MGF 1998. Ref 1 Mina sport bilar
Text och bild Björn Bellander

Till huvudsidan English version
sedan 060105
Uppdaterad
2017-06-27
© Ref. 1
Björn Bellander
web counter
web counter

MGB Cab 1965. Ref 1MGB med hard top. Detta foto har jag fått av en senare ägare. Vilken i ordningen vet jag ej. Dock ser den ut precis som när jag hade den. Bilen Köptes av Kjell Wallin, känd tävlingsförare och trimmare med egen verkstad.  Årsmodellen var 1965 och bilen låg i delar i hans verkstad i ett hyreshus i Traneberg. I köpet ingick att Kjell skulle montera den. Det drog dock ut på tiden så jag åkte dit för att hjälpa till. Tvinga honom att sätta fart. Det var bara sufflett till den. Dock köpte jag en  hard-top som monterades. Det är den som är monterad på bilden. Året var 1968-69. Då åkte hustrun och jag med en barninsats i hjälpsätet. Det var Maria som fick Triumph Herald 1962. Ref 1Köpeavtal. Ref 1börja sitt liv på det sättet. En del racing blev det också, men inget att skryta med. Bilen hade en slutväxel som gjorde att motorn gick på för högt varvtal. Sedan köpte jag en bättre anpassad slutväxel för landsväg, men den blev aldrig monterad och har följt mig ända till som idag. Finns nu med på min Till Salusida.
Nu
är det inte i rätt ordning, men en Triumph Herald (chassi nr GA62351LVC) kom sedan. Köpt hos Wohlinbilar och inbytesbilen var en Hundkoja. Med endast 1200 cc motor var den ju svag, men såg mycket snygg ut. Bakvagnen hade fast slutväxel med drivaxlar som hade bara en knut vardera. Detta gav ju att den uppträdde som en bil med pendelaxlar, som Volkswagen. Nu gick ju inte bilen så fort så det gjorde ju inget, men man fick passa sig för att svänga för häftigt runt gathörn. En skön cab var det. Jag lämnade tillbaka den redan efter en månad för att köpa en MG Midget. Hörde sedan att nästa ägare hade kört sönder bakvagnen. Skulle gärna äga en sådan idag som man i lugn och ro åka ut en vacker sommardag.
Porsche 924. Ref 1När jag jobbade i Finspång under 90-talet på Alfa-Laval som sedan blev Siemens hade en av de anställda där en Porsche 924 som han ville sälja. Den köpte jag billigt och forslade hem på en släpvagn. Dragbilen var min Cadillac Seville. På det företaget hade man lite konstigt beteende mot konsulter, precis som en neger behandlades i Amerika på 60-70-talet. Konsulter betraktades som andra klassen. Jag jobbade mest på ångturbin men sättet visade sig speciellt en tid när jag var på gasturbinavdelningen. Det var dåligt med jobb så man fick hålla igen. Bilen var ju en enkel konstruktion med VW växellåda där bak och en golf motor fram. I motorn hade toppen spruckit mellan ventilerna. Att få tag i en Porsche topp var inte att tänka på så jag köpte ett begagnat Golf topplock, vilken passade direkt. Såldes sedan till en kille i Wirsbo som senare sålt den vidare. Hämtade hem dess id papper från VoV och fann att den fortfarande finns 2008 men med massor med åtgärdanden. Så går det med alla Porschar när de hamnar i ungdomars händer.
MGF 1998. Ref 1Jag tjänade mycket pengar under min tid hos Kontima Konsulting och hade då 2003 en massa kronor som brände i fickan. Då ville man ju gärna gå tillbaka till sina rötter. Jag letade rätt på en MGF som inte hade gått mer än 1900 mil. Den fanns i Nyköping hos en kille som jobbade som bilhandlare på Volvo. Bjarne Gustavsson och jag åkte ned och den köptes inklusive hard topp. Den var i utomordentligt fint skick. Enda felet var att den var sänkt så det fanns ingen fjädring kvar. Upphängningen låg på gummikuddarna. Den lämnades in hos dåvarande återförsäljaren i Västerås som ordnade så att man tryckte in lite mer tryck i fjädringen, då det var av hydrolastic modell. Jag körde med den ned till Tyskland. Regensburg och Essing. Det gick i ett svep från Rostock. Kom fram vid 11 tiden på kvällen. Som tur var hade jag en tidig Garmin GPS annars hade jag inte hittat den lilla byn Essing. Fick en öl vid framkomsten men var då så trött att man spydde. Det var ju en fin introduktion hos tjejen. Bilen hamnade sedan i Kungsbacka.
MG ZR 160 2002. Ref 1Min Ford Escort började krångla på hösten 2003 och jag insåg att det var dags att göra sig av med den. Min pensionering skedde vid samma tid hösten 2003. Nu fanns det alla möjligheter att leta rätt på en lämplig bilmodell. Jag hade gått runt på alla firmor i Västerås med omnejd men inte fallit för någon i min prisklass. Av en tillfällighet var jag hos återförsäljaren av MG och där bland andra MGF stod min ZR. En bil med 160 hk motor ABS och AC. Snygga fälgar och trevlig inredning och dessutom hette den MG. BMW som ägde märket lade senare ned det och sålde till Kina gör mig inget. Bilen går utmärkt och om jag inte vinner på Bingo, V75 eller Lotto skall den tjäna mig många år.


