Mitt startnummer. Ref 1 Mina MC, moppe rallyn 2010
Valborundan 13 maj
Text och bild Björn Bellander
Alla bilder kan förstoras genom att klicka på bilden

Uppdaterad
2017-04-18

©Björn Bellander
web counter
web counter

Tillbaka
Bildgallerier: Motorcyklarna - Fragorna - Kontrollerna - Resultat - Trycksaker
Andra rallyn 2010: Hallsta Moppers rally Mellsta rally, Dalarallyt, Myrbergsrallyt, Malardalsrundan
Tidigare rallyn 2007, 2008, 2009 , 2013

Det stora problemet med 2010 års Valborunda var vädret. Ingen visste med säkerhet om det aviserade regnet skull hålla sig väster om Gävle och ej börja förrän efter  1500. Väderlekstjänsten sa att det skulle komma 0.3 mm regn mellan 0900 och 1000. Vem kan tro på det. Nu visade det sig dock att vi som chansade stämde det bra och resten av dagens körningar klarade sig utan regn. Dessutom fick vi ju ganska så hög temperatur.
Vi som hade cykeln på släp klarade hemresan riktigt bra. Man sitter ju i en bil. Dock de som kört till Rörbergs motorbana hade det dock värre och framför allt de som skulle inåt landet.
Man hade utvecklat fotograferingen av deltagarna till att göra det före start.
Detta gjorde att man vänt på uppställningen och alla blev fotograferad under en skylt som säkert var sponsrad. Det Alla blev fotograferade av arrangören.är ett trevligt initiativ som man tagit.
Dock kräver det att man har tillgång till lite datautrustning och folk som kan klara av uppgiften att få fram bilderna till målgång. Man har också en föredömlig uppryckning sedan 2008 på resultatredovisning genom uppsatta listor. Redan dagen efter var allt infört i hemsidan.
Detta är något man skulle önska av många andra klubbar, från vilka man åker efter genomförd runda utan att ha en aning om deltagare eller resultat.

Uppställningsplatsen. Ref 1

En Honda 750 1973 med Lennart Panth Årsunda. Ref 1Ola Gunnarsson med Kärnan 98 cc 1938. Ref 1Herbert Wijk Valbo med NV progress 200 cc 1955. Ref 1
Cesar Jorda Hofors med Indian Chief 1231 1947. Ref 1Jan Merkström med medtävlare Kerstin Sandviken HD 1200cc 1947. Ref 1Håkan Johansson Avesta med Peugeot Scooter 2T 125 cc 1955. Ref 1Evald Bengtsson Virsbo med Vespa GS 160 cc 1964. Ref 1

Valborundan är nog de mest populära veteranrallyt för motorcyklar. Den enda begränsningen är årsmodel på hojen till 1974. Skåne runt är ju något helt annat med i stort sett endast förkrigscyklar och med en trend att man borde nog ha en mc från 20-30 talet.
Min erfarenhet från fyra starter i Gävle är att det är samma cyklar varje år och att åldern på ägarna sakta blir äldre. Veterancyklar är till för oss äldre 60 år och uppåt och de yngres intresse är mycket lågt.
 
Det var lite jobbigt i starten då mc:n ej fick startas förrän man placerat den på startlinjen. Först skulle man dra fram den till fotograferingen och sedan rulla den ca 50 m. Även om man är 73 så är det nog dags för lite gymnastikträning.
Flera tvåtaktsägare var oroliga för att inte få igång cykeln när den blivit ljummen, så några brydde sig inte, men arrangören var snäll. Föregående år fick man minuspoäng om cykeln ej gick igång genast. En poäng för varje kick dock max 3. Jag tror man har slopat denna regel i år.

Kontroll nr vid Hedesundavägen. Svara på rätt väderstreck. Ref 1Det omtalade Kinesiska bygget vid kontroll där man skulle blåsa på en pingpongbill. Ref 1Deltagare vid den Kinesiska pagoden. Ref 1Här räkte inte orken i lungorna att blåsa tillräckligt. Ref 1
Första sidan av resultatet. Ref 1Första pristagare Hans Ädel från Valbo på Sarolea. Ref 1Banans sträckning. Ur trycksaken.

Starten gick och man svängde till höger vid infarten till motorstadion seden vek man av mot Hedesundavägen. Det var en ganska lång transport till första kontrollen. Här gällde det att veta väderstrecken. Man hade ju solen att gå efter, men det var inte lätt i alla fall. Redan här hade några besvär med batteri och tändning men det ordnades med att koppla till ett lämpligt batteri som då laddade mc:ns. Man blir fruktansvärt trött att springa i gång en mc. Rena hjärtinfarkten.
Vi kom förbi en del intressanta platser som man hört talas om. Ett var det kinesiska bygget och det andra var Älvkarleby kraftstation där mat serverades på
Laxön. Lite pirrigt var det att köra över träbron med sina påspikade hjulbanor. Ej så roligt för en motorcykel. Maten var dock utomordentligt välsmakade med ris/potatis.
Nu började man bli lite trött, men som tur var både startade och gick BSA:n bra. En del normala Den hemliga MC:n var en Motorino. Ref 1kontroller med frågor genomfördes innan man kom till målet där årets hemliga hoj skulle identifieras. Hade ingen aning men det var en Motomorino. Numera tillverkar man bara mopeder, cyklar, mc och scooters.
Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-