Utslagshål till masugnen i Lapphyttan 2008. Ref 1 Hyttor och gruvor i bergslagen
Med MC till Klackberg i Norberg
Text och bild Björn Bellander. Bilder 2008
English version
sedan 060105
Uppdaterad
2017-03-17
© Björn Bellander
web counter
web counter
Tillbaka

Angelsbergs hytta
Ags hytta
Bispbergs gruva
Bjorndammens hytta
Dunshammar
Flatenbergs hytta
Flogbergets gruva
Grangshammars bruk
Hogfors
Klackberg
Karmansbo
Klenshyttan
Korsans smedja
Kloten
Lapphyttan
Langshyttan
Mellings hyttruin
Mossgruvan
Norns hytta
Ohs Bruk
Oljeon
Ombenning
Ostra Silvberg
Polhemshjulet
Sala Silvergruva
Svinryggen
Sura bruksmuseum
Skottvangs gruva
Trangfors
Ulfshyttan
Vintjarns gruva


Akers Styckebruk hytta
Roda Jorden
Stjarnsund
Kloster
Löa hytta
Pershyttan
Trummelsbergs hytta
Sala silvergruva
Nora veteran jvg
Falu koppargruva
Hillänget Ludvika
Tykarpsgrottan
Pershyttan
Riddarhyttan koppar
Ramnäs valsverk
Kratte masugn
Mojsen Grangesberg
Länkar

Klackberg avskrift av foto

Klackberg

Hisslyftet

Guide
 

Gröndalsgruvans laver. Ref 1Hisskorg. Ref 1Norberg är välkänt för sina järnmalmsfält. Här fanns flera olika gruvor men de två största låg alldeles bredvid varandra med Göndalsgruvan och Storgruvan. Båda belägna på Klackberget. Dit kommer du genom att korsa huvudvägen förbi Norberg vid den västra korsningen. Vid dessa gruvor har man känt till brytning sedan 1300-talet och man bröt järn Järnvägsstationen. Ref 1har ända fram till 1967. Järnet hade hög manganhalt och som sådant fick man bra betalt för den. Brytningen var så stor att man även hade en masugn vid östra utfarten ur Norberg. Den är dock nedlagd och såld till Kina till stor förtret för arbetarna när den lades ned. Under en period fraktades smält järnmalm per tåg till Surahammar där man tillverkade bl.a. järnvägshjul. I Gröndalsgruvans lave kan man följa den tekniska Sorteringen av malmen även kallad skrädning. Ref. 1utvecklingen. Under denna lave finns ett 352 m djupt schakt i vilket man hissade upp malmen. Lavar drevs ursprungligen av vattenkraft med hjälp av stångångar som överförde vattenkraften till platsen. Jämför Polhemshjulet som finns att se i Kärrgruvan. Det var i denna gruva som Atlas, senare välkänd som Atlas Copco, införde ångdrivna luftkompressorer. Tryckluften leddes ned i gruvgångarna med ett Info tavla. Ref 1komplicerat rörsystem. Här användes kraften för att driva bergborrar. Ett av de största problemen med detta var den stora mängden vatten som bildades när luften kyldes av i gruvgångarna. En annan utveckling var lavens hisspel vars senaste utformning fortfarande finns kvar och kan demonstrationsköras. Det är ett imponerande elektriskt maskineri med en stor diameter för att härbärgera den långa wire som Klackbergs gruvfält. Ref okändbehövdes. OBS att wiren kunde ej lindas i flera lager. Allt utvecklades av Svenska företag och hissanläggningen tillverkades av Norbergs Mekaniska Verkstad som fortfarande finns kvar. Utanför laven finns en gammal hissvagn. Den ser precis ut som den typ jag själv var med att konstruera vid min anställning hos Allmänna Ingenjörsbyrån. Dock skulle vår levereras till dåvarande Statsgruvor.
När malmen togs upp skulle den rensas. Detta gjordes av kvinnor och ungdomar. Barnen började arbeta i gruvan så fort de gått ur skolan eller konfirmerats. När lönsamheten sjönk på 1960-talet lades gruvorna i Norberg och dess masugn ned 1967. Kanske är det 2008 på gång att ta upp brytningen igen för malmen är inte på lång väg slut.


Andra museer i denna webbsida
Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
Autostadt
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Bugatti

Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping fordonsmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Airmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander