Lotus 15. SM Skarpnäck. Ref 1

 ....om min Lotus 15
1
Lank till huvudsida  English version

Lotus 15. SM Skarpnäck. Ref 1 Uppdaterad
2017-05-09

©Copyright
Björn Bellander

Om denna sida ej har någon innehållsförteckning. Klicka på den röda länken "Länk till huvudsida". Alla bilder kan förstoras genom att klicka på dem. Återvänd genom att stänga bilden.

Tävlingsbilar är som choklad eller ännu bättre sugkarameller. Man gottar i sig det bästa och sen är det slut. Det vill säga man kastar bort papperet. Med bilar är det ju så att man kan få lite pengar för dem. Vanligtvis ej så mycket värda. Racing karriären har ingen känsla för den kompis som tappert fört fram en på racingbanorna. Ungefär som en gammal ko. Den skall slaktas. Det är först år efteråt man förstår att det var något som skulle ha bevarats. Min Ferrari t.ex. säljs idag 2006, visserligen renoverad, knackad och lackerad för över $1.5 millioner. Men utan de pengar som mina  bilar genererade mig hade man inte kunnat köpa nästa.
--------------------------------------------------------------------
Från allra första början var det en Fiat 600 1956 för att ta mig till skolan i Strängnäs och senare till Revingehed där jag gjorde mina första månader i lumpen.
1959 köpte jag en Ford 34 cab. av F Westberg på Lidingö för Kvitto Ford 34 Cab. Ref 1800:-. Den visade sig så dålig att den skrotades.
Samma år, 1959 25/7, kom jag, med hjälp av min bror, över en Ford 32 Roadster i Hudiksvall av Jan-Erik Eriksson för 1200:-. Denna renoverades med delar från Kasby 1, 2, 3, 4, och användes till förarkurs 1961 ochFord 32 i Skillingaryd. Ref 1 tävlingskörning på Skarpnäck, senare att köra till Skillingaryd, för fortsatt militärtjänstgöring. Den såldes sedan för 10000 till en lastbilschaufför som genast knäckte differentialen.
För de pengarna blev det en BMC Cooper (chassi nr 228317) på våren 1962, som sänktes enligt Pickos modell. Sedan slet jag ut lite däck på Skarpnäck och Karlskoga.
Kojan lämnades som byte för en Triumph Herald (chassi nr GA623511LVC) Cab 1962 17/11 hos Wohlinbilar, på Söders höjder, som snabbt byttes efter 1 månad!
.MG Midget 1962. Ref 1.. mot en MG Midget, (chassi nr GAN12283) 1962 20/12, hos Hans Osterman, utan att veta så mycket om racing. Den körde jag några gånger på Skarpnäck och Karlskoga i SSFLotus 15 testur utanför Gustavsberg. Ref 1 utan större framgång. Men en mycket trevlig bil.
1963 16/9 köptes en Lotus 15 av Wohlinbilar. Den kom nog från någon kring kretsen av Curt Lincoln och Carl-Otto Bremer i Finland. MG Midget såldes samtidigt till Wohlin för 7000:-Kontrakt skrev i 2 ex. (1. 2.) Det var mor som fick stötta med lite pengar. Vi kallade den för hennes vår Lotusblomma, bara för att smickra. Det gick vägen men jag förstod att detta var nog sista gången hon tog fram pengar till mina bilköp. Vi fick reda på  denna bil med ch nr 15/601 hos Wohlinbilar. Wohlin hade troligen fått i uppgift att sälja den av Carl-Otto Bremer som kört en gång i Finland 1960, Djurgårdsloppet. En bild från okänd bana. Den skulle stå hos Willy Dolling. Det var han som hade servat Porsche Abarth åt Carl-Gunnar Hammarlund. Dolling hade en speciell distans till andra, som han inte kände och många kunde inte acceptera det. När Hammarlund lade av drog Dolling sig tillbaka och hade en verkstad inne på frihamnen i ett plåtskjul. Senare odlade han sina kontakter med BP och förestod BP-bussen som sålde bensin på SSK:s tävlingar under 70-talet. Min bror Jan och jag åkte till Dolling  och tittade. Den var grön till färgen. Det lyste i ögonen på mig. En riktig tävlingsbil. Dessutom en Lotus med en 1.5 l Coventry Climax motor. Det finaste som fanns, försedd med 4 st jättestora SU-förgasare. Den måste jag ha. Dolling var dock en liten fuling för han började montera bort en del instrument medan vi var hos Wohlin och gjorde upp affären. Wohlin blev dock arg och sa till honom att montera tillbaka allt igen. Sedan slussade vi bilen genom tullverket i frihamnen och jag var ägare till något som skulle vinna allt. Trodde jag.

