Webbsidan som avhandlar Ziegenhagen Erlebnispark
omfattar 11 sidor. Bilder tagna år 2000.
 

© Bjorn Bellander 2006- Skapad 060105 Uppdaterad: 2017-05-28
Lank till startsida  English version


Om denna sida ej har någon innehållsförteckning. Klicka på den blå länken "Länk till startsida". Bilder kan förstoras genom att klicka på dem. Återvänd med att stänga bilden.
29.jpg Ref. 1

Ziegenhagen

Äventyrsmuseet Ziegenhagen ligger i närheten av staden Kassel. Det är byggt kring en typiskt gammal tysk lantgård, vackert beläget, ute på landsbygden, ganska högt upp i ett kuperat landskap. Man kallar sig för Familien-Erlebnisspark och det är just vad det är. Det där med bilmuseum är inte vad man tjänar mest pengar på. Men trots det 340 utställningsobjekt, många olika märken, mest motorcyklar. Mamma och pappa skall ju kunna titta på något medan barnen roar sig. Parken var välbesökt trots att det var måndag.
På parkeringen stod en Fiat Multipla av senaste modell. Den var försedd med GPS-mottagare som såg ut att vara original. Efter detta skulle alla (nästan) ha en sådan utrustning på sikt. Bara för att hitta till klubbstugan.

Not om Kassel. I staden Kassel låg Gerhard Fieselers flygfabriker. Efter WWII och ett års fängelse för Fieseler fick han tillbaka sina anläggningar och startade upp ny tillverkning av bl.a. möbler och andra saker som behövdes i Tyskland. I Kassel finns och Henschels fabriker för tillverkning av lokomotiv. På Kassels teknik museum berättas om Wilhelm Schmidt, som konstruerade högtrycksanordning för lokomotiv och om Rudolf Diesel, mannen bakom dieselmotorn.
Nästa sida 2 Sista


8.jpg Ref. 1

Aermacchi

Harley Davidsson beslutade att tillverka en motorcykel i Italien. HD-Aermacchi. Det var en ren TT-maskin på 175 eller 250 cc. 250 cc-maskinen på 28 hk med ett motorhus i elektron och stötstångsstyrda ventiler. Med en vikt på 120 kg otankad, med topphastighet på 160 km/tim var den mest ämnad för tävling. Importen skedde av Arne Bloms Motor AB i Göteborg och den första maskinen levererades till Göran Andersson SMK Göteborg.
Vad är det då på mc:n som påminner om Harley. Kanske framgaffeln, inte riktigt av italienskt snitt. Stötdämparna bak och de få men kraftiga ekrar i hjulen. Kvar är motorn.
Det blev ingen schlager och drogs in ganska snart.
Bakom en A-ford last och Mercedes-Benz Adenauer.
Nästa sida 3 Föregående Sista


12.jpg Ref. 1

Piccolo

Firma Ruppe & Sohn startade med lantbruks-maskiner. Piccolo var den första tyska bilen med luftkyld motor som först var monterad helt oskyddad i fronten. Senare 1906 konstruerade man en motorhuv. Den tillverkades i stort antal fram till 1907. Bilen på fotot. En 2-sitsig bil med 4-cyl luftkyld radmotor, En förenklad modell kom 1910 med luftkyld 1 cyl. 624 cc motor på 5 hk. Kallad Mobbel. Samma år bytte firman namn till Apollo-Werke. Bilarna kallades därefter Apollo-Piccolo. Dock behöll man namnet Piccolo på alla luftkylda modeller.
Nästa sida 4 Föregående Sista


10.jpg Ref. 1

Hanomag (Kommissbrot)

Firman Hannoversche Maschinebau började med att tillverka ånglastbilar 1905. Den första personbilen kom 1924 och kallades i folkmun för kommisbrot (arme-limpa). Den var 2-stitsig med ganska liten hjulbas. Det gjorde att man ej behövde differential. Man nöjde sig med kedja som drev bakhjulen. Motorn var 1-cyl. 499 cc gav 10 hk vilken var monterad bak. Modellen tillverkades fram till 1928 i totalt 15775 st.
Hanomag gör i dag endast lastbilar.
Bakom syns Mercedes Benz Adenauer.
Nästa sida 5 Föregående Sista


20.jpg Ref. 1

Aero Roadster 1933

Tillverkades av Aero Prag, Tjeckoslovakien. 1929-1947
Den ursprungliga Aero var Tjeckoslovakiens minsta bil och härstammade från cykelbilar ursprungligen konstruerade av Novotny. Den hade 1-cyl 2-takt motor på 10 hk. Bilen på bilden är en 2-cyl, 2-takt på 1000 cc och 25 hk, försedd med framhjulsdrift. Efter kriget tillverkades en moderniserad model typ 30. Den hade en spetsig kylare och 2-takts motor. Ett antal exemplar av denna bil, Aero Minor, kunde ses på svenska vägar under 50-talet. Produktionen upphörde 1947.
Nästa sida 6 Föregående Sista


14.jpg Ref. 1

DeDion Bouton

Greve DeDion tillverkade först ångfordon. 1893 började man tillverka bensinmotorer. Det var de första verkligt högvarviga, max 2000 rpm, motorerna. Man fick ut relativt hög effekt i förhållande till cylindervolymen. Motorerna använde batteritändning och mekaniskt styrd fördelare, Greven konstruerade också en speciell bakvagn, vad vi idag känner till som DeDion-axeln. Kedjedriften försvann och kardanknutar infördes. En DeDion Bouton deltog i biltävlingen Peking-Paris 1904. Den mest populära modellen kallades för Voiturette. Detta namn blev senare synonymt med öppen 2-sitsig bil. En DeDion sålde på sin speciella konstruktion. Efter första världskriget levde DeDion en tynande tillvaro, med tillverkning av mindre bilserier. Efter andra världskriget överlevde man bara fram till 1950, med tillverkning av nyttofordon.
Mer om DeDion.

