Lank till huvusida  English version
Om denna sida ej har någon innehållsförteckning. Klicka på den blå länken "Länk till huvudsida".

Autostadt Museum
I staden Wolfsburg där Volkswagens huvudfabrik ligger har man på ett område
öster om de välkända skorstenarna, byggt ett område som man kallar AutoStadt.
Det är uppbyggt för att visa bilens utvecklingshistoria. Här får man alltså inte bara
se Volkswagen utan också andra för bilhistorien viktiga utvecklingssteg.
I Wolfsburg finns även ett separat museum knutet enbart till Volkswagens bil-
märken. Såsom Horch, Volkswagen, DKW, Wanderer, andra AutoUnion-märken
och av VW tillverkade krigsfordon. Se mer om du följer länkarna
 Autostadt, Volkswagen, Volkswagen Historia eller Svenska VW museet


Autostadt museum. Ref. 1
Detta är platsen framför Volkswagens fabrikskomplex. Det vi ser är kontor och leveransgarage. Se även de 2 runda parkeringsgaragen. Bakom ligger de berömda skorstenarna (som idag ej används) till tillverkningsenheterna. Se bild 2. Hit kommer varje lycklig tysk medborgare som köpt en ny VW för att hämta den. Det anses som en extra förmån. Dock får inte mer än köparen gå in för att hämta ut sin dröm. Mor och barn får snällt stå kvar och vänta. Första anhalt blir en bensinstation. Till vänster är ingången till Autostadt. Se bild 3.
Autostadt museum. Ref. 1
Det är fantasiskt att dessa 4 skorstenar klarade 4 års bombningar. Men det är ju klart att fabrikslokalerna blev svårt skadade.

Autostadt museum. Ref. 1
Det kallas också för AutoZeit för att syfta på bilens utvecklingshistoria. En fantastik hall var entre, där man fick registrera sig betala en symbolisk entreavgift. Sen var vi inne. Nog har VW tjänat pengar alltid. Jag måste berätta mer. Hela området är en fantastisk park, med olika paviljonger. Den första man kommer till är AutoZeit. När man kommer in där är det som blicken först fastnar på en fantastisk Bugatti W18 till höger. Men även en söt, vacker med perfekt klädsel och ett leende som ej gick att motstå, tro vad du vill thai-flicka, som försöker styra oss besökare till en rulltrappa, för man skall börja på 5 våningen. Besökare skall följa "tiden" nedför trapporna på varje våningsplan. Nåja efter vissa problem i beslutsprocessen tog vi rulltrappan.

Autostadt museum. Ref. 1
Väl uppe på översta våningen börjar vi med det som varje museum av rang har. En kopia av Benz första bil. Bilden visar motorn med balanshjulet. Mycket finns att säga om den. T.ex att det blev en 3-hjuling. Benz lyckades inte lösa problemet med stryning på en 4-hjuling. Det gjorde han dock på nästa modell. Systemet med king pin som använde camber- och castervinklar. Detta fick Benz patent på vilket gjorde att hans konkurent Daimler ej kunde göra en lika bra framvagn, ett antal år framåt. Orginalet på 3-hjulingen står på Deutsche Museum i München.
Autostadt museum. Ref. 1
Laurin & Klement 1905-1907. 2-cyl V-motor, vattenkyld, 1005 cc, 7 hk, 40 km/tim. Klement och Laurin började som cykeltillverkare 1895. Efter att under flera år, med motorcyklar vunnit många tävlingar, började man 1905 att producera bilar. 1925 gick deras firma ihop med Skoda.