Nästa Sista


Lotus 15. Emaljerat grenrör. Ref 1

....om min Lotus 15
det första fixandet

Lotus 15 på SM-Skarpnäck. Ref 1

Hem fick jag bilen som vanligt med hjälpa Jan. Dessutom är man inte långsint mot Willy, som väl är. Alla mina köp av riktiga tävlingsbilar har ju varit "junks". Det Lotus 15. Kamaxelkåpa. Ref 1beror ju på att mitt pris, som jag har råd med, ligger så lågt. Nåja, så det första var förstås att lära känna bilen, för den var ju inte alls "raceworthy". Här gällde isärplockning. Jan hade ännu inte skaffat Betsede, så jag höll till i hans och mina föräldrars garage. Själv jobbade jag på Gustavsbergs fabriker i reparations verkstaden. Nästan en förutsättning för att klara av allt. Det första som alla yngre entusiaster gör är att få saker och ting att skina och se fint ut. Utåt. Kamaxel kåporna lämnades in för polering. De Lotus 15 Grenrör. Ref 1var ju original "frost" blästrade och mattlackerade. Eftersom jag var påLotus 15. Chassi. Ref 1 Gustavsberg ordnade jag det så att avgasgrenröret blev emaljerat på badkarsfabriken. Det var ju aningslöst, för jag visste inte att det var blandade material i grenröret. Lotus 15. Elsystem. Ref 1En bit emellan var rostfri. Emaljen tog inte på det. En annan sak var att påKaross Lotus 15. Ref 1 grund av värmespänningar så krackelerade emaljen och det såg alldeles förskräckligt ut. Det hade dock inget med funktionen att göra. Allting monterades ned. Hela chassiet och karossen separerades från backvagn med växellåda och motor. Det visade sig att elsystemet var en enda härva. Det gjordes nytt. Den tråkiga gröna färgen som karossen hade ändrades och bilen lackades gul.

Nästa Föregående Sista


Lotus 15  front. Ref 1

....om min Lotus 15
bakvagn

Lotus 15.Bakre ram. Ref 1

Lotus 15. Chapman Strut. Ref 1Drivaxelns anslutning i  bakvagnens Chapman strutar märkte jag att där glappade det. Isärtagning blev nödvändig. Det visade sig bestå av ett kil förband om 3 kilar till drivaxelns yttre knut. Det här var naturligtvis hemgjort för kilspåren var ej härdade. Glappet! Kilarna var på grund av platsbrist bara ca 10 mm långa. Höll naturligtvis ej för momentkrafterna. Här skulle det ha suttit ett splines förband! Katastrofernas katastrof. Vad göra? Jag svarvade till en koppling med 2 gängor vänster och höger, som låste sig mot varandra med en plan botten yta som blev ett slags stopp. Tack Gustavsberg. På yttre planet mot hjulet stansade jag in "vänster resp. höger 16 ggr/tum" ifall någon nånsin skulle ta isär det. De två koniska lagren blev kvar. Enheten blev ju lite tyngre men det brydde man sig inte om. Något problem med detta hade jag aldrig.
Lotus 15. Växellåda. Ref 1Växellådan var dock ett större problem som det skulle visa sig och bra blev den aldrig. Som synes hade den inombords skivbromsar i vilka en axeltapp satt monterad. Denna lagrades i huset med ett SKF -2RS lager för att täta mot oljan. På grund av temperatur och tryck i lådan klarade de ej denna uppgift. Det kastades ut olja på bromspadsen. Katastrof! Men det var ej något att göra åt. Till slut struntade jag i att det kom olja och körde ändå. Bror Jan hade samma problem med Allard J2.
Lotus 15. Växellåda Ref 1Innehållet i lådan då? Jo det var en "Rick-Rack" låda. Som en motorcykel. Den hade en 15 mm stång som man drog fram och tillbaka med växelspaken. Mot denna låg 2 klackar som gick i hack och förde kuggväxelhjulen fram och tillbaka. Den var ju också ohärdad och hade därför skador som gjorde att hakarna inte drog med sig kugghjulen ordentligt. Jag tillverkade en ny på verkstaden. Tack igen. Men jag kunde inte få den ythärdad. Därför tog jag ett bra sätthärdningsstål SS2511, och fick det att fungera acceptabelt. När jag nu hade växel huset urplockat tittade man ju in förstås. Vad ser man! Gjutsand som sitter kvar i hörnen. Oj oj oj. Det måste man ta bort. Den här lådan hade jag nere flera gånger men någon ytterligare förbättring kom ej till stånd.