Notera bakre cykelhjulet, till höger, försett med spiralfjädrar i stället för däck.
Nästa sida 7 Föregående Sista


15.jpg Ref. 1
Den silverfärgade MC.n är en OPEL. Säkert framtagen
för miltär användning.
ziegen8.jpg Ref. 1
BMW R?. Encylindrig från ca 1928.
Observera framhjulsfjädringens konstruktion.
Nästa sida 8 Föregående Sista

17.jpg Ref. 1

Riedel

En originell tysk konstruktion. Den lilla mc:n Imme tidigare benämnd Golbe. Den är säkert vad ramen beträffar inspirerad av minsta MotoGuzzin samt för övrigt enligt moderna aeroplan idéer. Mest iögon-fallande förutom de ovanliga linjerna är den enbenta fram och bakgaffeln samt att bakgaffeln tjänar som avgasrör. Vidare är konstruktionen genom länksystem så utformad att drivkedjan håller konstant längd vid fjädring. Motorn är utrustad med frihjul. Motor 99cc, 4.5 hk 3 växlad, vikt 62 kg, drar 0.23l/mil och kan göra 50 km/tim. (text Mc-nytt )
MC:n (lättviktaren) är tillverkad i Immenstadt.
Nästa sida 9 Föregående Sista


 Ref. 1

Renault

1898 började Louis Renault att tillverka en bil med DeDion motor på 1.75 hk. Luftkyld med kardan och diff., 3-stegs växellåda med backväxel. En mycket avancerad konstruktion. 179 ex. såldes. Från 1902 ökade motorvolymerna upp till 6.3 l, på grund av kravet från tävlingsbilarna. Från 1904 till 1928 höll man fast vid en konstruktion med L-topp motor, gjutna cyl.block i par, magnettändning, termosifonkylning och kylaren placerad bakom motorn. 1905 kom modellerna AX och AG som var grund till alla Renaultbilar även de berömda Taxis de la Marne. Paris taxibilar hjälpte till att flytta Franska armen under slaget vid Marne, vilket gjorde att tyskarna stoppades. 1908 kom 6-cyl. bilar. 1911 avtagbara hjul, och trycksmörjning. Mer än 10000 bilar tillverkades. Renault har egentligen ej haft någon down-period av betydelse. Ett mörkt kapitel är Louis Renault död i fängelse 1944, efter anklagelse om samröre med nazisterna. Efter hans död nationaliserades företaget. Under och efter kriget utvecklades i hemlighet en liten bil, CV4, med hjälp? av bl.a. Ferdinand Porsche som satt i fängelse för krigsförbrytelser, utlånad till Renault. Bilen på bilden en Voiturette från ca 1907. Bilen bredvid en Citroén från ca 1923.
Nästa sida 10 Föregående Sista


13.jpg Ref. 116.jpg Ref. 1
17.jpg Ref. 119.jpg Ref. 1


22.jpg Ref. 1

Uppe till vänster ser du en MC av märket Wanderer. Till höger en närbild av Riedel mc:n som vi talat om tidigare. Under den gröna mc:n en gammal Opel och till höger 1cyl. BMW med bladfjäder på framgaffeln. I gamla vagnsskjulet hade man ett antal bilar varav denna unga soldat stod och frös bredvid sin kübelwagen (läs VW). Man kan nästan ana den ryska tundran med -30 grader och storm med
 30 m/s. Inget att längta efter.







Nästa sida 11 Föregående Sista


27.jpg Ref. 1 28.jpg Ref. 1

Två deltagarkort från Ziegenhagen. Överst Torbjörn Wahlgren med Fru och Bosse "Bugatti" även nederst i något bättre utförande studerande entrékiosken. Som man ser är området en nedlagd lantgård. Typisk tysk sak. Man kan bakom Torbjörn se det gamla lidret som nu var ombyggt till "kall" utställningshall. Övrigt fanns det lekområde för barn, vandringsträdgård för äldre och leder för de sportiga i den kuperade terrängen runt omkring.
Till sida 1 Föregående


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:       
Referens 1: ©Björn Bellander 
 bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 2: ©Foundation Prestige Bugatti Paul Kestler
Referens 3: ©Auto-Salon-Singen  www.auto-salon-singen.de
Referens 4: ©Sinsheim Auto Museum www.museum-sinsheim.de
Referens 5: ©Classiccar Collection www.carclassic.com
Referens 6: ©Mercedes Benz www.mercedes-benz.se

Björn Bellander 2006-
Tillbaka till museumlista