Inledning

Mina bilar. En underbar period av mitt liv, ända sedan den första scootern, Vespa 1957, och bilen, en Fiat 600 1958, dom jag hade mycket kul med och med vilken jag kunde komma ut i världen.
Kanske också mitt tekniska intresse vaknade ordentligt efter scooterperioden. I alla fall blev den första höjdpunkten bakgrundsbilden. En B-Ford 1932 Roadster som då 1960 var höjdpunkten. Jag har haft två sådana punkter . Detta var den första. Den andra var Ferrari 860 Monza. Dessa båda bilar lyckades jag med och gjorde avsevärda framsteg i, i min utveckling.
Min mest aktiva bilperiod var dock 1960-talet då ett flertal olika sportbilar köptes och såldes. Se delartikel under Ferrari 860.
Det märkliga med allt detta är att man var ingen samlare utan det som var mest aktuellt eller kändes känslomässigt bäst gällde. Därför behöll jag inte bilarna någon längre period. En bra grej egentligen. Det är synd att fastna i något som man är så att säga färdigutvecklad i. Nej, alltid nya friska tag till stor förtvivlan för min "bank", dvs mor.
En dag hade jag fått nog av sportbilar och tävlingsbilar, men hade dock förståndet att inte börja med ett helt nytt ämne utan fortsätta på den inslagna motorlinjen. På detta sättet kom jag över i Stockholms Sporvagnsklubb och SSK-Racing och tävlingsorganisationen. En naturlig linje. Detta är en princip jag hållit på. Hoppa aldrig av något som man hållit på med i flera år. Fortsätt med näraliggande verksamheter.

Tillbaka till startsida fordon