Nästa Föregående Sista


Lotus 15. Första testturen. Ref 1

....om min Lotus 15
kardan, motor

Lotus 15. Problem. Ref 1

Kardan axel-systemet var en konstig produkt. Inuti ett löst liggande rör med lagring i båda ändar låg en axel med splines förband i båda ändar. I vardera änden av axeln var en kardankoppling påträdd. På denna var alltså en lagring svarvad för röret som kunde snurra som det ville. När man stannade bilen såg man hur röret fortsatte att rotera en kort stund. Engelsk konstruktion? Ur kopplings huset kom en axel som förde ut kraften från kopplingen. I ändan på detta hus satt ett kullager. Denna axel var alltså lagrad men en tapp i ändan på vevaxeln, helt normalt, och detta lager låstes i aluminium huset med en seegersäkring. En dålig lösning som det skulle visa sig. Dock fungerande det tills vidare. Kopplingen var en normal solfjäders koppling.
Lotus 15. Vatten pump. Ref 1Åt motorn gjorde jag inget i första svängen, men det blev ändring redan efter första tävlingen. Kylningen av motorn var en katastrof. Motorn låg lite snett för att gå in under den låga huven. Kylarpaketet låg lutande framför på en lägre nivå. Felet med allt detta blev att påfyllningsnivån blev i höjd med pumpen varför man ej fick något vätsketryck. När vatten fylldes blev det gärna en luftbubbla i pumpen. Vid högre motorvarv bildades det kavitation och Lotus 15. Kylarpåfyllning. Ref 1allt gick åt helvete. Motorn gick varm, toppen kroknade och toppackningen började läcka. Dessutom var det svårt att fylla med vatten, trots en luftningsskruv. Katastrof. Det kostade 250:- att få en kopparpackning tillverkad. Det var inte roligt. Dessutom måste toppen planas. Det var ju snygga grejer förstås. Jag försökte montera en vattenpåfyllning, Triumph Lotus 15. Gradskiva. Ref 1Spitfire, så högt det gick.
Det här att plana en Climax topp gör man inte ostraffat. Det drar med sig att man måste ha koll på kamaxeldreven, det var kugghjul upp till toppen. Packningen måste alltså kompensera för den lägre toppen.
Kamaxlarna låg i sina separata gjutna hus och arbetade direkt mot ventilkolven som med ett shims låg mot ventilskaftet. Det här att kamaxelhuset skruvades fast i toppen med packning emellan gjorde att man ej kunde Lotus 15.Motorbroschyr Climax FPF från Coventry. Ref 1shimsa systemet efter montage. Efter kontakt, per brev, medLotus 15. Kamaxelkontrol. Ref 1 Coventry, fick jag en broschyr om 4 sidor (1. 2. 3. 4.), svar att man löste det med att lägga flera packningar under huset tills man fick nöjaktigt spel. Motorn var i början svårstartad så jag misstänkte att kamaxeln var felaktig eller felställd. Värden fick jag från Coventry och en långvarig kontroll tog vid. Titta på gradskivan. Det visade sig att ventilens stängningsvärden ej stämde, men Coventry svarade att "don't bother about closing figures" så länge som ventilen öppnar rätt. Nåja till slut fick jag ihop motorn trots att något tillrättaläggande ej var utfört. Jag visste dock nu hur allt fungerade.

