Hammare vid Ulfshyttan 2006. Ref 1 Hyttor och gruvor i Bergslagen
Med MC till Högfors hyttruin

Text och bild Björn Bellander. Bilder 2008
English version
sedan 060105
Uppdaterad
2017-03-17
© Björn Bellander
web counter
web counter
Tillbaka

Angelsbergs hytta
Ags hytta
Bispbergs gruva
Bjorndammens hytta
Dunshammar
Flatenbergs hytta
Flogbergets gruva
Grangshammars bruk
Hogfors
Klackberg
Karmansbo
Klenshyttan
Korsans smedja
Kloten
Lapphyttan
Langshyttan
Mellings hyttruin
Mossgruvan
Norns hytta
Ohs Bruk
Oljeon
Ombenning
Ostra Silvberg
Polhemshjulet
Sala Silvergruva
Svinryggen
Sura bruksmuseum
Skottvangs gruva
Trangfors
Ulfshyttan
Vintjarns gruva


Akers Styckebruk hytta
Roda Jorden
Stjarnsund
Kloster
Loa hytta
Pershyttan
Trummelsbergs hytta
Sala silvergruva
Nora veteran jvg
Falu koppargruva
Uttersberg konstsalong
Hillänget Ludvika
Tykarpsgrottan
Pershyttan
Riddarhyttan koppar
Ramnäs valsverk
Kratte masugn
Mojsen Grangesberg

 

Länkar

Text avskrift av foto

 

Högfors järnvägsstation. Ref 1Tidtabell Norbergs veteranjärnväg. Ref 1Högfors Bruk befintliga anläggning är av sent datum och byggdes  1915-16 och lades ned så sent som 1953. Trots detta har järnframställning skett i Högfors redan 1539. då byggdes med Gustav Vasas tillåtelse en De två kvavarande masugnspiporna. Ref 1Foto från 1920-talet. Ref 1stångjärnshammare på platsen. Förutsättningen var de hög vattenfall som Norbergsån bildade vid platsen. Det var två borgare från Västerås som satsade sina pengar på platsen. Detta var början på utvecklingen som Norbergsån nedanför fallet. Ref 1Rester från turbinanläggningen. Ref 1alltså slutade 1953. Den sista ägaren var Avesta Jernverk AB då man köpte bruket 1915. Tidigare ägare var framförallt Brahe, dela Gardie som investerade sina pengar från 30-åriga kriget bl. a i Högfors. Högfors var så Dammen uppströms. Ref 1Det gamla kolhuset 160 m långt, används idag som förråd. Ref 1betydande att det fick en egen järnvägsstation. Den trafikeras idag av Norbergs veteranjärnväg som kör mellan Norberg och Engelsberg tor. I den gamla stations huset gjordes försök att öppna ett sommarcafé 2007 Den gamla turbinrännan. Ref 1men tycks 2008 ha upphört. Järnmalmen till hyttan kom från Norbergs gruvor och det förädlade järnet levererades sedan till Fagersta. En ganska imponerande produktion av järn gjordes under mellankrigsperioden med 1200 till 1500 ton tackjärn per månad och med en arbetsstyrka av 70 man. 1974 revs byggnaderna enligt gamla fotot och det som finns kvar är de båda masugnspiporna samt de av slaggsten gjorda grundmurarna. Den fina herrgården byggdes av Jacob dela Gardie i mitten av 1600-talet och stod så ända fram till 1974. Den byggdes om genom att riva de gamla flyglarna. Högfors blev kvar i den sist ägande släkten och blev så ett kulturellt centrum med Åkerhielm och Hamilton som ledande familjer. Hugo Hamiltons barnbarn Olof Lagercrantz kom sedermera till Virsbo Bruk. Idag har man svårt att föreställa sig att det lugna lilla vattenfallet en gång skall ha varit imponerande och haft kraft att driva denna förhållandevis stora anläggning i Johnson koncernens ägo, som ju också ägde Engelsbergs Bruk. Man kan notera att Ängelsbergs Bruk lades ned samtidigt som Högfors var produktionsfärdigt. Man investerade alltså sina pengar från WWI och Ängelsberg och byggde upp Högfors som producerade mångdubbelt mer. Kanske man kände på sig att det om 20 år skulle behövas stora mängder järn. WWII!
 


Andra museer i denna webbsida
Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
Autostadt
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Bugatti

Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping fordonsmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Airmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-