 SV och 112 TV. Dessa hade motorer med sid- resp. toppventiler. Ram nr. 11S+1523, motor nr. 112SVx83435, växellåda nr. BAPBH22982, Reg. nr. LSK307.
Huskvarna museum. Ref. 1
Husqvarna 1932 modell 120. 990 cc. Den är levererad 20/7 1932 till Husqvarna depoten i Stockholm. Renoverad av Ulf Vester 2008.
Huskvarna museum. Ref. 1
Husqvarna 1929 modell 180. 2 cyl 550cc 12 hk 4-takt.
Huskvarna museum. Ref. 1
Husqvarna 1926 racer. Första modellen 730 cc fyrtakt. En av tre maskiner tillverkade speciellt för tävlingsbruk. Med dessa tävlade man framgångsrikt på bl.a. Onsala.
Huskvarna museum. Ref. 1
Husqvarna 1932 jordbaneracer, 350 cc fyrtakt. Ägare Göran Karlsson Ullared.
 

Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bildspel
Bilregister
Bugatti 2000
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Glasbruk
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
My ArtGlas samling
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Peugeot 2018
Porsche 2000
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2000
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Tornblom collection
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander 
bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-