Nästa Föregående Sista


Lotus 15. Första test turen. Klicka för video 2.9 mb. Ref 1

Lotus 15
framvagn, chassi

Lotus 15 test tur 2.Klicka för video. 3.2 mb. Ref 1

Lotus 15. Framvagn. Ref 1Framvagnen och förgasarna var de enda som ej behövde någon aktivitet och hjärnmöda. Framvagnen var uppbyggd av en normal Triumph upright och en kuggstång från samma bil. God Bless Triumph. Förgasarna var de största SU jag någonsin sett. Se bild.
Chassiet var till hälften självbärande. Med andra ord aluminium plåt var popnitad, hålade dito, i ramrör av den Lotus 15. SU-förgasare. Ref 1lilla dimensionen. Popnitens utveckling hade nog inte kommit så lång ty man använde en sk popnitbricka på ena sidan. När detta system vred sig trillade så småningom denna bricka av och niten satt löst. Detta observerades ej i början. Jag upptäckte dock att ramkorset framför växellådan alltid sprack i svetsen. Till slut måste jag göra något. En plåtslagare på Gustavsberg. En sådan där somLotus 15. Central förstyvningen. Ref 1 som går ut, tittar, tar fram tumstocken och håller upp den, samt syftar in måtten. En yrkesman som man beundrar, knäckte i aluminiumplåt till en ny centraldel kring drivaxeln. Sedan poppade vi dit den med bättre nitar. Han ville egentligen inte men jag låg på stenhårt. Nu var det styrsel i chassiet igen. Jag tyckte fortfarande att det var en underbar bil.
Lotus 15. Ramkorset framför växellådan. Ref 1Oljebehållaren och bensintanken var inklämda baktill tillsammans med mini reservhjul, och bensintanken. Reservhjulet fanns ju inte, men enligt reglementet var jag tvungen att ha något. Det blev ett Citroen 2CV hjul. Fungerade samtidigt som störtbåge. Det låg rätt grova slangar för oljan till den torrsumpsmorda motorn. Ett oljetråg hade Lotus 15. Första testturen. Ref 1naturligtvis givit bilen en högre snittyta. Oljeslangar gick genom, oskyddade, hål i al-plåten! Det skulle straffa sig. Titta på bilden i länken bensintanken. Här syns citroen-hjulet, bensintanken, oljebehållaren, likaså behållare för olja till bakvagnen samt batteriet. Man kan säga att batteriets placering var livsfarlig vid eventuell påkörning bakifrån.
Till slut fick jag ihop bilen och åkte ut på den första test turen. En underbar känsla. Bilen gick, allt fungerade, men det var ju ingen tävlingskörning.
I efterhand kan man säga att man skulle ha slängt hela drivlinan, bensintanken och oljetanken. Hinkat in en vanlig trimningsbar stötstångsmotor, monterat en bakvagn från Austin A30 eller Anglia, satt dit ett panhardstag och en växellåda från en Sprite eller liknande. Jag hade då haft en underbar bil med en väghållning som ingen slog. Hade jag dessutom begripit lite om däck hade jag vunnit allt i SSK-SSF. Det är lätt att vara efterklok.

