Falu gruva med drottning Silvias namn 2002. Ref 1 Hyttor och gruvor i Bergslagen
Med MC till Svinryggen i Norberg
Text och bild Björn Bellander
Tillbaka English version
sedan 060105
Uppdaterad
2017-11-13
© Björn Bellander
web counter
web counter
Tillbaka

Angelsbergs hytta
Ags hytta
Bispbergs gruva
Bjorndammens hytta
Dunshammar
Flatenbergs hytta
Flogbergets gruva
Grangshammars bruk
Hogfors
Klackberg
Karmansbo
Klenshyttan
Korsans smedja
Kloten
Lapphyttan
Langshyttan
Mellings hyttruin
Mossgruvan
Norns hytta
Ohs Bruk
Oljeon
Ombenning
Ostra Silvberg
Polhemshjulet
Sala Silvergruva
Svinryggen
Sura bruksmuseum
Skottvangs gruva
Trangfors
Ulfshyttan
Vintjarns gruva
Akers Styckebruk hytta
Roda Jorden
Stjärnsund
Kloster
Loa hytta
Pershyttan
Trummelsbergs hytta
Sala silvergruva
Nora veteran jvg
Falu koppargruva
Hillanget Ludvika
Tykarpsgrottan
Pershyttan
Riddarhyttan koppar
Ramnas valsverk
Kratte masugn
Mojsen Grangesberg

Länkar

Info fran foto

Karrgruvan
 

Ingången till Svinryggen. Ref 1Avtagsvägen i Kärrgruvan. Ref 1Alldeles i infarten till Kärrgruvan ser du den här skylten. 50 m in strax över den gamla järnvägen finns en liten parkeringsplats den är lämplig för dig som skall titta på Svinryggen.  Har du mindre barn med åk förbi och Gruvhål. Ref 1 titta på Mossgruvan istället. Du ser nu ingången till Svinryggens 18 gruvhål. Det sker på egen risk så man kan ana att det är spännande. Denna gruvdel är från 1700-talet och man bröt i dagbrott. Man kom bara ca 10 m ned innan det var dags att välja en Gruvhål. Ref 1 Gruvhål. Ref 1ny plats. Problemet man hade var att gruvhålen fylldes lätt med vatten och man kunde endast få upp malmen på senvintern. Malmådran fanns på var sida som stigen du går efter. Observera nu att mellan varje Gruvhål. Ref 1 Gruvhål. Ref 1 gruvschakt är det precis som en vall. Det var här man drog upp malmen med häst och släde. När lutningen ned i schaktet blev för stor började man på nästa schakt. På så sätt hindrade man vattnet att rinna ned. Stigen är "huvudvägen" för borttransport av  malmen. OBS de olika vattennivåerna till vänster och till höger. Brytningsmetoden var tillmakning dvs man eldade mot bergsväggen och hackade sedan loss berget. Malmen var rik och gav stort utbyte, men det var ett hårt jobb. Dagen började kl 0300 och det sista man gjorde var att förbereda för nattens eldning och sedan gå hem kl 2100.
Bergsmännen som var bönder delade sin tid med gruvan och jordbruket. Varje bergsman hade ett lag som arbetade rullande med de andra lagen i gruvan. Transporter och koltillverkning ansvarade varje lag för. Masugnen som nu användes för bergsmalmen krävde betydligt högre temperatur för att smälta malmen. Före bergsbrytningen togs endast myr och sjömalm som var lättare att ta hand om, här använde man sig av gropar i marken. Detta var sk blästerugnar. Därför ägde man masugnen tillsamman under ledning av en masugnsmästare. Sedan arbetade man i skift för att ta reda på "sin" malm. I Norberg fanns en sådan masugn kallad Lapphyttan som finns att studera. Utvinningen var i första hand för eget bruk på gården. På detta sätt kom yrket smed att bildas. Dessa blev med tiden mycket skickliga och näst intill konstnärer för att forma järnet till nödvändiga redskap.


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-