Min BMC Austin Cooper. Ref 1
Min BMC Austin Cooper. Ref 1
Mina andra race bilar
Text och bild Björn Bellander

Till huvudsidan English version
sedan 060105
Uppdaterad
2018-05-08

Björn Bellander
web counter
web counter
  BMC Austin Cooper 1962, MG Midget 1962, Diva GT 10F, Diva Valkyr DV7, TVR Grantura 62
  15 bilder
Diva Valkyr. Klicka för video. 2.39 min, 8.4 mb. Ref 1   Lite Diva Valkyr, Buick Elva o andra Anderstorp 69. 1.47 min, 5.66 mb. Klicka för video. Ref 1


Andra race cars. Ref. 1
Bild från ett klubbrace på Skarpnäck. Måste ha varit en av de första gångerna jag var ute med bilen
Andra race cars. Ref. 1
Men som alla bilar som hamnat så långt ned på tidskalan, att de säljs till en racingentusiast på klubbnivå, var att den var i dåligt skick. Bensintanken saknades. Man hade i Danmark kört med en behållare liggande i passagerarens utrymme. Som tur var kände jag på jobbet en som kunde svetsa i aluminium. Han gjorde efter min ritning en tank som sköts in framför vänster bakhjul. Den gick in precis. Ännu hade inte bestämmelser kommit om brandsäkra tankar.
Andra race cars. Ref. 1
Startlista för PR for men Race.
Andra race cars. Ref. 1
Tävlingsprogram för PR for men Race Anderstorp 1969.
Andra race cars. Ref. 1
Karta över Anderstorp Raceway.
Andra race cars. Ref. 1
Olle Odsell skickade mig en bild ur sitt album där jag kör, troligen på Karlskoga. Olle som inte tävlade så mycket hade tid att fotografera. Skulle gärna vilja se hans album. Foto Olle Odsell
Andra race cars. Ref. 1
Det var dags att sälja igen.
Andra race cars. Ref. 1
Det var trångt i motorutrymmet. Så det hände att vattenpumpens skruvar gick emot ett av ramrören. Pumpen lossnade och förstördes och jag blev tvungen att lyfta ur motorn och laga den, för mig var det ett omfattande jobb.
Andra race cars. Ref. 1
Min tid som raceförare hade nu börjat sjunga på sista versen. Inte för att jag insåg det då, men intresset dalade och det var inte med samma glädje som man gav sig iväg till tävlingsbanorna. Jag gifte mig 1968 och Maria kom precis ett år senare. Det kapital man hade räckte inte längre till någon bra tävlingsbil. Man hade ju förbrukat pengar varje gång som byte av bil skett. Dessutom var man ju numera tvungen att transportera sig till tävlingarna. Dessutom hade prisbilden på bilar stigit avsevärt. Divan såldes till Bo Eliasson i Torsby för 8330:-. Men ett sista försök skulle göras med en Diva GT.
Andra race cars. Ref. 1
Diva Valkyr DV7 dök upp 1968 som en riktig tävlingsbil. Det var en då känd förare Erling Kongsfeld från Danmark som sålde den till mig rakt över disk så att säga. Jag hade ju pengar från Ferrarin så det var inga problem. Detta var ju en bil som inte skulle registreras eller något sådant. Jag hämtade den i Hälsingborg, tror jag, med hjälp av min bror som alltid skötte sådana transporter. Jag betalade senare införselavgifter i Stockholm. Jag kunde ha tagit in den svart då den aldrig skulle reggas på väg. Det var en tuff bil
Andra race cars. Ref. 1
Men som alla bilar som hamnat så långt ned på tidskalan, att de säljs till en racingentusiast på klubbnivå, var att den var i dåligt skick. Bensintanken saknades. Man hade i Danmark kört med en behållare liggande i passagerarens utrymme. Som tur var kände jag på jobbet en som kunde svetsa i aluminium. Han gjorde efter min ritning en tank som sköts in framför vänster bakhjul. Den gick in precis. Ännu hade inte bestämmelser kommit om brandsäkra tankar.
Andra race cars. Ref. 1
Motorn var en Lotus Cortina motor på 160 hk och dubbla kamaxlar. Inga dåliga grejer då. Längst bak satt en 5 växlad Hewland låda. Här skulle åkas. Ramen var gjord av 15x15 mm fyrkantsrör och var väl närmast att likna med en Maserati Birdcage. Däcken var härligt feta för sin tid. Dock var de gamla och gummit säkert hårt. Det var inte tal om att köpa nya däck. Gummit räckte bra hela tiden som jag ägde bilen.
Andra race cars. Ref. 1
Tävlingsmässigt hängde jag med med denna bil i klubbracen. Det var ju inte så många som körde i denna sport racing klass. Jag körde den på Skarpnäck, Karlskoga och Anderstorp. Dessutom anmälde jag mig till en publiktävling på Anderstorp där jag med denna Diva inte hade något att säga till om. Jag var mest rädd för att vara i vägen när de andra kom, som säkert körde dubbelt så fort som jag på långa rakan. Jag hade bekymmer med växellådan. Det visade sig på det sättet att jag fick in backväxeln inför hårnålen. Funktionärerna skrattade åt mig. Det finns en videosnutt om detta race.
Andra race cars. Ref. 1
Nåja mitt framträdande bland dessa proffs lärde mig att jag inte skulle visa mig i sådana sammanhang mera. På den tiden fanns inga släpvagnar för bilar att köpa. Elbromsen var högsta mode hos bilprovningen och en 4 hjulig vagn såldes i Kil. Den var utesluten då den krävde ombyggnad och kraftfullare dragbil än vad vi hade. Jag svetsade nu ihop en släpvagn av fyrkantsrör och påskjutsbroms. Den var anpassat till VW1:ans låga krok.
Andra race cars. Ref. 1
Släpvagn hade blivit ett måste. Den typ av släpvagn jag byggde, efter min bror Jans konstruktionsprincip blev mycket lyckad och Jan byggde flera som såldes. Fortfarande kan man 2008 se dessa vagnar i bruk. Sedan kom marknaden igång och dessa vagnstyper kostade för mycket att tillverka. Nåja mina växellådsproblem slutade med att jag fick lämna in lådan till Sport Cars, vilken var den enda verkstaden som jag kände till för sådana växellådor.

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseu m
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com
 
Webbsida som avhandlar
Mina andra racebilar.
Täcker 9 sidor.
© Copyright Björn Bellander 2006-

Tillbaka