Nästa Föregående Sista


Lotus 15. Tävling Falkenberg. Ref 1

Lotus 15
tävlingar 1

Lotus 15. Varmkörning Falkenberg. Ref 1

Lotus 15. På väg till Falkenberg. Ref 1Nu var det dag att skörda frukterna av allt arbete. En anmälan till SM på Falkenberg och Skarpnäck gjordes. Full av förtröstan åkte Jan och jag dit med en nybyggd och ny besiktigad släpvagn. På den tiden fanns ej släpvagnar för biltransport att köpa. Den av VoV godkända 4-hjuliga, elbromsade, vagnen från Kil tyckte man mycket om. Alldeles för dyrt. Vi gjorde en vagn med en påskjutsbroms Lotus 15. Väntans tider på Falkenberg. Reg 1som påverkade en huvudcylinder. Till hjulstället tog jag en framaxel från en Studebaker pick-up, med bladfjädrar. Den förstärktes med 2 spiralfjädrar och gick underbart bra. Vi fick dock göra en förstärkning i dragstångens infästning senare. Det här systemet godkändes ju inte förstås, men som 30 km vagn gick det bara. Men det struntade ju vi i. Med detta och fars Buick for vi iväg till Falkenberg. En Porsche 904 GTS Falkenberg. Ref 1kall helg, som det skulle visa sig med en katastrofal olycka. Inte för mig, men för Nenne Paulsson och Hans Radefalk. De krokade ihop på raksträckan för målrakan. Båda bilarana åkte av och blev svårt demolerade. Radefalk som satt i en täkt bil klarade sig bra med Paulsson blev svårt skadad i huvudet och blev aldrig frisk igen. En sådan här tävling är ju bara ett evigt väntande, frysande och dåligt med mat. Något riktigt

Målgång Falkenberg. Ref 1racerhumör var man inte på. Hur träningen gick har jag idag inget minne av. Jag körde i alla fall hela tävlingen. Andra varvet gick det lite för fort, för bilen, for av i första kurvan och studsade mot en telefonstolpe. Inte värre än att skärmen bucklades till lite. Jag stannade dock i depån, lite chockad och undrade med Jan om det bara var att fortsätta. Kör för fan sa han. En Ferrari 250 GTO körde om mig så det visslade om det. Jag blev så många varv efter så man har placerat mig som DNF. Nu begrep jag att Lotus 15 var en gammal bil. I mål kom jag, men har ej aning om placeringen. Sist skulle jag tro.

Nästa Föregående Sista


Lotus 15. Tävling Skarpnäck. Klicka för video. Ref 2 mb

Lotus 15
tävlingar 2

Lotus 15. Skarpnäck. Ref 1

Lotus 15. SM Skarpnäck. Ref 1Märkligt nog fungerade motor och växellåda utan bekymmer. Nu var det dock dags för SM på Skarpnäck. Bil nr 63 skulle gör sin debut i Stockholm och lycka. Det gick ju inte alls för här kunde man gasa på och utnyttja motorn vilket drog med sig kavitation i pumpen och varmgång, krokig topp och allt var förkylt. Någon tävling blev det inte på söndagen, utan man fick stå där slokörad med all den Lotus 15. SM Skarpnäck. Ref 1vetskap man hade att fixa till bilen. Men friska tag. Skam den som ger sig. När detta var klart och bil och motor fungerad igen bar det iväg till Karlskoga och en SSF-tävling. Bilen gick som ett spjut i sin omgivning. Jag hade dock problem med startmotorn, Lucas!, som hoppade ur varje gång motorn tände. Karlskoga grabbarna som höll i tävlingen har ju aldrig varit kända för att hålla tider och Lotus 15. SM Skarpnäck.Olle Leufvén i hatt. Ref 1snabbt få iväg bilarna När vi skulle ut till start blev det stopp i utfarten till banan. Jag vågade ej stänga av motorn utan höll igång. Växeln låg i och kopplingen nedtryckt. Allt var ett helvete. Men jag kom ut till start. Tog starten genom att kryssa mellan flera SSK-bilar och kom först till "trösen". Underbart. Det skulle jag ej ha tänkt. Seegersäkringen i kopplingshuset hoppade ur och kopplingshusets drivaxel kom ur läge. Hela bilen vibrerade Lotus 15. Däckslitage Skarpnäck. Ref 1och jag kunde med nöd och näppe ta mig tillbaka till depån. En klar seger, som jag verkligen hade behövt var bortkastad och allt var arrangörens fel.
Sedan körde jag lite på klubbträningar på Skarpnäck och en gång till på Karlskoga då det gick hål en oljeslang och all olja pumpades ut på banan i ett kick. Nu hade orken och intresset dalat till bottennivå. När Bengt Ramén kom Lotus 15. Jag och Bengt Ramén. Ref 1och var intresserad sålde jag den. Hans första tävling på SM Skarpnäck gick lika illa som min. Bilen kokade och blåste toppackningen och dagen var förstörd. Efter detta försvann bilen i något garage och såldes till en racing journalist (Sven Ericsson?) som hade något slag museum i Skåne. Dess vidare öden är okänd. Nu 2006 43 år senare, en racerbil, tillverkad i 27 (15? olika uppgifter finns) exemplar, som borde ha kunnat bli beundrad för sina fina Lotus 15 (63) och Kronegårds Lotus Elit. Ref 1egenskaper, fick ett tragiskt öde. Den har dock idag 2006 rehabiliterat sig med ett icke oansenligt värde, med eller utan krokig topp. Senare har framkommit att detta var prototypen till Lotus 15. Därav chnr 15/601.
Om det är någon av alla tävlingsbilar jag skulle vilja köpa tillbaka så är det denna Lotus 15. En önskan utan hopp.


