Detta är ett ÖWA-hjul. Frågan vid kontroll 7. Ref 1 Mina MC moppe rallyn 2009
Valborundan 16 maj 2009
Text och bild Björn Bellander
Alla bilder kan förstoras genom att klicka på bilden

Uppdaterad
2017-11-06

©Björn Bellander
web counter
web counter

Tillbaka
Bildgallerier: Motorcyklarna - Starten - Fragorna - Kontrollerna - Resultat - Trycksaker
Andra rallyn 2009: Hallsta Moppers rally Mellsta rally, Biltema Rally, Pokerrallyt, Dalarallyt, Myrbergsrallyt, Malardalsrundan
Andra rallyn 2007, 2008 , 2010 , 2013
Yngve Palmkvist körde debba Matchless G80S 55+ från 1956. Ref 1 Lars-Åke  Karlsson Uppsala Matchless G12 650 1960. Ref 1 Mats Olsson Gävle,Triumph Bonneville 650 1969. Ref 1. Ole Karlsson Skutskär Nimbus 750 1949. Ref 1
Björn Bellander Virsbo Sarolea 350 1951. Ref 1 Stig Olsson Bergvik NV Centrum 250 1954. Rge 1 Tommy Nordlöf Härnösand Indian Scout 750 1931. Reg 1 En lättviktare på gång att starta och äka iväg. Ref 1
Lättviktare på väg. Ref 1 Indian Scout med Tommy Nordlöf. Ref 1 Håkan Johansson Avesta Peugeot Scooter 124 1955. Ref 1

Efter ett år längtar man tillbaka till det Valborundan. Ett rally som är bra arrangerat. Tyvärr var det så att utefter vägen Avesta till E4 var det flera vägarbeten som sinkade mig med 30 minuter. Jag fick inte tid att ta så många bilder som jag planerat. Ovan i alla fall en del och fler i bildgallerierna. Man känner igen många hojar som kommer varje år och det var i år samma startförfarande som tidigare. Man skulle rulla fram hojen och starta vid tillsägelse av funktionär. Tyvärr ville inte min Sarolea vara med om detta utan vägrade kategoriskt att tända. Det slutade med att jag måste rulla tillbaka för att vädra cylinder och tändstift varefter den snällt puttrade igång. Hörde senare att andra Saroleor hade samma problem. Tänk dig att ej få igång cykeln med 100 st som står och tittar på. Deras kommentarer kan jag bara tänka mig.

Kontroll 1. Ref 1 Kontroll 1. Ref 1 Kontroll 2. Ref 1. Kontroll 2. Ref 1 Mat vid kontroll 3. Ref 1 Kontroll 4. Ref 1 Kontroll 4. Ref 1 Kontroll 4. Ref 1 Kontroll 4. Ref 1 Kontroll 6. Ref 1 Kontroll 6. Ref 1 Kontroll 7 vid målet. Ref 1

Sarolean var alldeles nybesiktigad. Jag hade dessutom satt åt styrlagret. Det hade blivit lit för hårt. Detta gjorde att cykeln var svårkörd och ville gärna vingla lite då automatiken i styrningen i kurvor ej fungerade. Allt detta gjorde att man inte var så väldigt på alerten när frågorna skulle besvaras. Dessutom hade jag glömt att ta med penna vilket ju är slarvigt. Komplett redovisning av frågor och svar finns under ett bildgalleri. På ettan blev vi i alla fall fotograferade. Detta var ju trevligt för alla fick en kopia vid målgång. Dessutom delades ut bröd och kaffe till alla deltagare. Vid alla rallyn är det en hel del andra mc-åkare som följer oss med sina moderna maskiner. Dom kunde få köpa kaffe för 20:-. Vid studium av frågorna förstod man direkt att detta blir inte lätt. Valbo folket är verkligen finurliga att få ihop frågor som inte de riktiga mc fantasterna har en chans att svara på. Ingen skall tro att man kan gissa rätt.

Prisbordet. Ref 1 Första pristagare Stig Olsson. Ref 1 Tredje pristagare Adil Carlsson. Ref 1 Representant för alla de andra som kom i mål. Ref 1

Efter målgång och att förgäves ha gissat fel på ÖWA-hjulet. Jag vet ju att ett likadant hänger i taket på museet i Rydaholm. Det borde man ha klarat om man inte hade varit så trött efter de 12 milen med den trögstyrda Vedette -51. Nu kunde man rulla bort till släpvagnen och lasta hojen. Detta gjorde ju alla andra också. De flesta hoppade över prisutdelningen och det var endast ett fåtal kvar för att vara med om att länsa prisbordet. Alla fick inte priser så de som kom på 75:te plats och över fick nöja sig med att klappa i händerna. Det här betydde ju att många hämtade flera priser åt sina kompisar. Det var ett väldigt spring fram och tillbaka. Det såg lite konstigt ut för de som inte förstod vad som var på gång. Första pris tog Stig Olsson. Han fick även en medalj. Detta fick även 2:an och 3:an. 2:an Sven Karlsson hade åkt hem, men det skulle man fixa. Sedan kom alla andra som på bild får representeras av Evald Bengtsson från Virsbo. Sedan tog man plats i bilen och åkte hem innan kvälls regnet förstörde livet för de som åkte hoj hem.
Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-