2012 års öppet hus. Ref 1 Hyttor och gruvor i Bergslagen
Med MC till  Vintjärns gruva
Text och bild Björn Bellander. Bilder 2012
English version
sedan 060105
Uppdaterad
2017-03-17
© Björn Bellander
web counter
web counter
Tillbaka

Angelsbergs hytta
Ags hytta
Bispbergs gruva
Bjorndammens hytta
Dunshammar
Flatenbergs hytta
Flogbergets gruva
Grangshammars bruk
Hogfors
Klackberg
Karmansbo
Klenshyttan
Korsans smedja
Kloten
Lapphyttan
Langshyttan
Mellings hyttruin
Mossgruvan
Norns hytta
Ohs Bruk
Oljeon
Ombenning
Ostra Silvberg
Polhemshjulet
Sala Silvergruva
Svinryggen
Sura bruksmuseum
Skottvangs gruva
Trangfors
Ulfshyttan
Vintjarns gruva


Akers Styckebruk
Roda Jorden
Stjarnsund
Kloster
Loa hytta
Pershyttan
Trummelsbergs hytta
Sala sikvergruva
Nora veteran jvg
Falu koppargruva
Hillanget Ludvika
Tykarpsgrottan
Pershyttan
Riddarhyttan koppar
Ramnas valsverk
Kratte masugn
Mojsen Grangesberg

Länkar

Baggbo
dykarnas bilder

Munkens gruvbesök mm

Munkens film om Vintjarn



 

Olof Anderssons minnessten. Ref. 1Minnesstenen över Vintjärns gruvas upptäckare. Det var en Finsk man OlofÖvergivet dagbrott. Ref. 1 Andersson från Gräsbackatorp som på väg till kyrkan i Svärdsjö, 1725, hittade malmstenar eller som det står på stenen "fant jag ett malmstreck på Winkiärs Kiöhlen". Sedan dess har man brutit malm här i över 250 år.
Denna plats ligger alldeles bredvid laven, nybyggd 1941, som fortfarande står rödmålad och grann ovanför det snett nedåtriktade gruvhålet. Här åkte gruvarbetarna ned, medDagbrottet från 1940 och framåt. Ref. 1 den rälsbundna gruvhunden, "vagnen", som annars användes för att ta upp malmen. Banan är över 400 m lång och går till Gruvgång. Ref. 1ett djup av 232 meter.  Bredvid ser man det stora dagbrottet där man under 1970-talet bröt malm under gruvan sista tid. Gruvsamhället, när det var som störst, hade 400 innevånare av vilka ca 125 arbetade iDisponentgården. Ref. 1 gruvan. Gruvans största problem var att man inte hade någon kraft. För detta anlades en stånggång som var Malmtransport i gruvan. Ref. 1nästan 2.5 km lång från Vintjärnen. Denna var klar för drift 1776. Stånggången förbättrades 2 gånger. Lämningar finns kvar nere vid Vinneråns utlopp. Gruvans ägare var fram till 1800-talet de lokala bönderna, men köptes då ut för att man skulle kunnaGruvhålet vid pipschacktet. Ref. 1 effektivisera brytningen. Då Svartnäs hytta ej  kunde hantera all malmen Den lutande laven idag bredvid dagbrottet. Ref. 1byggdes en hjälphytta i Åg, som sedan skickade järnet vidare till Korsån för förädling.
1847 lades stånggången ned då en 4 km lång kanal
byggdes från Ryssjön till en dammsjö i Vintjärn dennaVintjärns järnvägstation. Ref. 1 vattenkraft kunde dra 64 pumpar vid de olika gruvhålen. Man började 1871 använda dynamit vilken ökade utvinningen av Översiktsbild från Vintjärn. Ref. 1malm avsevärt. All malm hade hittills samlats på en plats för transport under vintertid till de olika hytterna. Detta skedde då med hästforor. Under snöfattiga vintrar fick man inte iväg någonTidig bild på laven. Ref. 1 malm. 1876 anlades en järnväg för att avhjälpa detta, samtidigt kunde man öka produktionen och man fick även järnväg fram till Äldre bild på den lutande laven. Ref. 1Ågs hytta. Nu bröt man ca 12000 ton malm om året. 1907 elektrifierades gruvan och man kunde anlägga hisschakt för att ta upp malmen. På 1910 talet bröts 23000 ton malm. 1930Tvärsnitt av gruvan. Ref. 1 lades gruvan i malpåse fram till 1940 då den åter öppnades på grund av efterfrågan från de krigförande länderna. En ny betonglave byggdes och brytningen gick Lastning av uppfodringsvagnen. Ref. 1ned till 355 m 1966. Man nådde en produktion av 100000 ton. All malm gick med lastbil till Domnarvets Jernverk i Borlänge. 1978 lades gruvan ned trots kända fyndigheter på 70 millioner ton malm.




Karta över gruvfältet. Ref. 1


Andra museer i denna webbsida
Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
Autostadt
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Bugatti

Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping fordonsmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Airmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-