Fiat 600 -55 med skjutfönster. Ref 1 Mina andra standardbilar
Text och bild Björn Bellander

Till huvudsidan English version
sedan 060105
Uppdaterad
2017-06-27
© Ref. 1
Björn Bellander
På väg till Revinge Hed. Ref. 1Min trotjänare VW Beetle 61. Ref 1

Andra ströbilar i mitt liv har jag samlat på denna sida. Min allra första bil var en Fiat 600. Den hade jag redan året innan jag tog studenten i Strängnäs. Jag kunde ingen om bilar och motorer, men den hade en pigg motor som varvade snällt. Den åkte jag till Revinge med under min period där i lumpen.
En Volkswagen Typ 1 hade jag några år på 60-talet som slängbil. Dom hade ju minimalt med värme och desto sämre var det när
En Golf TDI. Dock inte min bil. Ref 1Honda Civic 1600. Ref 1värmekamrarna hade rostat sönder. 1968 gifte jag mig  nere i Skåne. Det var fd hustruns far som höll ett riktigt bröllop. Han var i alla fall den enda justa i hennes släkt. I alla fall bröllopsdagen var den 1/5-68. När vi åkte hem var det kallt och värmen i bilen orkade inte hålla rutan ren. Till slut fick jag värma rutan med tummen så man fick ett titthål. Det är alla fall något att komma ihåg.
VW LE som familje bil och brandbil på Kinnekulle. Ref 1Nissan. Ref 1Jag jobbade ungefär 9 år på Hedemora Diesel där man tog fram motorer till bland annat Svenska ubåtar och fick även en order på 18 cylinders till Australiska marinen. Det var en fin tid med bra arbetskamrater vilket också gjorde att man lade ned extra intresse i jobbet. Falk och Broman var två som jag kom väl överens med. Hit åkte jag först med Passat kombi diesel, sedan Ford Escort VIP. Ref 1blev det en Golf Turbo Diesel och sist en Honda 1600L. Under somrarna blev det delvis motorcykel. BMW 900 och Kawasaki 400.
Under min period hos SSK hade jag skaffat en VW LE. Den var utmärkt att ha som utryckningsbil. I den lastade vi ett 50 kg pulveraggregat för att kunna släcka en bilbrand. Jag tror dock att så här efteråt ingen kunde får fart på aggregatet. Dock rostade bilen alldeles förfärligt. Orsaken var ju att man sprutat expanderande isolerings massa i hålrummen för att den skulle gå tyst. När jag skulle sälja den ljög jag vilt att den var fin och inte rostig ända tills köparen visade att dörrspeglarna hade rostat loss i underkant. Den gick sedan som folkracebil.
Före Hondan och Golfen köptes en Nissan Bluebird. Jag hade ju 3 ungar så det behövdes en lite större bil. Det var en bra familjebil men med alldeles för svag motor till sin vikt. Den byttes snart bort mot 2 Honda Civic. En till hustrun och en till mig. Den modellen trivdes jag med i många år.
Bilar som inte är nämnda här är en Saab 9000, Saab 99 LE.


