Info om gruvmuseet. Ref. 1 Hyttor och gruvor i Åkers Bergslag
Med MC till Skottvångs gruva
Text och bild Björn Bellander. Bilder 2012
Tillbaka English version
sedan 060105
Uppdaterad
2017-11-13
© Björn Bellander
web counter
web counter
Tillbaka

Angelsbergs hytta
Ags hytta
Bispbergs gruva
Bjorndammens hytta
Dunshammar
Flatenbergs hytta
Flogbergets gruva
Grangshammars bruk
Hogfors
Klackberg
Karmansbo
Klenshyttan
Korsans smedja
Kloten
Lapphyttan
Langshyttan
Mellings hyttruin
Mossgruvan
Norns hytta
Ohs Bruk
Oljeon
Ombenning
Ostra Silvberg
Polhemshjulet
Sala Silvergruva
Svinryggen
Sura bruksmuseum
Skottvangs gruva
Trangfors
Ulfshyttan
Vintjarns gruva

Akers Styckebruk
Roda Jorden
Stjarnsund
Kloster
Loa hytta
Pershyttan
Trummelsbergs hytta
Sala sikvergruva
Nora veteran jvg
Falu koppargruva
Hillanget Ludvika
Tykarpsgrottan
Pershyttan
Riddarhyttan koppar
Ramnas valsverk
Kratte masugn
Mojsen Grangesberg

Länkar

Gruvan
Skottvångs gruva – Wikipedia

Jarnbolaget

Kolmila




 

Den Wahrendorfska kanonen för fästningar. Ref. 1

Ettans gruvschakt. Ref 1
Hästhålet. Ref 1
Pumpstocksborrhuset. Ref 1
Pumpstocksborren. Ref 1
Borrad stock för pumpning av vatten i gruvan. Ref 1 
Karta. Ref. Wikipedia
Gruvområdet. Ref. Skottvångs gruva
Bilderna visar till vänster: Ettans gruvschakt, Hästhålet, 3 bilder om borrmaskinen, 2 kartor.

Till höger: Malmtunnan som användes till alla tranporter. Ett arbetslag, tömning av malmtunnan från lera, tvärsnitt av gruvan, karta över Åkers Bergsslag, entré till gruvområdet.
Skottvångs malm finns i hela världen i form av gjutna kanoner placerade på den tidens alla försvars anläggningar i form av fort. Malmen levererades från Skottvång i Åkers Bergsslag till Styckebruket några mil norr gruvan. Åker Styckebruk med kungligt sigill, som för ändamålet byggde en dubbel masugn för att kunna få fram tillräcklig mängd flytande järn. Kanonen på bild ovan visar den mängd tackjärn som gick åt för en kanon. Åker blev förstås utkonkurrerad av Bofors när de började leverera kanoner i stål på 1900-talet.
I Skottvång utvann man malm redan i början av 1500-talet, men brytningen finns dokumenterad från slutet av 1500-talet. Gruvan lades ned 1921 mest på grund av dålig tillgång på malm. På den tiden hette det att järnmalmen var slut, men med dagens metoder skulle den säkert kunna öppna igen. Malmen var av typen magnetit, dvs magnetisk, vilket ju var lite speciellt. Till Skottvångs nackdel var att man hade svårt att få kraft. I början användes mest sk körvandring som bestod av hästar eller oxar. Sedan byggdes vattenkraft ut och stånggångar anlades. Vid gruvan byggdes en ångmaskin. Under 1900-talet fick man el. Gruvan har flera hål och beroende var malmen bröts under jord tog man upp nya hål. Efter det man slutat med tillmakningsmetoden började man under 1800-talet använda svartkrut, därefter sprängolja dvs nitroglycerin och sedan dynamit. Det var under denna tid som gruvan fick sin djupaste del på närmare 345 m. På 1920-talet började man ta reda på all malm som hade blivit över efter malmvaskningen. Malmen urskiljdes då genom att man doppade "stenen" i vatten. Då urskiljdes malm genom att "malmstenen" blev mörkare. Man fick då ut en stor mängd malm som sändes med den nybyggda järnvägen upp till Åkers Styckebruk.
Efter nedläggningen låg gruvan för fäfot fram till 1950-talet då Familjen Lars Serrander flyttade till området och började röja upp gruvområdet. Han omvandlade det gamla gruvcentret till ett utflyktsmål. Numera finns där en restaurant och café, samt markerade vandringsleder. Ett gruvmuseum är inrett bredvid den gamla laven.
Malmtunnan. Ref. 1
Gruvarbetare 1918. Ref. Skottvångs gruva.
Nere i gruvan. Från foto. Ref. 1
Arbete vid gruvan. Från foto. Ref. 1
Tvärsnitt av gruvan. Från foto. Ref. 1
Karta över området Åker. Ref. Skottvångs gruva.
Entré till gruvområdet. Ref. 1

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-