Maskinhallen i Eskilstuna museer 2007. Ref 1 Hyttor och gruvor i Bergslagen
Med MC till Polhemshjulet i Norberg
Text och bild Björn Bellander. Bilder 2008
English version
sedan 060105
Uppdaterad
2017-03-17
© Björn Bellander
web counter
web counter
Tillbaka

Angelsbergs hytta
Ags hytta
Bispbergs gruva
Bjorndammens hytta
Dunshammar
Flatenbergs hytta
Flogbergets gruva
Grangshammars bruk
Hogfors
Klackberg
Karmansbo
Klenshyttan
Korsans smedja
Kloten
Lapphyttan
Langshyttan
Mellings hyttruin
Mossgruvan
Norns hytta
Ohs Bruk
Oljeon
Ombenning
Ostra Silvberg
Polhemshjulet
Sala Silvergruva
Svinryggen
Sura bruksmuseum
Skottvangs gruva
Trangfors
Ulfshyttan
Vintjarns gruva

Akers Styckebruk hytta
Roda Jorden
Stjärnsund
Kloster
Loa hytta
Pershyttan
Trummelsbergs hytta
Sala silvergruva
Nora veteran jvg
Falu koppargruvam
Hillanget Ludvika
Tykarpsgrottan
Pershyttan
Riddarhyttan koppar
Ramnäs valsverk
Kratte masugn
Mojsen Grangesberg

Länkar

Polhemshjulet

Norbergs polhemshjul



 


 

Avtagsvägen i Kärrgruvan. Ref 1Överblick av vad som är renoverat/kvar av stånggången. Ref 1I Kärrgruvans centrum finns en skylt visande vägen till Polhemshjulet. Den ligger mitt i en korsning och man kan lätt ta fel väg. Kör du mot en 30 km skylt är det fel. En backe ned leder till en parkering för hjulets anläggning.  Principskiss. Ref 1Här kan du läsa om stånggångens konstruktion. Det är förvånande vilken kraft man fick ur hjulet som hade 15 m i diameter. Rent teknisk var det bara 15.2 hk, men momentet var desto större. Dessa gångar kunde leda rörelsen flera km. Denna stånggång var 1306 m lång. Hjulet var av överfallstyp, med andra ord den totala tyngden av vattnet, gånger Maskinhuset med vattenhjulet. Ref 1Visar anslutningen av vattenrännan/akvedukten. Ref 1hävstången, som låg i skoporna gav momentet. För att leda vattnet från den närliggande sjön Bålsjön grävdes en 3 km kanal vilken fortfarande finns kvar dock utan vatten. Sista biten byggdes en akvedukt som anslöts Princip att binda ihop stängerna. Ref 1Anslutningen till den grävda rännan. Ref 1uppe i taknocken av byggnaden. Slutet på kanalen finns fortfarande den del som anslöt till akvedukten. Tyvärr har den av någon anledning brunnit. Sådana här grävda kanaler var inte ovanliga. (I Bredsjö mellan Kopplingen. Ref 1Enkel upphängning. Ref 1Kopparberg och Hällefors finns en kanal, (Under "Rädda våra skogar"), som fortfarande har vatten. Dock har skogsägaren huggit ned skogen på vallen till kanalen så dess saga är all om några år. Det gäller att föreningar Stångens upphängning. Ref 1Info text polhemshjulet. Ref 1och andra med intresse för sin historia vaktar de efterlämningar som byggde upp samhället en gång i tiden. (Markägaren bryr sig inte.) Själva stången hade en slaglängd av 1.8 m i vilken stängerna var kilade. Det var naturligtvis mycket viktigt att man inte fick något spel, annars skulle dessa addera varandra så att rörelsen till slut blev noll. Titta på bilden av hopsättningen. Dock förlorade man slag när stången som hänger lite sträcks. Titta på den geniala för sin tid konstruerade kardanknuten som ej medgav spel. Det var ett jobb av den lokala smeden. Upphängningen är mycket enkel. Stånggången byggdes 1877 och var i drift ända tills 1920 trots att ångmaskiner fanns redan på 1850 talet. Naturligtvis för att det var så billigt att använda stånggången. Elektricitet kom till Norberg 1897. Stånggångar kunde ej användas till mer än att pumpa då de bara gav en fram och återgående rörelse. Uppfodring av malm skedde mest med hästvandring eller vid grunda gruvhål, att man helt enkelt bar upp malmen.


Andra museer i denna webbsida
Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
Autostadt
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Bugatti

Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping fordonsmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Airmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-