Det var historien om Lotus 15 som var Chapmans prototyp typ 15 från 1958 med chassi nr. 15/601. Nu väntade nya utmaningar i TVR Grantura, Diva Valkyr och Ferrari Monza och Diva GT 10F.

Första Föregående Sista


Lotus 15. SM Skarpnäck. Ref 1

Lotus 15
Samlade bilder 43 bilder
Text och bild Björn Bellander

Lotus 15 Grenrör. Ref 1
Lotus 15. Ref. 1
Första dagen efter det min Lotus 15 kommit hem. Jag har ännu inte haft tid att lyfta på huven för att titta. I bakgrunden ser man bror jans Allard.
Lotus 15. Ref. 1
Jag var mycket intresserad hur bilen skulle uppträda på tävlingsbanan. Bilden visar första gången jag ver på Skarpnäck. Observera att , även om bilden är i svart vitt, är färgen för mina ögon racing green.
Lotus 15. Ref. 1
Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag kom till banan. Jag kan knappast tro att jag körde dit. I vilket fall som helst kommer jag ihåg att jag köpte en interimslicens hos polisen. Vid den tiden hade min bror en sk flytande försäkring vilken gällde för alla bilaar som stod i hans namn. Nu 2008 kan jag inte förstå hur jag vågade köra Lotusen till Skarpnäck en sträcka av 40 km.
Lotus 15. Ref. 1
Nu hade mina problem börjat.
Lotus 15. Ref. 1
Här antar jag att vi diskuterar vad jag har för problem. Många diskussioner handlade om kamaxlars lägen, om de var felaktigt monterade och vad det var som orsakade kokande vatten. Senare förstod vi att det berodde på vattenpumpen vilken satt för högt och inte fick något tryck. Pumpen "pumpade tomt", när man varvade motorn och då blev det förtås vacuum. Caviation blev reultatet på fint språk. Detta med känt resultat.
Lotus 15. Ref. 1
Här har en fullständig genomgång av bilen börjat. Motorn är urtage och endast framvagnen är kvar.
Lotus 15. Ref. 1
Elsystemet var i totalt kaos. Bilden demonstrerar detta.
Lotus 15. Ref. 1
Här är karossen demonterad. En intresserad kompis, han var konstnär, hjälpte mig med färger. Det var Eje Öberg som arbetade som konsnär på Gustavsbergs fabriker. Normalt aarbetade han med emaljerade stål plattor.
Lotus 15. Ref. 1
All aluminium i karossen var pop nitad enligt den tidens norm. Man skall veta att flygplansindustrin under kriget popnitade alla plan så principen var inte ny. Popniten var på baksidan säkrad med en bricka. Man var tvungen att vara två när manmonterade en. De flesta nitarna hade tappat sin bricka och satt sedan lös. På detta sätt förstärktes inte ramen och hela bilen blev lite "lealös". Den viktiaga kardantuneln var viktig för stabiliteten. Den måste jag poppa upp igen. Jag var tvungen att göra en helt ny tunnel för alla hål hade blivit för stora.