Sista bilen före MGZR var en Ford Escort VIP. Den köptes på parkeringsplatsen i Barkarby. Modellen tyckte jag om med en gång. Billigt var det också. Den hade jag i flera år ända tills den stannade för mig utanför Ludvika. Det var tändmodulen som lagt av.

MG ZR. Ref, 1När den byttes in mot MG ZR för 2400:- visade det sig att den var kraftigt angripen av rost. Konstigt, det är sådant man inte vill erkänna.
MG ZR började bli dyr i servicen ca 15000:- två gånger/ år. seviceverkstaden  var på väg att lägga av eller säljas. Jag började alltså söka något annat. En bil som jag länge tänkt på var Audi A2. Helt i aluminium och mycket snål drift ca 0.3 per mil. Tyvärr fick man ej montera dragkrok. Jag httade en i Katrineholm till lagom pris med vinterdäck. Den köptes och jag körde en sommar. Den var underbar. Bra sittställning och lätt att komma i och ur. Den hade 4 dörrar så det var lätt att Audi A2. Ref. 1Audi A2. Ref. 1parlera på trånga utrymmen. Men det var ju det där med dragkrok.

MG ZR såldes efter stora svårigheter. Den hade Audi A2. Ref. 1tydligen inte bra ryckte. Mest på grund av ett topplock som lätt kunde börja läcka om man körde för hårt. Generatorns bakre lager kunde lätt går torrt vilket hände mig. Hade kört från Hälsingborg till Virsbo. På motorvägen E6 är det en längre sträcka 120 vilket jag höll nästan till Göteborg. Det var inte bra. En ny generator kostade ca 5000:-. Lagade bakre lagret på den gamla så den fick monteras igen. Den nya blev reserv och den ligger fortfarande på hyllan 2016. Bilen såldes för 30000:-

 

Nu fanns det pengar och jag fastnade för en Citroen C3 Diesel. Bra bil som jag uppskattade med stigande ålder att vara lätt att kliva i och ur. Förbrukning i snitt blev 0.43 par mil trotts att det var en automatlåda som växlade med elektrisk robot. Den tyckte jag inte om. I svår lågen vid start från stillastående kom drivningen i vibration. Man var tvungen att lägga i manuell växling. En annan sak som jag upplevde som farlig var den fördröjda växlingen. Om man kör utt på väg efter stopp växlar den omedelbart till 2:an och om man då trycker i full gas vill den växla tillbaka till ettan för att börja om. Det tar en stund och man upplever att bilen slutar accelerera, vilket kan vara farligt om det är trångt på vägen. Men billigaste bil jag haft och ingen bild.

Hyundai. Ref. 1Nu hade och det pratades mycket om dubbelkopplingslådor. Som tekniker intresserade det mig mycket och C3:an hade jag haft i 3 år. Det var lätt att falla för trycket. Gick till Belins Bil Avsta som jag nog trodde inte hade en sådan bil. Men tji fick jag. Där stod en med omedelbar leverans Hyundai diesel 110 hk och önskad låda som man fick montera dragkrok på. Mercedes kostade ytterligare 50000 och hade upp till 6 månaders leveranstid, vilket inte passade mig. Nu har jag kört den i 8 månader och dt enda som inte jag tycker är bra är bränsleåtgången med 0.57 liter /mil, trots min försiktiga körning.


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt

Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dalenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Ivar Bil & MC museum
Harnosands Bilmuseum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norbergs jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt


Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Airmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-