Lastat för hemfärd. Ref 1 Logo
 Mina rallyn 2008 Text och bild Björn Bellander. Tillbaka

Uppdaterad
2017-11-05

©Björn Bellander
web counter
web counter

 

Under dessa rubriker berättar jag om de rally, besök och utflykter jag deltagit i 2008, med mina mc:s och mopeder.
Välj bland dessa länkar

  Mellstatraffen 07 - Myhrbergsrallyt 07
Mellsta Puch mopeder08
- Mellsta mopeder Zûndapp Zündapp 08 - Mellsta marknad 08 - Fragorna 08
Mellsta andra moppar 08 - Myhrbergsrallyt 08 - Hallsta Moppers 08 - Valborundan 08 - Pokerrallyt 08 -
Dalarallyt 08 - Andra rallyn

Mellstadragster. Ref 1 Vid kontroll. Puch och Monarscooter.  Ref 1 Ett samkört gäng vid kontroll. Närmast Puch Dakota. Ref 1 Fler i samma gäng. Ref 1 Fler vid samma kontroll. Ref 1 De flesta stannar och går fram till kontrollen. Ref 1 Puch ägare. Ref 1 Andra läser direkt från moppen eller väntar på svarret från kompisen. Ref 1 En udda moppe. DKW Kavalier 115. 1969-. Ref 1 Zündapp sen årgång. Ref 1 Förhandling om frågorna medan mopparna får vila. Ref 1 Tjejbild 1. Ref 1
Tjejbild 2. Ref 1 Sista kontrollen på gångbanan. Grabbarna är klara och tjerna diskuterar. Ref 1 Det var här jag blev "nervös". Ref 1 Marknadsdelar. Ref 1
Tänk om det var tillåtet med 4-taktare. Ref 1 Matmenyn. Ref 1 Lastat för hemfärd. Ref 1

Att komma till Mellstaparken på mopedträffen är som att flytta till en annan värld. Här kan man mötas av en dragster moppe med 1.5 m långt avgasrör som avger ett ljud som absolut inte kan hänföras till en moppe.
Själva rallyt kommer man nästan genast  ut på sedan en anmälan gjorts dels hos Classic Motor 20:- för en mugg, så de kan ta redan på ens adress, samt en startavgift till arrangerande klubb. Här står också den obligatoriska skiljefrågan vilken i år var ett glasrör med spagetti bitar. Det var 8 kontroller på den 4 mil långa banan så man blev inte direkt överansträngd i det vackra vädret. De flesta är ungdomar som åker i grupper. Man samlar ihop sig till olika trimningsgrader. Vi, Evald och jag, körde ihop i trimningsgrad original. Vid varje kontroll uppstår lite allmänt snack om mopeder i allmänhet. Det visar sig också att de riktiga fortåkarna inte kommer snabbare fram då deras moppar hela tiden måste justeras. Mest är det avgasrör som måste skruvas ihop. En försökte teipa med silverteip. Det höll ju kanske 100 m. Sedan såg jag att att han givit upp försöken att hålla ihop röret. En del udda
moppar dyker också upp efter rallyvägen och andra utomordentligt fina exemplar. Avesta klubben med bara tjejer åkte skrattande utefter hela banan och undrade bl.a om inte Ford ägde Saab. De tyckte nog också att vi gamlingar var ett par konstiga kufar. Till slut var jag tvungen att be dem titta på mig  och skratta så jag kunde få en bra bild. Det bar sig inte bättre än att jag glömde sätta på kameran. Det var bara att ursäkta sig med att man blev nervös. Nu är det ju så att dom pratar lite dalmål och jag bryter lite på stockholmska, så då fick jag skrattet i alla fall samt en trevlig bild. Efter målgång går man runt och tittar på marknaden och tar bilder på alla normala och konstiga moppar tills man blir hungrig. I restaurangen kunde man beställa pannbiff med lök, vilken smakade bra när den kom, då kökspersonalen var aningens överbelastad. Sedan var det att lasta våra moppar på släpet och lugnt rulla hem till Virsbo.
Bildfiler finns som länkar överst uppdelade på olika ämnesområden. Titta in du kanske är med. Dock kan det finnas modeller som hamnat fel då man ju inte direkt är professor i moppedik (?). Text kommer också att allteftersom läggas till.
Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-