Webbsidan som avhandlar Porsche  Museum länk till det nya museet.
8 sidor. Bilder tagna år 2000. Porsche har 2009 öppnat en ny museibyggnad på den gamla leverensparkeringen.
© Björn Bellander 2006 - 2013  sedan 060105 Uppdaterad: 2016-10-09
Lank till startsida   English version

Om denna sida ej har någon innehållsförteckning. Klicka på den blå länken
"Länk till startsida". Bilder kan förstoras genom att klicka på dem.
Återvänd med att stänga bilden.
Porsche Museum
Museet ligger strax utanför Stuttgart i ett område som heter Zuffenhausen. Titta efter Porschestrasse 42. Här ligger flera fabrikskomplex som Porsche har bl. a. vad man kallar Werk II, där deras lilla museum ligger. Här har man placerat alla sina tävlingsbilar ca 20 olika modeller. Mycket propert och stilfullt arrangerat.

Det var lite krångligt att hitta dit, men efter lite fram och tillbaka gick det bra. Sökande efter parkeringsplats, vilket var nästan omöjligt att hitta. De anställda vid fabriks komplexet parkerade överallt. Till slut körde vi till entrén och frågade. Tyvärr fick vi bara en anvisning var det kanske gick att parkera. Där var det trångt men vi klarade det med vår Volkabuss.
På vägen ned till fabriksporten gick vi förbi en leveransparkering med bara häftiga Porsches, som var skyddade mot repor och regn.
Entrén som låg innanför till höger om fabriksporten. Här släpptes vi in under övervakning. Museet hade inga fler besökare än vi 8 museum fantaster från Sverige. Vi antog att man i huvudsak använde museet för affärsbesökare och bilköpare.
Man klarar att studera museet på ungefär 2 timmar beroende på intresse. Men om man inte har en speciell känsla för märket skall man inte göra sig besvär att åka dit. OBS nytt museum från 2009.

Folder-1.jpg Ref. 1 Nästa sida 2 Sista sida

Folder-3.jpg Ref. 1

Porsche museums
entré.
Det var gratis entré. En liten cafeteria och den obligatoriska disken med försäljning av modell bilar. Bara Porsche.
Vid cafeterian stod det Folder-2.jpg Ref. 1en "halverad" Porsche 911.
Bara Hallen du ser framför dig är museet och bilarnas olika typer är lätt att föreställa sig.

Dr Ing. Ferdinand Porsche levde under den lyckliga tid då stora konstruktörer kunde få utlopp för sin kunskap. Hans Info Lohner-Porsche 1902.Lohner-Porsche på Horten bilmuseum Norge.första uppfinning var en elektrisk motor som skulle placeras i hjulen på en bil 1897. Lohner-Porsche. Man hade ju inte så mycket till motorer i slutet på 1800-talet. Tyvärr var inte styrtekniken tillräckligt utvecklad så konstruktionen fick inget stor genomslag på konsument marknaden. Ferd. tog dock ofta fram sitt "barn",
Dessa två bilder visar Porshes första kända bilkonstruktion. Lohner Porsche. Konstruerad och tillverkad på Lohner Werke i Österrike 1902. Läs info bilden. Med tillstånd av Per Sörliden. http://bilar.sorliden.se klicka in på sidan 2.

framförallt till militära projekt under WWI. Fram till 1936  hade han varit inblandad i ett flertal konstruktionsobjekt. T.ex. Mercedes Benz SS och SSK kompressor och ett antal prototyper, t. ex. NSU, som skulle leda fram till prototypen på VW kallad Porsche type 60, 1936. Det var nu han fick uppdraget att ta fram en folkbil till det Tyska folket. För detta öppnade han sin, 1931, konstruktionsbyrå i Stuttgart och i ett enkel garage byggdes den första folkvagnen. Senare byggde Mercedes Benz de 30 prototyperna. Dessa överlämnades till SS för utvärdering under Ferd.s ledning. Fram till sept. 1939 byggdes fabriken i Wolfsburg där denna bil skulle tillverkas. Tyvärr kom kriget emellan och hans talang kom att utnyttjas i rikets tjänst. Bland alla mer kända produkter där Porsche var inblandad i är framtagningen av de kända stridvagnarna av typ Tiger, Panther och jeepmodellen Kübelwagen. Sverige har under 1990-talet köpt efterföljaren till Panter. Inte mycket lik ursprunget men namnet föpliktigar. Hans son och sonson fortsätter att driva Porsche fabriken. Ferd. Porsche dog 1951.