 

Autostadt museum. Ref. 1
Horch 10/12 1903.2 cyl. vattenkyld, 2500 cm3, 10/12 hk, 50 km/tim. 10 st byggdes. Detta ex. var Horch andra bilmodell. Tidigar hade han varit anställd som tekniker hos Benz, men slutade 1899 och öppnade eget. 1906 uppstod bråk i styrelsen och Horch avgick och startade Audi. Denna firma är grunden till dagens Audi inom VW belägen i Ingolstadt. Den ligger ca 10 mil norr om München. 1956 kom den sista bilmodellen ut, från det förstatligade östtyska bolaget, men måste säljas under namnet Sachsenring.
Autostadt museum. Ref. 1
Volkswagen V3 Prototyp 1936.
4-cyl boxer, 985 cm3, 23.5 hk 3000 rpm, max 100 km/tim. Ferd. Porsche som före 1936 konstruerat prototyper för Mercedes Benz, Zündapp (5-cyl stjärnmotor) och NSU, i sina försök att skapa en liten bil ägnat folket. Ingen av dessa hade dock pengar att förverkliga ideerna till produktion. Dock byggdes en prototyp för NSU (se bild). Nu fick han 1934 av staten uppdraget att ta fram 3 prototyper vid sitt konstruktionskontor (ett garage) i Stuttgart. 1937 producerade man ytterligare 30 försöksvagnar.
Autostadt museum. Ref. 1
På utställningen finns en ritning projicerad av ursprungsfolkan. Den hade en 1-cyl luftkyld motor. Av de första bilarna finns inga kvar. Det exemplar som finns i Wolsfburg är en replikas. Jämför gärna fronten med NSU-prototypen som finns i denna bildserie. Inga bilar såldes till allmänheten före kriget. Engelsmännen tog över och efter många om och men startade en tillverkning av överblivna delar från krigsproduktionen. 1949 återlämnades fabriken, och efter 19 millioner tillverkade lades modellen ned 1975.
Ursprungsfolkan sedd bakifrån.

 Autostadt museum. Ref. 1
Auto Union GP type C. En annan skröna (sann?) var att Nuvolari var den enda som verkligen behärskade bilen. Den som verkligen kunde bilen var Bernd Rosemayer. Dock dödades han 1939 vid ett rekordförsök. Audis försteförare var Hans Stuck. Därefter kom Nuvolari. VW har ej nämnt honom men han var ju italienare

Autostadt museum. Ref. 1
 Auto Union GP type C 1936. Biltypen som är designad av Ferd. Porsche och byggd av det fria märket Auto Union (ännu ej uppköpta) 1934 -35. Sedan lämnade Porsche projektet för att bygga VW åt Hitler. Det fanns modeller från 1934 till 1939. Med en motor som var på 6000 cm3 och 520 hk, monterad framför bakaxeln vann bilen många race i kamp med Mercedes "silverpilar". Förare var bl.a. Varzi, Stuck och Rosemayer senare Novulari. Om dessa bilar har det skrivits mängder. T.ex. historien när man hittade en motor i Östtyskland och smugglade den till väst och sedan till England. Historien är sann men sättet man gjorde det på varierar. Denna bil är en replika och helt uppbyggd från scratch i England (obs även motorn). Efter att ha studerat nya webbsidor 2009 är jag osäker om detta är en replika eller uppbyggd av delar som man kommit över. Dock var det en replika enligt uppgiften jag fick på museet. Firman i England som har renoverat alla Auto Union bilarna heter Dick Crosthwaite och John Gariner i Buxted England.

Autostadt museum. Ref. 1
 Bugatti Atlantic SC 57 1937. Totalt byggdes 750 Bugatti på 57 serien mellan 1934 och 1940. Av Atlantic SC gjorde endast 3 st. S betyder short chassi och C stod för kompressor som var kopplad till den 3257 cc stora motorn med dubbla överliggande kamaxlar. De utvecklade 200 hk vid 5500 rpm. Notera hur man löst karossens konstruktion med 2 halvor ihopnitade. Smart! Senare forskning av Aros medlemmar har visat att denna bil är en kopia byggt på en Atlantic ram nr 8. En sak som undgått VW:s granskande öga vid köpet. Detta gäller ju bilen på nästa bild som ärr densamma sedd bakifrån.

 

Autostadt museum. Ref. 1
Det här var en av de två bilar som nästan utkonkurerade vägvisaren vid rulltrappan. Det var denna Atlantic och EB18. Här är Atlantic bilen sedd bakifrån.

