Min BMC Austin Cooper. Ref 1 Mina andra race bilar
Text och bild Björn Bellander

Till huvudsidan English version
sedan 060105
Uppdaterad
2017-03-17

Björn Bellander
web counter
web counter


BMC Austin Cooper 1962, MG Midget 1962, Diva GT 10F, Diva Valkyr DV7, TVR Grantura 62
9 bilder

Resultatlista från en klubbtävling 1962.

BMC Austin Cooper 1962 (chassi nr 228317) var den bil som kom i mina entusiastiska händer. Med den skulle jag slå allt inom racingvärlden i SSK och på Skarpnäck. B-Forden hade så att säga tjänat ut och var nu ej längre en segerbil. Picko hade visat att hundkojor var dagens melodi. Det första jag gjorde var att åka till SportCars på norr för att få bilen sänkt. "Den skall vara som Pickos". Pickos koja står numera på Bilsports museum i Karlskrona.

Det gjorde dom ju gärna för det blev en peng in. Det var en enkel operation lärde jag mig senare. Man bara tog bort en lagom bit på "strutarna" till gummifjädringen. Sen säkrade man nedfjädringen så att inte de skulle lossna. För det användes en batteri strumpa. En sådan man har till jordkabeln

Stripning gjordes med en schackrutig tape på motorhuven, så att mecken skulle känna igen mig! Nu skulle här köras race. Vad jag inte begrep var att alla andra hade betydligt mer motorstarka kojor. Det var ju en mycket populär bil så trimningsnivån hade kommit långt. Första tävlingen blev en besvikelse. Jag hängde inte med helt enkel, hur jag än gasade och bromsade. Konstruktionen med motorn som en enhet gjorde också att jag inte hade kunskapen att lyfta ur den för att trimma.

Resultatlista från en klubbtävling 1962.

Resultatlista från en klubbtävling 1962.

Men hur som helt det var en trevlig kombinationsbil. Jag åkte på semester i Norge med Guttmans i Värmskog. Tänk vi rymdes 4 personer och tält packning. Det var ju packat överallt förstås inklusive i dörrfacken. På detta sätt gick det första året med en koja. Var en gång o tävlade på Gelleråsbanan som ju kräver helt annat sätt att köra. Då fanns fortfarande velodromen kvar. Den förlät en om man gick in för fort och inte kunde bromsa i tid. Då kanade man bara upp i backen och farten gick ned.

För mig var det dock så att en annan bil låg på utsidan i vilken jag klämnde dörren. Inte var man en populär person i depån efter det. Saken var också den att jag skulle till Stockholm på en bröllopsfest. Under vägen fick man klä om i bilen. Livet lekte i den ungdom man befann sig i. Obs att kontraktet är underskrivet av min bror Jan då jag på den tiden fortfarande var studerande och som sådan ej kunde skriva under ett kontrakt.

Men, men, kojan hade inte de egenskaper som jag önskade mig och intresset för biltypen försvann och behovet av en bil som kunde konkurerra bättre på tävlingsbanan. Så blev det ju inte utan köpet blev en tårta i form av en vit Triumph Herald cab. Den skjutsade man en del tjejer med.


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadtm
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dalenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norbergs jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Airmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
 
Webbsida som avhandlar
Mina andra racebilar.

© Copyright Björn Bellander 2006-

Tillbaka