Nästa sida 3 Föregående Sista


9-12.jpg Ref. 1

Porsche 962C 1987

Ferrari, Ford, Jaguar och Renault var de dominerande märkena när Porsche vann sin första seger på 24 tim LeMans 1970. Porsche har spelat en dominerande roll i denna prestigefulla tävling. Alltsedan dess har Porsche förlängt sina segrar fram till 1987, trots ett massivt motstånd från fabriks Jaguarer. Förarna Stuck/Bell/Holbert vann den 12:te segern klart med Porsche 962C på LeMans. Sverige har förare som Joakim Bonnier och Stanley Dickens som också kört LeMans, Stanley dock ej med Porsche utan Mercedes Benz. Hans namn står skrivet på en LeMans bil i Mercedes museet. Se Mercedes.


Nästa sida 4 Föregående Sista

9-13.jpg Ref. 1
Porsche 911 Carerra GTS 1973

Denna uppsågade Carerra visade många saker. Dels hur man med stor skicklighet lyckats klämma in 2.7 liters motorn. Men å andra hur skall man, jag som väl aldrig kommer att äga dylikt monster, kunna serva. T.ex. tändstiftsbyte. Fullständigt omöjligt utan att demontera motorn. En påkörning bakifrån kostar nästan lika mycket som en ny bil. Oj oj inte dåligt men ett fantastiskt bil. Vi hade ett gäng Porscheförare i SSK-srien som körde 911. Bl.a. Dick Biström.

Nästa sida 5 Föregående Sista


9-15.jpg Ref. 1   
9-14-1.jpg Ref. 1
 

 

 

 

 

 

 

 

Nästa sida 6 Föregående Sista


9-19.jpg Ref. 1
              9-18-1.jpg Ref. 1

Nästa sida 7 Föregående Sista

9-20.jpg Ref. 1
                                    9-21-1.jpg Ref. 1

Nästa sida 8 Föregående Sista

Folder-4.jpg Ref. 1 1939
En av de 30 första Volkswagens utanför Ferd´s villa i Stuttgart. Möjligen hade han denna bil för sina resor till fabrikslokalen som var under byggnad i Wolfsburg. Fabriken färdigställdes september 1939. Dock kunde  produktionen av Porsche Typ 60 ej starta då kriget drog igång med anfallet på Polen och Frankrike.
Ferd. fick fullt upp att gör med konstruktion av Kübelwagen KDF för armén, samt motsvarande som amfibiebil. En bra länk till Type 60:s historia.
Folder-5.jpg Ref. 1 1948
Efter kriget tog fransmännen hand om Ferd. för att göra om VW:n till en fransk bil. Renault CV4? Peugeot satte stopp för detta. Man internerade honom istället med anklagelse som krigsförbrytare. Slavarbete i hans produktions anläggningar. Han fick sitta i 20 mån och arbetade troligtvis på CV4:an. Under tiden hade sonen Ferry tagit över och tog fram den första handbyggda Porsche no. 1. 356:an.
Folder-6. Ref. 1 1949
Ferry, sonen som också var internerad, arbetade, efter sin frigivning, med att få igång verksamheten i Gmund. Under denna tid tog han med hjälp av Italienskt kapital fram tävlingsbilen Cisitalia. För pengarna han fick för detta köptes Ferd. och hans medhjälpare fri från Frankrike. En kostnad på 500 000 francs per person. Han frigavs 1 augusti 1947.
   Folder-7.jpg Ref. 1 1931
Ferd.s första kontrakt efter han startad sin konstruktionsbyrå i Zuffenhausen var att ta fram en 6 cyl. bil åt Wanderer. Den fick beteckningen Porsche Type 7. Jämför Bugattis sätt att beteckna bilmodellerna. Precis detsamma.
Ferdinand Porsche Story
Första sida Föregående

Bilder från följande ägare har använts bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:       
Referens 1: ©Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 2: ©Foundation Prestige Bugatti Paul Kestler
Referens 3: ©Auto-Salon-Singen  www.auto-salon-singen.de
Referens 4: ©Sinsheim Auto Museum www.museum-sinsheim.de
Referens 5: ©Classsiccar Collection www.carclassic.com
Referens 6: ©Mercedes Benz www.mercedes-benz.se
Uppdaterad: 2016-10-09