Autostadt museum. Ref. 1
 Ett försök att avbilda förarplatsen. Sätet var på intet sätt inställbart och man får intrycket, den långa rattstången, att man måste vara en mycket lång och välbyggd person för att klara av bilen som är försedd med mekaniska bromser. Det gäller att trycka hårt på bromsen.

Autostadt museum. Ref. 1
Bentley 3.7 1935. På grund av sina LeMans segrar hade Bentley mycket god renomé. 1931 köpte RollsRoyce Bentley för 125575 £. VW köpte Bugatti och Bentley 1965. Den här Bentleyn med custom kaross beställdes av Sir Roy Fedden, som var designer hos Bristol Motors. Detta chassi tillverkades i 1177 exemplar.

Autostadt museum. Ref. 1
DKW F1 1931. Framhjulsdriven 2 cyl 2 takt, vattenkyld 585 cc, 15 hk och max 80 km/tim. Se även Volkswagen.

 

Autostadt museum. Ref. 1
 Uppskuren motor V6 bild 1.
Autostadt museum. Ref. 1
 Uppskuren motor V6.
Autostadt museum. Ref. 1
VW EA 48 1955 (EA=entvicklungsauftrag. 1953 startade man med utveckling av en liten 4 sitsig, som bestämdes skulle kosta 2000 DM. Bilen hade framhjulsdrift 2 cyl. boxer, 700 cm3, 18 hk, 80 km/tim. Kom ej längre än till detta stadium. 
Autostadt museum. Ref. 1
Bugatti EB 218 Genser Saloon 1999. När VW köpte Bugatti utlovade man att i Molsheim, Frankrike, skulle man starta upp med att bygga Bugatti lyxbilar. Detta är resultatet av detta löfte. Någon serieproduktion blev det dock inte, utan bara ett antal one of a kind lyxbilar mer eller mindre sportiga. Man konstruerade en ny motor som har 18 cyl med 3x6 bankar. 
Autostadt museum. Ref. 1
 Full vy.
Autostadt museum. Ref. 1
 Man hade ingen trycksak på bilen, men följande minneslapp hade vakten i sin handväska.
Autostadt museum. Ref. 1
 Frontvy
Autostadt museum. Ref. 1
Bentley V12.Området hade ett antal paviljonger bl. a. Lamborghini. Här en bild från Bentley paviljongen. Dessa var dock ej så intressanta som Zeithaus. 

 

Autostadt museum. Ref. 1
Porsche Prototype 1932 (NSU). Denna prototyp som byggdes av NSU är en förlaga till VW V3. Motor hjulupphängning och front (jfr!). Med 1470 cm3 luftkyld svansmotor, 28 hk, 100 km/tim är den mycket lik VW V3. Denna bil kördes av en anställd vid NSU fram till 1956. 
Autostadt museum. Ref. 1
Cadillac 1959 Eldorado Cab. En bilmodell som absolut ingår i bilens utvecklingshistoria. Främst ur karosseri design. 

 

Autostadt museum. Ref. 1
VW Stoll Coupe.Bilen en standard VW som beställdes av en advokat i Bad Neuheim från Stoll Coachwork 1951. Den gick genom många händer innan den renoverades av en entusiast i England. Såldes senare 1955 till Stiftung Volkswagen. 

 

Autostadt museum. Ref. 1
Skoda Superb 924. 6 cyl., 3137 cc, 85 hk, 125 km/tim. Toppmodell i Tjeckoslovakien. Jfr AUDI 922. Tillverkningen upphörde 1949. 

 

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:       
Referens 1: ©Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 2: ©Foundation Prestige Bugatti Paul Kestler
Referens 3: ©Auto-Salon-Singen www.auto-salon-singen.de/
Referens 4: ©Sinsheim Auto Museum www.museum-sinsheim.de
Referens 5: ©Classsiccar Collection www.carclassic.com
Referens 6: Mercedes Benz www.mercedes-benz.se
Webbsida som avhandlar Autostadt Museum Wolsfburg 
omfattar 27 sidor. Bilder tagna år 2000.

 sedan 060105 Uppdaterad: 2018-06-11
© Björn Bellander 2006 -