Lotus 15. Ref. 1
Huven sedd framifrån.
Lotus 15. Ref. 1
Här är bakre korssection vilken tar upp alla krafter från bakvagnens upphängning, liksom rotations krafterna från framvagnen. Den hade spruckit. Den hade blivit lagad tidigare och ny svetsning hade gjort rören svagare. Här har jag lagt in en förstärkningsplatta, som ger en större yta.
Lotus 15. Ref. 1
Här kontrollerar jag kamaxlarnas inställning. Det konstiga var att jag kunde läsa av rätt inställning för öppning av ventilen men inte stängning. Jag skrev till Coventry Climax och frågade varför. De svarade att "bry dig inte om stängningstiderna bara öppningsvinkel är rätt".
Lotus 15. Ref. 1
En kort paus. En arrangerad bild med Bent Ramén, som senare köpte bilen. Han körde den sedan bara en gång. Naturligtvis blåste han toppen. Sedan ställdes den in i ett garage för en lång tid. Observera designen med en bensitank och ett batteri alldeles bredvid!!
Lotus 15. Ref. 1
Beroende på att Gustavsberg tillverkade badkar som sedan emaljerades. Jag trodde att detta var en braa idé för avgasröret. Jag fick hjälp att få det emaljerat och även fick det värmebehandlat. I vilket fall som helst visade det sig att emaljeringen sprack på grund av värmeväxlingen mellan kall och varmt rör. Det såg förskräckligt ut. Dessutom var en del av rörets material i rostfritt och emaljen fastnade inte på den delen. Se bilden.
Lotus 15. Ref. 1
Bild från en tävling på Skarpnäck.
Lotus 15. Ref. 1
På Skarpnäck anmälde jag mig en gång till en nationell tävling 1964. Det var vid detta tillfälle som jag blåste topplockspackningen och topplocket måste planas.
Lotus 15. Ref. 1
Här har avgasröret just levererats. Riktigt snyggt än så länge.
Lotus 15. Ref. 1
Jag är tillsammans med Eje Öberg på Skarpnäck under en klubbtävling. De som var intresserade av racing kom med och hjälpte till Det var bra att de ställde upp. Eje var iinte med så ofta som Håkan Hallin och Börje Karlsson. Båda nu avlidna.
Lotus 15. Ref. 1
En fin bild av Lotus med startnummer 13.
Lotus 15. Ref. 1
Vid nationella tävlingen 1964 på Skarpnäck. Jans Allard K2 var också där men med en Buick motor. Olyckligtvis skar vevaxelns lager på grund av en dålig oljepump. Se också Corvetten.
Lotus 15. Ref. 1 
Här diskuterar vi läget av vattenpumpen. Till vänster Eje Öberg och till vänster jag själv, Björn.
Lotus 15. Ref. 1
Klubb tävling på Skarpnäck
Lotus 15. Ref. 1
Klart att värma upp motorn.
Lotus 15. Ref. 1

