Översikt över Flatenberg. Ref. 1
 Översikt över gamla  Flatenberg. Ref. 1
Hyttor och gruvor i Bergslagen
Med MC till Flatenbergs hytta.
Text och bild Björn Bellander. Bilder 2008
Tillbaka English version
sedan 060105
Uppdaterad
2017-12-25
© Björn Bellander
web counter
web counter

Tillbaka

Angelsbergs hytta
Ags hytta
Bispbergs gruva
Bjorndammens hytta
Dunshammar
Flatenbergs hytta
Flogbergets gruva
Grangshammars bruk
Hogfors
Klackberg
Karmansbo
Klenshyttan
Korsans smedja
Kloten
Lapphyttan
Langshyttan
Mellings hyttruin
Mossgruvan
Norns hytta
Ohs Bruk
Oljeon
Ombenning
Ostra Silvberg
Polhemshjulet
Sala Silvergruva
Svinryggen
Sura bruksmuseum
Skottvangs gruva
Trangfors
Ulfshyttan
Vintjarns gruva

Akers Styckebruk hytta
Roda Jorden
Stjarnsund
Kloster
Loa hytta
Pershyttan
Trummelsbergs hytta
Nora veteran jvg
Falu koppargruva
Hillänget Ludvika
Tykarpsgrottan
Pershyttan
Riddarhyttan koppar
Ramnäs valsverk
Kratte masugn
Mojsen Grangesberg

Länkar

 
Infart till hyttan. Ref 1
Infart till hyttan. Ref 1
Hyttan när man gjorde 3000 ton om året i början av 1900-talet. Ref 1
Hyttan när man gjorde 3000 ton om året i början av 1900-talet. Ref 1
Som det såg ut efter nedläggningen. Foto av foto.
Som det såg ut efter nedläggningen. Foto av foto.

Det är kris med Flatenbergs hytta. Den har varit stängd hela 2008 på grund av sprickbildningar i masugen och man kunde ej besöka den invändigt. Därför är det aktuella bilderna endast från utsidan. Men tillsammans med de informationstavlor blir det ganska bra ändå. Bilden visar den kompletta rostugnen så sent som 1925. Trots att den inte varit i bruk sedan 1918 ser den ganska intakt ut. Jämför andra bilden som den ser ut idag. Bara själva ugnen kvar och en renoverad transportör. Stenhuset till vänster är klensmedjan där man en tid färskade järnet Till smidbart järn. Läs om järnframställningen. Första bilden här under visar själva masugnen idag. Den var moderniserad så mycket det gick i början av 1900-talet. Hyttan hade försetts med en turbin och en ångmaskin för att kunna köra året om 1870. Som vid alla masugnar fanns det inte tillräckligt med vatten
Masugnen idag. Ref 1
Masugnen idag. Ref 1
Den grävda vattenkanalen. Ref1
Den grävda vattenkanalen. Ref1
Masugnen tecknad vid tappning av järn. Ref 1
Masugnen tecknad vid tappning av järn. Ref 1
Forbönderna hämtar sitt kol vid järnvägsstationen. Foto av foto.
Forbönderna hämtar sitt kol vid järnvägsstationen. Foto av foto.
för hela årets drift. Moderniseringen räckte inte utan när första världs kriget tog slut kunde
Rostugnen. Ref 1
Rostugnen. Ref 1
Rester av kolhuset där bergsmännen hade sina kolbås. Ref 1
Rester av kolhuset där bergsmännen hade sina kolbås. Ref 1
Transporetören från kolgården till masugnens topp. Ref 1
Transporetören från kolgården till masugnens topp. Ref 1
man inte längre
konkurera på grund av att behovet avjärn drastiskt minskade. Hyttan
blåstes ned 1918. Det var säkert ett hårt slag för alla bergsmän som
tillsammans drev denna oberoende
masugn. Det var nämligen
bergsmännen i trakten som själva tog fram malm och kol från sina gruvor och skog. Detta fraktades till hyttan där det lagrades. Sedan fick man i hyttan tider att smälta sitt eget järn. Sedan under den tid då masugnen var igång fick bönderna sina tider av masugnsmästaren som var anställd av ägarna och kunnig på framställning av järn. Hyttan har aldrig ägts av något bruk.
Flatenberg omnämns redan på 1300-talet. Då gjordes säkert järn på ett primitivt sätt. Läs om detta. De gruvor som fanns i närheten var Humboberg, Håksberg, Nyberget och Gräsberg.
Järnet användes i början för eget bruk att tillverka verktyg till egna gården. I början på 1600-talet fick man bara fram ca 20 ton järn om året och det räckte knappast till någon försäljning. Hyttan moderniserades ett flertal gånger och 1870 byggdes det vi ser idag. Då kom man senare upp till en produktion av 3000 ton om året. Hyttan renoverades 1984
till vad man idag kan få se.
Hur hittar jag. Kör 66:an till Smedjebackens rondell där tar du till höger och efter cirka 500 m finns en skylt Flatenbergs hytta. Kör sedan tills du ser avtagsvägen enligt min första bild.

