Karta över Korsnäs smedja. Efter foto. Hyttor och gruvor i Bergslagen
Med MC till  Korsåns smedja
Text och bild Björn Bellander. Bilder 2009, 2011, 2012
 Tillbaka English version
sedan 060105
Uppdaterad
2017-11-13
© Björn Bellander
web counter
web counter
Tillbaka

Angelsbergs hytta
Ags hytta
Bispbergs gruva
Bjorndammens hytta
Dunshammar
Flatenbergs hytta
Flogbergets gruva
Grangshammars bruk
Hogfors
Klackberg
Karmansbo
Klenshyttan
Korsans smedja
Kloten
Lapphyttan
Langshyttan
Mellings hyttruin
Mossgruvan
Norns hytta
Ohs Bruk
Oljeon
Ombenning
Ostra Silvberg
Polhemshjulet
Sala Silvergruva
Svinryggen
Sura bruksmuseum
Skottvangs gruva
Trangfors
Ulfshyttan
Vintjarns gruva


Akers Styckebruk
Roda Jorden
Stjarnsund
Kloster
Loa hytta
Pershyttan
Trummelsbergs hytta
Sala silvergruva
Nora veteran jvg
Falu koppargruva
Hillänget Ludvika
Tykarpsgrottan
Pershyttan
Riddarhyttan koppar
Ramnäs valsverk
Kratte masugn
Mojsen Grangesberg
 

Länkar
Korsa historia

Domnarvets vagga
 

Korsnäs som det ser ut idag. Ref. 1

Des stora vatten hjulen som idag fortfarande stårpå sin axel. Ref.1
En av de äldre hammarna. Ref. 1
Så här fungerar en hammare. Ref. 1
Så byggde man. Ref. 1
En hammare i arbete. Efter foto.
Smideshallen med vattenhjulen varav en driver luftpumpen. Efter foto.
Den impnerade luftpumpen. Den största jag sett. Ref. 1
Vevaxeln. Ref. 1
Vevaxel i reserv. Ref. 1
Pumpen drevs över en kuggväxel. Ref. 1
Karta över området. Efter foto.
Översikt över bruket. Efter foto.
1930 var järnboomen slut sedan 15 år. Korsån bruk stängdes och järnmalmen från gruvorna slussades istället till Domnarvet i Borlänge där järnhantering byggdes upp i betydligt större skala än vad de små bruken kunde framställa.
Det var säkert en sorgens dag i Korsån för alla som kände samhörighet med smedjan som startat redan 1841. Den skulle ta hand om tackjärnet från Åg som i sin tur fått malmen från Vintjärn. I början forslades den med foror till Korsån som inte förrän 1945 fick väg från andra bebyggda områden. Denna väg som inte kom till för att bryta den lilla byn Korsån ensamhet utan det var annan ekonomi som styrde. Man ville kunna ta hand om den värdefulla skogen, vilken nu gav arbetstillfällen. Allt Lancashirejärn hade tidigare transporterats på sjöarna Hinsen och Hyen och sedan till Gävle för export. Det var nu som skrönan att Eiffetornet delvis var byggt av järn från Korsån. Samma skröna finns om puddeljärnet som framställdes i Surahammar. Man kan dock lugnt säga att produktion var ingendera, för att räcka till den turistattraktionen.
De 300 personer som valt att slå sig ned i den väglösa byn måste ha trivts bra under inspektor Edward Söderstens 30 åriga ledning. Det vi kallar för kultur utvecklades i föreningslivet och sång och musik grupper bildades. En handelsförening startades 1868, missionsföreningen 1882 och ett bönhus med församlingslokal byggdes samt man ordnade också ett skolhus med kyrksal. Nykterhetslogen kom 1889.  En begravningsplats finns också vackert belägen vid sjön söder om byn.
Korsån utveckling skedde i flera steg. I början producerade man ca 500 ton järn om året, med hjälp av 4 härdar och 3 hammare.
1850-talet skedde en stor ombyggnad. De befintliga härdarna byggdes om och ytterligare en hammare tillkom. Man började också att leverera smältjärn. Nu var man uppe i 500 ton smide och 700 ton smältjärn. 1870-talen fick man en ny anslutningskanal och ytterligare en stor mumbling hammare. Produktionen var nu 800 ton smide och 1000 ton smältjärn. För att få fram mer tackjärn från Åg byggdes en smalspårig järnväg till Korsån 1885. Dessutom förbättrades pråmleden ut från Korsån. Detta blev storhetstiden med 2600 ton smide och 3000 ton smältjärn. Efter WW1 minskade efterfrågan och produktionen blev lidande på depressionen. 1930 var efterfrågan så låg att Korsån (1930), Åg (1927) och även Vintjärn lades ned (1930), som öppnades igen 1940, samt var i drift till 1978. Nu fick folket i Korsån jobb i skogen.
Smideshallen från framsidan. Ref. 1
Ett arbetslag. Efter foto.
Pråm hamnen. Ref. 1
Järnet kom från Ågs hytta. Efter foto.Järnklumpen förbereds till hammarna. Efter foto.
...sedan in i hammaren. Efter foto.
Järn från Åg kommer på den smalspåriga järnvägen. Efter foto.
Rester av 2 förvärmningsugnar. Ref. 1
Bakom träden syns inspektors bostaden. Ref. 1
Korsnäs märkning av järnet. Efter foto.
Översikt med text till Korsnäs. Efter foto.
Så kom jag med sällskap till Korsnäs första gången. Ref 1

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-