Prisutdelning Valborundan 2008. Ref 1 Hyttor och gruvor i Bergslagen
Med MC till Flatenbergs hytta.
Text och bild Björn Bellander. Bilder 2008
English version
sedan 060105
Uppdaterad
2017-04-09
© Björn Bellander
web counter
web counter
Tillbaka

Angelsbergs hytta
Ags hytta
Bispbergs gruva
Bjorndammens hytta
Dunshammar
Flatenbergs hytta
Flogbergets gruva
Grangshammars bruk
Hogfors
Klackberg
Karmansbo
Klenshyttan
Korsans smedja
Kloten
Lapphyttan
Langshyttan
Mellings hyttruin
Mossgruvan
Norns hytta
Ohs Bruk
Oljeon
Ombenning
Ostra Silvberg
Polhemshjulet
Sala Silvergruva
Svinryggen
Sura bruksmuseum
Skottvangs gruva
Trangfors
Ulfshyttan
Vintjarns gruva

Akers Styckebruk hytta
Roda Jorden
Stjarnsund
Kloster
Loa hytta
Pershyttan
Trummelsbergs hytta
Nora veteran jvg
Falu koppargruva
Hillänget Ludvika
Tykarpsgrottan
Pershyttan
Riddarhyttan koppar
Ramnäs valsverk
Kratte masugn
Mojsen Grangesberg

Länkar

 
Infart till hyttan. Ref 1Hyttan när man gjorde 3000 ton om året i början av 1900-talet. Ref 1Det är kris med Flatenbergs hytta. Den har varit stängd hela 2008 på grund av sprickbildningar i masugen och man kunde ej besöka den invändigt. Därför är det aktuella bilderna endast från utsidan. Men Som det såg ut efter nedläggningen. Foto av foto.tillsammans med de informationstavlor blir det ganska bra ändå. Bilden visar den kompletta rostugnen så sent som 1925. Trots att den inte varit i bruk sedan 1918 ser den ganska intakt ut. Jämför andra bilden som den ser ut idag. Bara själva ugnen kvar och en renoverad transportör. Stenhuset till vänster är klensmedjan där man en tid färskade järnet Till smidbart järn. Läs om järnframställningen. Första bilden här under visar själva masugnen idag. Den var moderniserad så mycket det gick i början av 1900-talet. Hyttan hade försetts med en turbin och en ångmaskin för att kunna köra året om 1870. Som vid alla masugnar fanns det inte tillräckligt med vatten för hela årets drift. Moderniseringen räckte inte utan när Masugnen idag. Ref 1första världs kriget tog slut kundeRostugnen. Ref 1 man inte längre konkurera på grund av att behovet av järn drastiskt minskade. Hyttan blåstes ned 1918. Det var säkert ett hårt slag för alla bergsmän som tillsammans drev Den grävda vattenkanalen. Ref1denna oberoende masugn. Det var nämligenRester av kolhuset där bergsmännen hade sina kolbås. Ref 1 bergsmännen i trakten som själva tog fram malm och kol från sina gruvor och skog. Detta fraktades till hyttan där det lagrades. Sedan fick man i hyttan tider att smälta sitt eget järn. Sedan under den tid då masugnen var igång fick bönderna sina tider av masugnsmästaren som var anställd av ägarna och kunnig på framställning av järn. Hyttan har aldrig ägts av något bruk.
Masugnen tecknad vid tappning av järn. Ref 1Transporetören från kolgården till masugnens topp. Ref 1Flatenberg omnämns redan på 1300-talet. Då gjordes säkert järn på ett primitivt sätt. Läs om detta. De gruvor som fanns i närheten var Humboberg, Håksberg, Nyberget och Gräsberg.
Järnet användes i början för eget bruk att tillverka verktyg till egna gården. I början på 1600-talet fick man bara fram ca 20 ton järn om året och det räckte knappast till någon försäljning. Hyttan moderniserades ett flertal gånger Forbönderna hämtar sitt kol vid järnvägsstationen. Foto av foto.och 1870 byggdes det vi ser idag. Då kom man senare upp till en produktion av 3000 ton om året. Hyttan renoverades 1984 till vad man idag kan få se.
Hur hittar jag. Kör 66:an till Smedjebackens rondell där tar du till höger och efter cirka 500 m finns en skylt Flatenbergs hytta. Kör sedan tills du ser avtagsvägen enligt min första bild.

Andra museer i denna webbsida
Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
Autostadt
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Bugatti

Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping fordonsmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
ScaniaVabis museum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Airmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-