Denna sida visar de bilder jag sedan länge saknad beräffande Flatenbergs hytta. Den har en längre tid. flera år varit stängd för besök av allmänheten på grund av rasrisk och allmänt förfall. Man har nu tydligen ordnat till detta och tillåter besök. Jag kunde dock inte se något som utmärkte att man lagt ned verksamhet på hyttan. En balk och lite förbättringar på yterväggen kunde man se. Invändigt är det inte något man lägger märke till. Någon upprustning av hyttans arbetsplatser och hjälpmaskinerier imponerar ej.

En förrådsbyggnad med intrssant tegel innan man går över bron till hyttan. Ref. 1
En förrådsbyggnad med intrssant tegel innan man går över bron till hyttan. Ref. 1
Tyvärr ett tecken på bristande underhåll. Ref. 1
Tyvärr ett tecken på bristande underhåll. Ref. 1
Abetsredskap samlade mot en vägg på utslagsplatsen. Ref. 1
Arbetsredskap samlade mot en vägg på utslagsplatsen. Ref. 1
Drivsystem till blåsmaskinen. Ref. 1
Drivsystem till blåsmaskinen. Ref. 1
Drivsystem till övrigt hjälpmaksineri. Ref. 1
 Drivsystem till övrigt hjälpmaksineri. Ref. 1
Gångväg till trappan upp till toppen. Ref. 1
 Gångväg till trappan upp till toppen. Ref. 1
 Den branta trappan upp till masugnens fyllnivå. Ref. 1
Den branta trappan upp till masugnens fyllnivå. Ref. 1
 Toppen på hyttan där det mesta av arbetet gjorder. Upp hit gick ett hjäpdrivsystem. Ref. 1
Toppen på hyttan där det mesta av arbetet gjorder. Upp hit gick ett hjäpdrivsystem. Ref. 1
På toppen finns också en förvärmningsugn. Ref. 1
På toppen finns också en förvärmningsugn. Ref. 1
Vår guide förklarar hur arbetet gick till. Ref. 1
Vår guide förklarar hur arbetet gick till. Ref. 1
En titt ned i masugnspipan. Alla pipor saknar de översta lagren av värmebestädigt tegel. Varför vet jag ej. Ref. 1
En titt ned i masugnspipan. Alla pipor saknar de översta lagren av värmebeständigt tegel. Varför vet jag ej. Ref. 1
Typiskt sätt att armera en masugn. Ref. 1
Typiskt sätt att armera en masugn. Ref. 1
Trappan ned. Förklarligt att bilden blev suddig. Ref. 1
Trappan ned. Förklarligt att bilden blev suddig. Ref. 1
Rör för vattensystem. Närmare användning  okänd. Ref. 1
Rör för vattensystem. Närmare användning okänd. Ref. 1
Dagens bäck som en gäng säkert innehöll mycket mer vatten. Ref. 1
Dagens bäck som en gäng säkert innehöll mycket mer vatten. Ref. 1
Entrén till yttan. Ref. 1
Entrén till yttan. Ref. 1
Förråd utanför enrén. Ref. 1
Förråd utanför enrén. Ref. 1
Utslagsplatsen. Notera två utslagshål. Ref. 1
Utslagsplatsen. Notera två utslagshål. Ref. 1
Här fick jag plats för lite mer text om de två utslagshålen. Det ena är för slagg, högra,  och det andra för det smälta tackjärnet, som ran ut på hyttgolvet i förberedda platser. Här bildas också hyttans id i järntackan.  Notera att nedre delen av högra hålet igensatt, vilket var nödvändigt då slaggen flöt ovanpå järnsmältan.

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-