Kolgården Trummelsberg 2008. Ref 1 Hyttor och gruvor i Bergslagen
Med MC till Karmansbo smedja
Text och bild Björn Bellander. Bilder 2008
English version
sedan 060105
Uppdaterad
2017-03-17
© Björn Bellander
web counter
web counter
Tillbaka

Angelsbergs hytta
Ags hytta
Bispbergs gruva
Bjorndammens hytta
Dunshammar
Flatenbergs hytta
Flogbergets gruva
Grangshammars bruk
Hogfors
Klackberg
Karmansbo
Klenshyttan
Korsans smedja
Kloten
Lapphyttan
Langshyttan
Mellings hyttruin
Mossgruvan
Norns hytta
Ohs Bruk
Oljeon
Ombenning
Ostra Silvberg
Polhemshjulet
Sala Silvergruva
Svinryggen
Sura bruksmuseum
Skottvangs gruva
Trangfors
Ulfshyttan
Vintjarns gruva


Akers Styckebruk hytta
Roda Jorden
Stjarnsund
Kloster
Loa hytta
Pershyttan
Trummelsbergs hytta
Sala sikvergruva
Nora veteran jvg
Falu koppargruva
Hillänget Ludvika
Tykarpsgrottan
Pershyttan
Riddarhyttan koppar
Ramnäs valsverk
Kratte masugn
Mojsen Grangesberg


 

Länkar

Om Karmansbo

Masugnen

Malmen

Karmansbo hittar du i nedre vänstra delen av kartan. Man utgår från Kolsva och kör ca 10 km mot Skinnskatteberg. Du träffar på skylten Karmansbo bruksmiljö. Någon entre är det inte men du kan frivilligt lägga en peng i en gammal mjölkruka. Det gör man gärna om du möts av en till riktig smed, utklädd medlem i smedjans intresseförening. Det första man ser är en flätad kälke med kol. Många smedjor använde delvis dock koks för att värma med. Det var en bestämmelse från järnkontoret, som styrde uttaget i skogen. Smedjan som är iordningsställd så tillvida att man kan demonstrationsköra. vilket görs en gång per år första helgen i juli. Flera av hammarna är i ett bedrövligt tillstånd.  En hammare (mumblingshammare) och valsverket är iordninggjorda. Före valsverkets tid smidde man "plattjärn" vilket var vad smedjan producerade. Att valsa var det nya sättet att pressa bort föroreningarna i järnet. Det gamla kallades för räckhammarsmide och känt i hela världen. När valsverket togs i bruk krävde flera köpare att det skulle synas att järnet var räckhammarsmitt. Då fick ett gäng smeder stå och slå på produkten för att det skulle synas.

Karmansbo i nedre vänstra delen. Ref 1Kolsläden. Ref 1En gammal mumblingshammare. Ref 1

Gamla smeders markering. Ref 1Den berömda räckhammaren.Föregångare till valsverket. Ref 1Lancashire vällungn. Ref 1

Smälthammare användes för att slå ihop göten före valsningen. Ref 1Blåsmaskin. Ref 1En docka framför en vällugn. Ref 1

Del av valsverket. Ref 1Info om Holms-jätten. Ref 1

Holms-jätten blev sheriff i Amerika. Ref 1Klicka för texten. Ref 1

Vid mitt besök demonstrerade min smed hur man arbetade i en Lancashireugn, med de hjälpmedel man hade på den tiden. Till alla smedjor och hyttor finns det en eller flera blåsmaskiner. Allt drevs av kraften i Hedströmmen. Dock numera för demo är en elmotor inmonterad för att kunna köra en härd, hammare och valsverket. Karmansbo överlevde ända till 1958 vilket visar på den höga kvaliteten på produkten man hade.
Många historier finns naturligtvis om orter som under flera århundranden producerat järn, bl.a. om den mycket storvuxna Holms jätten. Honom skulle alla traktens ungdomar ge stryk på helgerna. Det gick ju aldrig vägen utan de hamnade vanligtvis i diket själva. För att smörja hammarnas leder användes skogsnigeln eller de man fick tag i. Alla som sett en diligens i en västern film kanske minns hinken som alltid hängde och slängde baktill. Den var till att ha sniglar eller fett i för att smörja hjulaxlarna. Det var det nog ingen som visste.
Karmansbo ägdes tidigt delvis av familjen Örnclou och därför hade järnet sitt signum av en örn. Ägarförhållandena är dock svåra då bruket såldes och ombildades ett flertal gånger under 1600 till 1900-talen. Det var ett märke som garanterade högsta kvalitet och var känt i hela världen.


Andra museer i denna webbsida
Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
Autostadt
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Bugatti

Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping fordonsmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Airmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-