Webbsidan som avhandlar MotorTechnica Museum (officiella webbsidan numera stängd 2008 och museet troligen nedlagt) Se denna wikipedia sida.
omfattar 7 sidor. Bilder aktuella år 2000.
©Björn Bellander 2006 - 2013  sedan 060105 Uppdaterad: 2016-10-24 
Lank till startsidan

Om denna sida ej har någon innehållsförteckning. Klicka på den blå länken "Länk till huvudsida". Bilder kan förstoras genom att klicka på dem. Återvänd med att stänga fönstret.
 
Ref 1

I en stad inte alls långt från RossoBianco ligger MotorTechnica. Ett museum inhyst i gamla fabrikslokaler. Museiledningen är inköpsbenägen för utanför fanns det högar med gamla flygplan och annat obestämt. Man har köpt upp mycket från gamla Östtyskland. Detta ingick inte i museets förevisning, men kanske kommer att bli. Tyvärr var ljusförhållandena dåliga, med fönster som gjorde det svårt att fotografera. Här är i alla fall några intressanta bilder.
I entrén sprang vi på en Panhard som till allas glädje är samma bil som på Aros Motorveteraners logo. Vi var helt ensamma i hela museet, som förutom bilar även hade en stor mc-samling. De stod alldeles för tätt för att få några bra bilder. Efter att ha besökt ett antal museer kan man ana åt vilket håll museiledningens intressen riktar sig.
Nästa sida 2 Sista


Erich Honeckers Peugeot. Ref 1

Östtysklands partibil.

Detta var Erich Honeckers bil. En Peugeot specialbeställd med skottsäkra dörrar och fönster. Det var med ett leende man konstaterade att den forne rysslakejen hade drivit östra Tyskland till ruinens brant. Man hade inte ens råd med en rysk ZIL. "The Force" (som man säger i Star War) var inte med längre och straffade ledningen med att förtvina. Men tråkigt nog, när förändringens vind blåst färdigt kunde man inte ens ställa honom inför rätta. Han flydde till Ryssland men lämnades ut som persona nongrata till Tyskland, där man försökte ställa honom inför rätta. På grund av långt framskriden cancer tilläts han gå i exil till Chile där han dog 1994.
Det kommer en dag då vi alla får stå inför skranket och erkänna hur dumt vi behandlat våra medmänniskor stort som smått. Tyvärr vet vi inte hur Erich klarade det, men var så säker...
Nästa sida 3 Föregående Sista


19-104 Ref. 1 19-105 Ref. 1

I något som skulle likna en lada har man ställt in alla orenoverade bilar och vagnar av alla de slag. Riktigt som man själv tänker sig, ett sådant där fynd som är lika orealistiskt som en bingolotto vinst. Här stod bl.a. denna gamla Mercedes som du kan läsa mer om ifall du klickar på skyltbilden. Här stod också en Mercedes 300S från 1954. En sådan där som Uno Ranch köpte ny när den kom ut. Pga liten fälgdimension var man tvungen att gör djupa bromstrummor vilket drog med sig att när det regnade rann det in vatten och man förlorade bromsverkan. Uno Ranch lämnade tillbaka den. Han var tillräckligt känd för att man skulle gå med på det. Idag tar inte Volkswagen återförsäljaren ens tillbaka en Lupo!! Å andra sidan, hade jag haft en 300S stående i garaget hade den fått stå kvar. Bra pensionförsäkring! Kostar bara 35:- /år (2000).
Nästa sida 4 Föregående Sista


19.98.jpg Ref. 1

Austin Seven 1934
Detta ser ut som förlagan till de välkända taxibilarna i London. Takräck på pergamoidtak. I London lär det regna mycket!!
747 cc 4 cyl. 15 hk och 80 km/tim det var väl vad man behövde i den trafiken som var tät redan på 30-talet.
Det var med Austin Seven som Colin Chapman började sin karriär, när han byggde om en till det i England populära "mud hill climb" vilket han gjorde i föräldrarnas villa garage. Alla som varit i England vet hur små dessa är. Han hade naturligtvis en mycket förstående hustru, Hazel. Boken Lotus kan verkligen rekommenderas.
Titta på MG TC och det för mig okända märket till höger. Så här nära varandra stod bilarna uppställda. Nästan lika tätt som Svedinos museum utanför Varberg.
Nästa sida 5 Föregående Sista


Miniubåt. Ref 1 Info miniubåt. Ref 1

Alla museer i Tyskland har föremål från WWI eller mest från WWII. Det är intressantare med utrustning från WWII. Här en mini ubåt. Det byggdes ganska många. Stackars den som hade att föra den mot målet. 2 torpeder var monterade, en på var sin sida. Det dumma var förstås att de vägde så mycket så ubåten tappade helt "balansen" när en av dem avfyrades och kunde ej hålla sig på rätt köl. Båten vägde 7 ton olastad och drevs av en bensin motor på max 1.7 m djup. Det var ett självmordsvapen.
Bakom ser du ett stridvagns torn, T34, som man testat att skjuta på. Bredvid ett ånglok och framför en transportvagn med Lloyd Alexander. Dom sista?
 

Nästa sida 6 Föregående Sista


19-97 Ref. 1

Den här scootern med släpvagn intresserade vi oss en lång stund för. Varför stod den ensam här framför en brandbil som tryckts upp mot väggen och cykeln framför. Vi kom fram till att man hade haft svårt att hitta plats för dessa. Kanske hade det varit bättre att hitta något annat objekt.
Nästa sida 7 Föregående Sista


Adler Autobahn 19-102 Ref. 1 19-103 Ref. 1

Adler Autobahn är en mycket intressant bil. Den kom med Airflow stylen som alla trodde på, men ingen köpare ville ha. Bilen hade 6 cyl. 2500 cc och framhjulsdriven. En sådan  annonserades i Classic Motor 2003 från Norge. Helt nedrostad utan motor. Alla som har ägt framhjulsdrivna Adler vet att Junior modellen ej hade någon vattenpump. Motorn var monterad med växellåda framåt och fläkten/generator drevs av kilrep alldeles framför kopplingen. Det kilrepet var delat! Bak hade den dessutom kvartselliptiska bladfjädrar monterade i bilens längdriktning med bakre fäste i bakaxeln och främre ungefär i höjd med mittre dörrstolpen. Fram var det 2 bladfjädrar tvärs som bildade hjul upphängningen, en över växellådan en under. En mycket intressant konstruktion. Många modeller hade torisionsfjädring. Bl.a. behövde inte ramen gå över bakaxeln. Jag vet, för min far hade en Adler Senior (1700 cc) som såldes 1947 med fruset block med god förtjänst mot en Studebaker Champion. Till vänster ser du en Hansa och till höger en DKW. Notera fönstren i bakgrunden. "Inte Perfekt" för fotografering. Om Adler rekommenderar jag boken Adler av Werner Oswald ISBN 3-87943-783-1. Adler klubb.
Till sida 1 Föregående


Bilder från följande ägare har använts  i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:       
Referens 1: ©Björn Bellander 
bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 2: ©Foundation Prestige Bugatti Paul Kestler
Referens 3: ©Auto-Salon-Singen  www.auto-salon-singen.de
Referens 4: ©Sinsheim Auto Museum www.museum-sinsheim.de
Referens 5: ©Classiccar Collection www.carclassic.com
Referens 6: ©Mercedes Benz www.mercedes-benz.se
web counter
web counter
Tillbaka till museumlista