Min BMC Austin Cooper. Ref 1
Min BMC Austin Cooper. Ref 1
Mina andra race bilar
Text och bild Björn Bellander

Till huvudsidan English version
sedan 060105
Uppdaterad
2019-03-11

Björn Bellander
web counter
web counter
BMC Austin Cooper 1962, MG Midget 1962, Diva GT 10F, Diva Valkyr DV7, TVR Grantura 62
10 bilder

Mina andra race cars. Ref. 1
MG Midget 1962 blev bilen efter det misslyckade köpet av en Triumph Herald från Wohlinbilar. MG:n var en skön bil. Den hade en utomordentlig väghållning och en motor, visserligen samma som i kojan, men betydligt lättare att komma åt. Jag jobbade nu också på reparationsverkstaden på Gustavsbergs Fabriker där jag stod och svarvade i en supportersvarv. Dessutom hade jag tillgång till en fräsmaskin.
Mina andra race cars. Ref. 1
Bilen var så bra att någon förändring i hjulupphängningen behövde ej göras. Det enda, som gjordes, var att trimma motorn. Motorn plockades ned efter en sommar och vinter. Notera att trots den tunna suffletten var värmen så effektiv att det gick att köra i skjortan i -10°. Nåja motorns vevaxel med kolvar och balanshjul lämnades i till Agfeman i Stockholm. Själv tog jag och lättade lyftarna genom att fräsa spår i dem. Jag tog dock för mycket och efter haveri fick jag svarva ur dem istället.
Mina andra race cars. Ref. 1
Motorn hade redan 2 st SU förgasare så det var inget att göra. Någon trimmad kam blev det inte. Dock fick jag köpa en ny sådan efter haveriet med lyftaren. Den hade blivit krokig. Sedan var det bara att lätta så mycket man kunde göra då bilen också användes till vardags. Den var faktiskt underbar att köra och motorn varvade gudomligt.
Mina andra race cars. Ref. 1
Bilen var jämbördig med en Volvo Sport som körde på bana. En gång hade SSK förarkurs på Skarpnäck och en av lärarna var Bo Elmhorn. Lite av en ikon med dagens ordval. Jag körde som en gud och styrde i fullfartskurvan genom att släppa lite på gasen så att bilen kanade lite i sidled och styrde sig själv in i rätt riktning. Jag hade en Volvo sport efter mig som på rakan kom ikapp mig men då jag hade bättre väghållning i kurvorna kom han inte förbi.
Mina andra race cars. Ref. 1
Så gick det varv efter varv. Ända tills rakan före målgång då jag med fullt varv på 2:an gick ur kurvan. Då hände det, en lyftare höll inte och knäcktes av kamaxelns sidotryck. Bilen gick ned på 3 cylindrar och jag slutade 2:a i mål. Det var en tråkig känsla man fick. Bosse gav mig dock högsta betyg för körningen.
Mina andra race cars. Ref. 1
Här den typiska instrumentbräden på de billigare modellerna av MG. Det räckte bra. Sätet var skållat och dörren öppnades med en wire. Något handtag fanns ej utvändigt. Sidorutor ingick i suffletten som separata enheter. Allt detta kom naturligtvis på senare modeller.
Mina andra race cars. Ref. 1
Fick tag i en sk Brooklandruta som genast monterades. Det var jättetufft. På den tiden fanns inte ordet cool. Bilarna då var ju vänsterstyrda. Högerstyrda bilar betingade ett sämre inbytespris. Bilden är från Karlskoga motorstadion på den besiktningsbrygga som då fanns vid den gamla ladan. Dagens depå område var inte ens påtänkt.
Mina andra race cars. Ref. 1
Jag var med på flera SSF tävlingar på Roskilde Ring. Här med MG:n. Då hade klubben ordnat biltransport ned till Hälsingborg och därifrån körde vi till banan. För den här bilen var det en mycket trevlig bana men kraften i motorn räckte ju inte till i de skarpa kurvorna och uppförsbackarna.
Mina andra race cars. Ref. 1
Bilden visar en start på Karlskogabanan 1963. Trimmade spritar började visa sig och bättre däck kom fram. Själv körde jag på standardäcken.
Mina andra race cars. Ref. 1 Kontraktet på köpet av den nya MG Midgeten. Som en gammal dröm skaffade jag 2003 en MG ZR. Det är som att sväva tillbaka till den ljuva Midget tiden när bensinen kostade 58 öre/liter. MG Midget byttes dock in 1963 mot en Lotus 15 hos Wohlinbilar. Idag skulle jag gärna vilja äga en MG Midget igen. men det vill man ju med alla bilar man haft. Det är bara en förvaringslokal och pengar som fattats. Notera att kontraktet är utställt på min bror, då jag på den tiden fortfarande var studerande och som sådan fick jag ej skriva köpekontrakt.  

Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti 2000
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Glasbruk
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
National MC Museum Australia
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Peugeot 2018
Porsche 2000
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2000
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com
 
Webbsida som avhandlar
Mina andra racebilar.

© Copyright Björn Bellander 2006-

Tillbaka