Min Puch Monza 86 vilken jag körde rallyt. Ref 1
Mina rallyn 2009. Hallsta Moppers rally maj 2009
Text och bild Björn Bellander
Alla bilder kan förstoras genom att dubbelklicka
Skapad 090517
Uppdaterad
2016-07-15

web counter
web counter
Tillbaka
Bildgalleri till Hallstamoppers: Deltagare fragor
Andra rallyn 2009: Valborundan, Pokerrallyt, Dalarallyt, Myrbergsrallyt, Mellsta rallyt, Biltema rally, Malardalsrundan

Tidigare rallyn 2007, 2008 , 2010 , 2013

Prisbordet skall man titta på först. Ref 1 Som vanligt ett stort prisbord även på andra sidan. Ref 1 Första kontrollen. Ref 1 Titta längst bak så ser man flakmoppen komma. Ref 1 Vid kontroll 2 hände detta. Ref 1
Plastslangen började läcka. Ref 1 Flakmoppen på ingång vi MC-museet kontroll 4. Ref 1 Rengörninga av det ställbara munstycket. Ref 1 Att klara kannringsbyte utefter vägen är starkt gjort. Ref 1 Trots alla mopeder var man ofte ensam utefter vägen. Ref 1
En efterlängtad kontroll. Ref 1 Mopeden med skridskorna. Kul grej. Ref 1. ...dock fick han punktering vid infarten till målet. Ref 1 Första pristagare med alla rätt. Andra pristagare, också med alla rätt. Ref 1
Tredje pristagare också med alla rätt men sämre utslagsfråga. Ref 1        

  
Med goda erfarenheter från Hallsta Moppers rally 2008 var det givet att deltagande  2009 skulle ske. Jag hade av ett efteråt ångerfullt beslut att ta min Puch Monza istället för Zündapp.

Visserligen gick det bra men inte lika rolig maskin att köra rally med. Lastat hade jag gjort dagen innan så allt var klart för att åka till Westerqvarn strax för Strömsholm. Jag hade bestämt att åka dit i tid för att hinna ta tillräckligt med foton till min hemsida. Allt var bara tills jag skulle starta och köra ned till startplatsen. Då kom en sådan där rysning genom kroppen som man ibland får när all planering faller platt. Jag hade glömt hjälmen.  Det var bara att parkera släpvagn och moppe hoppa in i bilen för att på snabbast möjliga sätt åka till Virsbo för att hämta hjälmen. Jag kom sedan tillbaka och hann lagom ansluta till starten ganska långt bak. Några bilder blev aldrig tagna. Nu för tiden skyller jag allting på åldern.

Jag kom lagom tillbaka för att ansluta till starten. Första delen gick genom Västerkvarn. ett idylliskt litet samhälle med en mekanisk industri  som heter Intra. Det märkliga med den är att skyltarna är skrivna på Tyska så det är ingen tvekan om ägarnas nationalitet. Sedan över ytterligare en med trä beklädd bro för att komma ut på jordbruksbygden. Det blåste lite så ibland var man nere i 30 km/tim och det var tur att man hade ett par byxor som var vindtäta och lite isolerade.

Mina allmänkunskaper skulle visa sig alltför tunna redan vid första kontrollen då jag inte visste vad en vaja är. Det är ju en renko, men det ordet fanns ej för tillfället ej placerat i min hjärna. Stoppet här visade att jag kom iväg igen bland de sista på grund av mitt bildtagande. Gasa på så mycket det går. Med mer än 40 på rakorna och betydligt mer i nedförbackarna, körde jag väl om några andra deltagare.

Till kontroll nr 2 hade vi blivit visade in på grusväg. Frågan var att gissa längden på riksväg E18. Detta är ju omöjligt då man inte vet var den startar. Nu vet man bättre. Den utgår från Kapellskär utanför Norrtälje och går över Stockholm - Örebro - Karlstad och till Svinsundsbron. Det var ju en omöjlig uppgift att gissa rätt, vilket skulle vara 540 km och jag kryssade för 463. Här började like meck på en Mustang som läckte i bensinslangen från tanken. Det var inget allvarligt och fixades snabbt av ägaren som hade verktyg med.

För detta rally var startavgiften endast 100:- och alla var välkomna, även de som ej är medlemmar i Moppers. Dessutom ingår kaffe, macka och dricka på vägen.
Min Puch är inte så pigg som många av de andra deltagarnas moppar. Topphastigheten klarar den nog, min inte backarna på samma sätt. Vi skulle åka ca 10 mil och jag förväntade mig många bra tillfällen för bilder.
Beträffande frågorna hade jag den erfarenheten från de rallyn jag körde 2008 att mina allmänna kunskaper inte på långa vägar räcker för att placera mig på den övre halvan.

Kontroll 3 frågade om när Puch började tillverka bilar. Det borde man ha kunnat, men var inte säker på om det var 1897 eller 1904. Alla de här firmorna som gjorde cyklar på den tiden började ganska snart att tillverka bilar. Kollade sedan i Stora billexikonet att man gjort en prototyp 1903 och började för försäljning 1904. !897 var alltså fel.

Nu började vi närma oss Surahammar genom de fina skogar som finns kring den orten. Rallyvägen anslöt sig till Olbergavägen och sedan körde vi in till kontroll 4 vid MC-museet. Här blev det lite meck och så väntades flakmoppen in. Det var sista gången jag såg den för efter denna kontroll blev han ohjälpligt efter.

På väg mot 5:te kontrollen vid järnvägsövergången Skultunavägen var ett gäng samlat. Här var det avancerad meckning. Kannringar hade troligen hakat i trimhålen i en Puch. Ägaren hade dock sådana med sig i reserv och jobbet hade han kanske gjort flera gånger. Det enda som saknades var olja för att smörja den nya ringen. Ett sådant jobb kan nog få de flesta att kasta in handduken men inte Valter.

Nu gick banan över Skultunaskogen där vi gjorde uppehåll för macka, fika och dricka. Här fångade jag en moppe väl förberedd för vintern. Han sa att skridskorna var kvar sedan i vintras då han inte haft tid att titta till moppen!! Man skall vara lite speciell när man har en moppe. Dock kan man ana att motorn var i perfekt  skick, även om han skickligt dolde det.
Trots att så många, ca 80, var med i rallyt var man vanligtvis ensam utefter grusvägen och ingen medtävlare syntes varken framför eller bakom.

Vid målgång hade man styrt moppen i 4,5 timmar och det kändes både i baken och armarna. Prisbordet måste inspekteras utifall man kommer bland de bättre. Så var dock inte fallet för min del.

Alla skulle få pris och ett bra sådant är 2-taktsolja. Man är dock avundsjuk på de som var så kunniga att man hade alla 10 rätt. Dessutom gick det inte att skilja på de två första ens på särskiljningsfrågorna. Det fick bli lottdragning. Ordningen blev enligt mina bilder av de tre bästa.

Sedan fick man applådera och tacka för en trevligt dag på mopedvägarna där vi även mötte många andra klubbar som hade sina vårrallyn. Lastning på släpet går lätt med en moppe annat är det när det är MC-rallyn och man är tvungen att köra upp hojen.
Trött och på väg hem. Ref 1
 

Vill du titta på fragorna och flera deltagare klicka på denna lank.
 

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander   bjorn.bellander(at)telia.com
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-