Här utanför bandepån. Troligen under träningen.
 Lotus 15. Ref. 1
Den mycket fina ZF växellådan med inbords placerade skivbromsar. Konstruktionen var dock inte bra då det blev övertryck och olja pressades ut över de SKF2RS lager som satt monterade innanför skrivbromsen. Naturligtvis ble bromsverkan betydligt sämre. Det finns mycket negativt att säga om denna växellåda.
Lotus 15. Ref. 1
Här har min bror fotograferat mig när jag går i mål. En trevlig bild att titta på även om jag kom sist.
 Lotus 15. Ref. 1
Jag och Jan svetsade ihop en trailer 1963, gjord av rör. Det blev mycken svetsning. Det fanns inte fykantsrör att köpa än. Tidigare hade vi köpt en Studebaker -47 pick up och vi använde framaxeln med bladfjädrar. På bilden kan du se att vi också hade förstärkt den med 2 spiralfjädrar för att klara av vikten. Till broms användes den tiden påskjutbroms som ännu ej hade godkänts av dåvarande trafikverket. Vi är på väg till Falkenberg och Västkustloppet. Dragbil var fars Buick 62. Vid denna tävling hände en svår olycke mellan tv bilar. Radefalk och Paulsson. Jag körde av och for in i en telefonstolpe efter långa raken i den första kurvan. Jag blev lite nervös men fullföljde tävlingen i alla fall. Jag placerades sist förstås.
 Lotus 15. Ref. 1
Det var kallt i Falkenberg och regnet hängde i luften. Vid detta tillfälle var den sista tävlingen på banan.Det var kallt i Falkenberg och regnet hängde i luften. Det var bara att vänta. Jag var hungrig och hade ont i huvudet. Segraren blev Ulf Norinder med en Ferrari 250 GTO.
Lotus 15. Ref. 1
Bilden är fortfarande från Falkenberg. Här är det under motoruppvärmning. Tävlingen var stoppad på grund av olyckan. Vid detta tillfälle blev det kaos i tävlingen och därför fick jag inte någon riktig placering. Min målgång blev aldrig noterad.
Lotus 15. Ref. 1 
Jag hade ingen känsla för frostlackerade ventilkåpor. Det var det vanliga i England. Jag lämnade in dem och fick dem polerade. Det ser ganska fint ut och lätt att torka av.
Lotus 15. Ref. 1
Här den vänstra hjulupphängningen med den för sin tid moderna konstruktionen. Observera skivbromsen och Triumph uppright, vilket var det vanliga som man använde.
 Lotus 15. Ref. 1
Bild av växellådan och skivbromsen där oljan läckte ut.
 Lotus 15. Ref. 1
Den katastrofala bakre hjulupphängninen med sk Chapman Struts. Jag hade genom bilens id nr fått reda på att det var prototypem med chassie nr 15/601 och bakre drivaxlarna gick genom Chapman Strut-en. Kopplingen av drivningen skedde genom en axel med 3 kilar på en kort tapp till hjulet. Dessutom var inte killäget härdat. Det kunde naturligtvis inte ta momentkrafterna. Läs i min webbsida hur jag löste problemet.
Lotus 15. Ref. 1 
Det fanns 14 kopior av produktionsbilarna och de var normalt försedda med Weber förgasare istället för dess enorma SU dito som satt på min bil. Nu började man förstå att jag fått en för- producerad prototyp.
 Lotus 15. Ref. 1
Vid SM tävlingen på Skarpnäck 1963 var Gunnar Carlsson anmäld som tävlande med en Lotur 15. Han ställde aldrig upp. Av vilken orsak vet jag inte. Troligtvis var inte bilen i ordning. Den hade placerats i Willy Dollings garage garage i Stockholms Frihamn. Det var här jag först såg bilen hösten 1963. Kanske hade Dolling berättat för Gunnar att bilen inte var tävlings duglig.
 
 Lotus 15. Ref. 1
 Lotus 15. Ref. 1
Karta över Skarpnäcks tävlingsbana. Idag har man byggt bostäder här.
 Lotus 15. Ref. 1
Kopia av startlistan för tävlingen. Här ser man att Gunnar Carlsson var anmäld med Lotus 15.
 Lotus 15. Ref. 1
Vid Velodrom loppet på Karlskoga 1964 blev min bästa tävling. Jag placerade mig som nr 4 med 14 varv och ett varv efter. Skillnaden mellan toppförarna och vi andra var stor. Anders Josephsson vann tävlingen med sin Lotur 23.  
 Lotus 15. Ref. 1
På den nationella tävlingen 1964. Det var min debut med Lotusen. Jag lyckades bra på träningen med en 6:te plats och tiden 1.17.1. Sedan på tävlingen gasade jag lite mer och blåste naturligtvis topplockspackningen. Observera att min bror också körde med sin Allard K2 med Buick motor.
 Lotus 15. Ref. 1
Karta över Gelleråsens tävlingsbana utanför Karlskoga.
     


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt

Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dalenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norbergs jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt


Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Airmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-
Tillbaka