Masugnens topp. Ref 1 Hyttor och gruvor i Bergslagen
Med MC till Klenshyttan
Text och bild Björn Bellander. Bilder 2009.
Tillbaka English version
sedan 060105
Uppdaterad
2017-11-13
© Björn Bellander

Created 140201
web counter
web counter
Tillbaka

Angelsbergs hytta
Ags hytta
Bispbergs gruva
Bjorndammens hytta
Dunshammar
Flatenbergs hytta
Flogbergets gruva
Grangshammars bruk
Hogfors
Klackberg
Karmansbo
Klenshyttan
Korsans smedja
Kloten
Lapphyttan
Langshyttan
Mellings hyttruin
Mossgruvan
Norns hytta
Ohs Bruk
Oljeon
Ombenning
Ostra Silvberg
Polhemshjulet
Sala Silvergruva
Svinryggen
Sura bruksmuseum
Skottvangs gruva
Trangfors
Ulfshyttan
Vintjarns gruva


Akers Styckebruk hytta
Roda Jorden
Stjarnsund
Kloster
Loa hytta
Pershyttan
Trummelsbergs hytta
Sala sikvergruva
Nora veteran jvg
Falu koppargruva
Hillänget Ludvika
Tykarpsgrottan
Pershyttan
Riddarhyttan koppar
Ramnäs valsverk
Kratte masugn
Mojsen Grangesberg
 

Länkar

Klenshyttan

Hagge Bruk

Qvist & Gjers

Turbintyper

Bild från arbetsplats. Ref 1

Bild från arbetsplats. Ref 1

Bild från arbetsplats. Ref 1

Bild från arbetsplats. Ref 1

Översikt över Klenshyttan 1918. Ref 1

Bilden ovan visar den moderna Klenshyttan. Det stora vattenhjulet har för många år sedan tagits bort. Säkert i samband med att man byggde en ny masugn 1882. Notera att detta var en vågad investering, då en stor nedgång inom järnhanteringen. Det kallades för "Bruksdöden".

Det var då man också investerade i en ny vattenturbin, ångpanna med ångmaskin och en för tiden typisk blåsmaskin. Bild 1, 2, 3. Nu blev man nästan oberoende av tillgången på vatten.

Detta gjorde att hyttan levde ända till 1920, då den blåstes ned.

Frågan är vilken typ av turbin man installerade. Det finns två typer som kan ha kommit till användning Pelton eller Francis. Se bild från Högfors hyttruin och länk.

Vid den stora investeringen anlitade man den ingenjörsfirma på den tiden som var mest känd. Qvist & Gjers. Den hade konstruerat om hur man byggde en masugn. Den skulle stå på gjutna järnbockar. Se bild nedan och Högfors Hyttruin.

Man hade förstått att en turbin är beroende av vattentrycket. Ett sådan byggde man upp med en trumma som anslöts vid den lilla hyttdammen, som var en depå med vatten från dammsjön.

Klenshyttan

Klenshyttan är en liten bergsmansby. Den härstammar från den första bosättningen av Mattes Arfvidsson 1420.

En hytta anlades troligen 1605 av två bröder Jan och Olof Olson Klack. 1620 uppfördes av ättlingar till Mattes en stångjärnshammare. Tackjärnet såldes till Hagge Bruk. Platsen kallades först för Klämshyttan.

Hyttan var bergsmansägd och uppdelad i 24 andelar. Denna i ägarstruktur innehade den ända till nedläggningen.

Man hade dock inte tillräckligt med pengar för den stora investeringen under slutet av 1800-talet. Hagge Bruk som hade intressen i hyttan fick köpa in sig med så många andelar att man blev i majoritet 1863. I det köpet ingick även gruvor och skog.

Järnvägen

Den järnväg som byggdes med dragning strax bakom Klenshyttan, fick ett sidospår för leveranser till och från hyttan 1877.

Hela denna historia har samband med när Engelska järnvägsintressen inbjöds till Sverige. Det har också samband med den uppfinning att rena järn från fosfor som kallades för Thomas processen. I Grängesberg hade man funnit stora mängder malm, men med fosfor.

En järnväg byggdes mellan Frövi - Bånghammar - Ludvika för att transportera malm. Meningen var först att den skulle dras till hamnen Hult vid Vänern. Detta alternativ blev ej av utan den drogs till den isfria hamnen Oxelösund. Nu bildades embryot till TGOJ. Läs mer om hur järnvägarna kom till i Bergslagen.

Men

Men Klenshyttan var en liten prick i det stora hela kring alla mindre gruvor och "storgruvan" i Grängesberg. Det var inte ens lönt att ta över den.

Detta var en orsak till att anläggningen blev kvar ända till sin nedläggning 1920 i bergsmännens ägo. Hagge Bruk som hade stora intressen lades ned redan 1910 och gick troligen upp i Klenshyttan.

Tidens händelser gör ibland att det i Sverige blir kvar industrier oförstörda av en sen modern tid. Jämför med ruinen i Ulfshyttan.

Masugnsdelen. Ref 1

Mellandelen av rostugnen. Ref 1

Styrutrustning. Ref 1

Utslagsöppning för masugnen. Ref 1

Bärbalkar för masugnspipan. Ref 49

I bostadshus, idag ruin, bodde ogifta arbetare. Ref 1

På väg upp efter rostugnen. Ref 1

Rostugnen med de typiska spetthålen. Ref 1

Överskottsvatten idag i den gamla bäckfåran. Ref 1

Del av rostugn. Ref 1

Hyttdammen, fylldes från Dammsjön, och gav vattennivån. OBS trumman. Ref 1

Topp av masugnen. Ref 1

Transporthiss på sidan av masugnen. Ref 1

Översiktsbild av hyttan. Ref 49

Kalkugnen. Ref 1

Masugnens öppning. Ref 1


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 49: ©Bild från Wikipedia
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-